Senaste nytt

SAS planerar att placera de nya A321LR i Stockholm och Oslo

palmen

Moderator
Jag tror inte ens att volymerna från 2019 kommer tillbaka. Idag har många företag insett att många resor kan ersättas med videokonferenser. Detta medför en överkapacitet hos SAS lång tid framöver. Då är det ett ypperligt tillfälle att pröva andra koncept. Se därför nya möjligheter och sätt in A321LR till LPA. Finns alla möjligheter till experiment under denna tid när det kommer att finnas ledig kapacitet. Flexibilitet är bättre än stelbenhet.
Problemet är ju dock bara att det inte finns någon överkapacitet alls på A321LR hos sas. De kommer att ha 3 stycken som troligtvis initialt går på Boston och New York då det råder mindre efterfrågan dit nu och de kan skala ner från A330/340/350.

Då tror jag nog mer på @fcx linje att det kanske blir A340. Frågan är ju då bara om det är ekonomiskt att flyga A340 istället för A320neo vad det gäller bensinförbrukning mm, kontra de eventuella extra intäkter som blir från att sälja 30 platser business som många verkar tro är möjligt.
Om det händer skulle jag gissa på plus servering men med riktig business stol och att det prissätts som plus. Har man status x så kan man välja business säten, annars får man ett plussäte, hade varit en fin EBD förmån. Vill man köpa till Business stolen i plus kan man få göra det för 1500SEK per väg.
 

Alf

Medlem
Problemet är ju dock bara att det inte finns någon överkapacitet alls på A321LR hos sas. De kommer att ha 3 stycken som troligtvis initialt går på Boston och New York då det råder mindre efterfrågan dit nu och de kan skala ner från A330/340/350.

Då tror jag nog mer på @fcx linje att det kanske blir A340. Frågan är ju då bara om det är ekonomiskt att flyga A340 istället för A320neo vad det gäller bensinförbrukning mm, kontra de eventuella extra intäkter som blir från att sälja 30 platser business som många verkar tro är möjligt.
Om det händer skulle jag gissa på plus servering men med riktig business stol och att det prissätts som plus. Har man status x så kan man välja business säten, annars får man ett plussäte, hade varit en fin EBD förmån. Vill man köpa till Business stolen i plus kan man få göra det för 1500SEK per väg.

Jag får väl börja ge upp hoppet om A321LR till LPA. En ledig kapacitet hos SAS är ändå inget någon på forumet vet, utan allt är kvalificerade gissningar, den ena gissningen lika god som den andra. @fcx förslag med A340 är mycket bra och jag tror det är helt realistiskt att fylla några A340 i veckan till LPA.

Men se åtminstone till att det blir ett riktigt business koncept i kabindelen där det finns business stolar. Det är ju det stora dragplåstret för dessa flyg. Kan vi inte hoppas på att slippa det usla Plus konceptet med matkuben med mer eller mindre konstig mat samt tre alkoholhaltiga drycker. För den som vill åka i Plus finns ju det konceptet i A340. Men för oss som vill unna oss lite mer lyx på resan, se till att det finns en riktig business klass, vi klarar att betala för detta.
 

Alf

Medlem
Jag ska inte tala för alla, men inom mitt bolag har de senaste tre månaderna snarare lett till insikten hur dåligt det faktiskt fungerar med videokonferenser, och att vår pre-coronaprognos om att ersätta hälften av fysiska möten som kräver resande med videokonferens på 3 års sikt framstår som helt orealistisk post-corona.

Men med det sagt så tror jag nog att SAS hade önskat sig att de hade beställt fler A321LR med leverans ungefär nu.

Vad gäller LPA-diskussionen så har jag en ännu mer kreativ idé. Sätt in A340 där istället under högsäsong. Planen står idag bara och samlar damm, de är fullt avbetalda, det är ingen större förlust att låta de stå på marken så många timmar som krävs och bränsleförbrukningen sjunker avsevärt när man bara tankar upp för en femtimmarsflygning.

Bra förslag med A340 till LPA.

En kommentar till videokonferenser. Jag har använt det en hel del långt före Corona. Vi körde det oftast under projektmöten med olika leverantörer. Vi tyckte det fungerade bra men det är ju olika vid olika skeden i ett projekt. För oss var det nödvändigt med tätare möten hos leverantören i uppstartsfasen av projektet. Däremot var det bättre med videomöten i slutet när det var mest formalia som avhandlades. Hursomhelst tyckte jag det var himla skönt att slippa en massa resor till olika leverantörer, både i Europa och USA om det kunde lösas på videolänk. Med en bra planering kan man definitivt ha en mix av båda.
 

Homer

Medlem
SAS ska nå gamla USA-nivåer med mindre flygplan - Di (Finwire)
2020-06-04 14:04
SAS tänker återgå till samma nivå som man hade i USA innan coronakrisen med hjälp av mindre flygplan. Det uppgav landschefen Max Knagge till Di TV i Washington.

Flygbolaget tänker trafikera sju flyglinjer till USA med flygplan som har färre passagerarstolar än tidigare.

”Vi har en viss flexibilitet i vår flotta. Vi använder oss av mindre flygplan för våra linjer i USA där vi normalt sett har större flygplan. Vi kan dessutom komma att fasa ut äldre flygplan i en långsammare takt samt fasa in nya flygplan i en långsammare takt för att möta efterfrågan på ett bra sätt.”, sade Max Knagge.

I intervjun uppgav Knagge också att USA har varit en ”viktig expansionsmarknad för SAS”.


