Senaste nytt

SAS plus under pandemin

Min fru och dotter flög till Island i förrgår. Vi är alla glada att resan är möjlig (Har inte kunnat träffa sin släkt på länge). Resan gick i SAS plus via Köpenhamn. Vi kunde säkert hitta information om detta på något sätt, men med fast track stängt, lounger stängt och ingen servering på planet så börjar plus delen kännas lite onödig.

Man får ju lite mer poäng, men dom är inte så viktiga heller just nu när status ska förlängas ändå. Jag har alltid köpt Plus men nu kan jag inte hitta en bra anledning.

Ingen stor sak, men det är tydligt att man blivit lite bortskämd under de sista 10 åren om hur trevligt man vill att det ska vara att transportera sig....

Kör ni fortfarande Plus eller går ni ner till Go?
 

M.K

Medlem
Jag har lyckats undvika Plus mina sex senaste flygningar under pandemin då jag tycker att det är en sämre produkt än minus nu. Boarding sist och mer spring vid stolen. Ingen servering eller service under flight.

Jag föredrar helt klart fönsterplats vid nödutgång med dubbel seatblock (fyra av dessa sex flights, enkel seatblock de andra två) för mig och min mask.
 

El0

Medlem
Klart man vill sitta o trängas med 12 pers på 2 fulla stolsrader längst fram i kabinen, man får ju fler poäng!!

Har flugit plus senaste pandemiflighterna, varit en prisskillnad på <300 kr. Nästa nu på fredag.
Har bett om att bli seatad i Go trots Plusbiljett men det har varit NO-NO av någon anledning - brukar gå fint i vanliga fall.
 

LSH

Medlem
Vi kunde säkert hitta information om detta på något sätt, men med fast track stängt, lounger stängt och ingen servering på planet så börjar plus delen kännas lite onödig.
Flexibilitet är nog den enda fördelen som är kvar. För biljetter bokade innan 1/7 var det ingen skillnad men nu gäller vanliga regler för go där du inte har rätt till ombokning/voucher om du väljer att inte åka med bokad flight.

Edit: Det fanns förstås skillnader i rätten till återbetalning i pengar även innan 1/7
 

lilly k

Medlem
Det där har jag också tänkt på. Har en resa i PLUS som är bokades innan pandemin. Jag käkar väl min frulle på Pontus och skickar kvittot till SAS så får dom stå för det eftersom varken lounge eller frukost på planet ingår numera.
 

taxvalp

Medlem
Det där har jag också tänkt på. Har en resa i PLUS som är bokades innan pandemin. Jag käkar väl min frulle på Pontus och skickar kvittot till SAS så får dom stå för det eftersom varken lounge eller frukost på planet ingår numera.

Eller kolla vad motsvarande biljett kostar i Go i stället och omboka?
 
Jag ska själv flyga till Island imorgon, men jag kör Icelandair för att komma direkt dit från Stockholm. Det blir första gången på 10 år med dom, men utan alla vanliga fördelar med att flyga SAS och billigare och direkt så fick det bli så. Har lite dåligt samvete för att inte flyga SAS, men dom får klara sig utan mig denna gången.
 

SK989

Medlem
Jag har också tänkt på detta - att servicefördelarna (dvs. inte poängintjäning eller biljettregler) med Plus för närvarande synes bestå av endast två saker: business check-in/bag-drop och möjlighet till seating vid bokningstillfället, vilket i sin tur endast är fördelar om man inte är EGB/EBD för annars har man det ändå (business check-in redan vid EBS). Det är ärligt talat inte mycket att hänga i julgranen. Skillnaden i poängintjäning i sig är inom Skandinavien och Europa inte så jättestor heller, vanligen nånstans kring 500 poäng enkel resa och biljettreglerna för Plus Saver jämfört med nästan alla biljetter i Go - tja, ingen av biljetterna är återbetalningsbara men båda ombokningsbara.

Men så slog det mig att vid returresan kanske man ändå har fördelar som man inte har vid utresan från Skandinavien? I Frankfurt t.ex. (vart man kan flyga med SAS via Köpenhamn) har man tillträde till LH-lounger som nu öppnat. Och där kanske även fast track är öppet? Samma förhållanden finns förmodligen på några andra ställen också, som t.ex. London vart man kan flyga direkt från Arlanda.

Jag tycker det är lite snålt av SAS att fortsätta med sitt noll service-koncept både på marken och i luften. Nästa vecka ska jag ev. åka till Paris och eftersom SAS inte återstartat dit blir det i så fall med Air France jag flyger. Enligt deras hemsida har de servering ombord (men allt på bricka i slutna kärl) och deras lounge på Charles de Gaulle i terminal 2F, vart man reser till/från bl.a. Sverige, är öppen.
 

Doctor-X

Medlem
Tycker nog att man skulle kunna dela ut en eller två stycken polarrullar till de som väljer att flyga PLUS, redan inpackat och extremt lite besvär för kabinpersonalen att hantera max 10-12 rader, hade gett någon form av mervärde.
 

MTheC

Medlem
Neddragningen av servicen handlar väl mestadels om att spara pengar. De hade ju som @Doctor-X är inne på enkelt kunna dela ut något. Det hade inte ens behövts göras när man är i luften utan de hade kunnat ordna med att det redan ligger en påse med t ex vatten/juice, polarrulle och nötter/snacks på ens plats när man går ombord.
 
Toppen