Nyhetsbyrån Finwire
 

fcx

Medlem
SAS ska nå gamla USA-nivåer med mindre flygplan - Di (Finwire)
2020-06-04 14:04
SAS tänker återgå till samma nivå som man hade i USA innan coronakrisen med hjälp av mindre flygplan. Det uppgav landschefen Max Knagge till Di TV i Washington.

Flygbolaget tänker trafikera sju flyglinjer till USA med flygplan som har färre passagerarstolar än tidigare.

”Vi har en viss flexibilitet i vår flotta. Vi använder oss av mindre flygplan för våra linjer i USA där vi normalt sett har större flygplan. Vi kan dessutom komma att fasa ut äldre flygplan i en långsammare takt samt fasa in nya flygplan i en långsammare takt för att möta efterfrågan på ett bra sätt.”, sade Max Knagge.

I intervjun uppgav Knagge också att USA har varit en ”viktig expansionsmarknad för SAS”.


Nyhetsbyrån Finwire

Hur har man tänkt att göra detta? Ordinarie USA-program var 7 destinationer, med 11 dagliga avgångar under sommarhalvåret. Ett flygplan kan serva en destination en dag, så SAS hade 11 maskiner planerade pre-corona. SAS har just nu noll mindre flygplan. I höst kommer ett.
 

Homer

Medlem
Hur har man tänkt att göra detta? Ordinarie USA-program var 7 destinationer, med 11 dagliga avgångar under sommarhalvåret. Ett flygplan kan serva en destination en dag, så SAS hade 11 maskiner planerade pre-corona. SAS har just nu noll mindre flygplan. I höst kommer ett.

Nog vet väl du bättre än att lita på artiklar om flygbranschen skrivna av ekonominyhetsjournalister ;)

Intervjuvideon i sin helhet finns här
Premiär för Di TV:s nya program Studio Washington
 
  • Gilla
Reactions: fcx
SAS ska nå gamla USA-nivåer med mindre flygplan - Di (Finwire)
2020-06-04 14:04
SAS tänker återgå till samma nivå som man hade i USA innan coronakrisen med hjälp av mindre flygplan. Det uppgav landschefen Max Knagge till Di TV i Washington.

Flygbolaget tänker trafikera sju flyglinjer till USA med flygplan som har färre passagerarstolar än tidigare.

”Vi har en viss flexibilitet i vår flotta. Vi använder oss av mindre flygplan för våra linjer i USA där vi normalt sett har större flygplan. Vi kan dessutom komma att fasa ut äldre flygplan i en långsammare takt samt fasa in nya flygplan i en långsammare takt för att möta efterfrågan på ett bra sätt.”, sade Max Knagge.

I intervjun uppgav Knagge också att USA har varit en ”viktig expansionsmarknad för SAS”.


Nyhetsbyrån Finwire

Hur har man tänkt att göra detta? Ordinarie USA-program var 7 destinationer, med 11 dagliga avgångar under sommarhalvåret. Ett flygplan kan serva en destination en dag, så SAS hade 11 maskiner planerade pre-corona. SAS har just nu noll mindre flygplan. I höst kommer ett.

Jag vill bara förtydliga att Max Knagge inte sa att man ska använda A321LR på USA linjerna. Han pratade enbart om flexibiliteten att kunna använda flygplanstypen för att anpassa sig till efterfrågan.

Som jag nämnde ovan så är det ju flexibilteten som skapar möjligheterna. Det kan vara så att linjerna till just New York återhämtar sig alldeles utmärkt och då är det ingen vits att sätta in en mindre maskin från Stockholm. Då öppnas ju andra möjligheter. :)

Utifrån ett maskinparksperspektiv så tror jag faktiskt att SAS sitter i en hyfsat bra sits. Man har ett
antal slutbetalda långdistansmaskiner (som i princip skulle kunna stå still och vänta utan någon större kostnad), ett gän
g nya både lång- och medeldistansmaskiner samt A321LR på ingång. Bromsar man sedan leveranserna av A350 och återstående medeldistansmaskiner (=sprider ut dem över längre tid) så tycker jag att det ser väldigt bra ut.
 

Ricci

Medlem
Jag vill bara förtydliga att Max Knagge inte sa att man ska använda A321LR på USA linjerna. Han pratade enbart om flexibiliteten att kunna använda flygplanstypen för att anpassa sig till efterfrågan.

Som jag nämnde ovan så är det ju flexibilteten som skapar möjligheterna. Det kan vara så att linjerna till just New York återhämtar sig alldeles utmärkt och då är det ingen vits att sätta in en mindre maskin från Stockholm. Då öppnas ju andra möjligheter. :)

Utifrån ett maskinparksperspektiv så tror jag faktiskt att SAS sitter i en hyfsat bra sits. Man har ett
antal slutbetalda långdistansmaskiner (som i princip skulle kunna stå still och vänta utan någon större kostnad), ett gän
g nya både lång- och medeldistansmaskiner samt A321LR på ingång. Bromsar man sedan leveranserna av A350 och återstående medeldistansmaskiner (=sprider ut dem över längre tid) så tycker jag att det ser väldigt bra ut.
Om jag inte missminner mig helt så har SAS en option att omvandla ett antal A320 till A321LR i deras stora beställning av A320.
 

011430121

Medlem
Nog vet väl du bättre än att lita på artiklar om flygbranschen skrivna av ekonominyhetsjournalister ;)

Intervjuvideon i sin helhet finns här
Premiär för Di TV:s nya program Studio Washington
Dagens Industri gör idag en rättelse i den SKRIVNA texten i länken, som omkullkastar lite av det som diskuteras ovan.

173A7A12-519E-46FD-A5ED-67E021A18FDD.jpeg
 
Last edited:
Toppen