Senaste nytt

SAS planerar att placera de nya A321LR i Stockholm och Oslo

Canadien

Medlem
Det blir ju en unik marknad, det finns ju inte tillstymmelse till någon konkurrens från några andra flygbolag på sträckan.
Om de lyckas marknadsföra det bra så ja, "res i stil på bröllopsresan" e t c. Men den stora massan idag fokuserar sin spend på resmålet och vägen dit är bara ett nödvändigt ont. Själv skulle jag inte lägga 30k för 2 pers till Kanarieöarna när man kan få det för 10k och öka på boendet med 20k istället. 2x 5h klarar man om man biter ihop. Däremot 50k för 2 pers flyg till t ex Seychellerna eller Maldiverna skulle inte vara så svårt att motivera en bra resklass, det är nog just Svensson-stämpeln på Kanarieöarna som tar emot i spenderingen. Det vore dock intressant med ett live-trial av detta från SAS sida!
 

Rickard_O

Medlem
Med en dåres envishet tror jag dina antaganden är fel. Jag är övertygad om att det finns underlag att fylla två A321till LPA från Stockholm under en helg utan att förlita sej till transferpassagerare från andra platser. Det blir nog så att Köpenhamn kan få en egen A321 till LPA för resande från södra Sverige och Danmark. Kunde man fylla två B747 från ARN en gång med vardera 32 platser i First och 321 i ekonomi är jag övertygad om att man får ihop två A321 från ARN. Det blir ju en unik marknad, det finns ju inte tillstymmelse till någon konkurrens från några andra flygbolag på sträckan.
Har svårt att se att man fyller 32 stolar á 16.000:- från kringliggande kommuner i Stockholm och sen resten av norra Sverige på en helg.

Dom som vill ta en långweekend eller en semestervecka i lyx under vinterhalvåret åker till Dubai, det går 4-6 flighter per dag till till området kring persiska viken.
Tror t.o.m den yngre generationen hellre åker till Sri Lanka, Indien eller Thailand även fast man bara har en vecka än att åka till Kanarieöarna.
 

Palazzi

Medlem
Kikade lite på TUI och Vings hemsidor för att se vilka alternativ som finns idag.

Ving verkar vara de som erbjuder några riktiga lyxalternativ, och talar man om 2 veckor i vanligt rum (endast frukost) så innebär det fr. 46.000SEK (23k/pers). Ska du ha en juniorsvit, havsutsikt och halvpension....ja då är det fr. 72.000SEK (36k/pers).
Flyget går med Norwegians 737, så resan är väl kanske inte i paritet med helheten.

Omöjligt att finna några volymer på enskilda val, men tittar man över flera bokningssidor/resebyråer så verkar inte 25.000SEK/person vara värst ovanligt. Vet inte hur många av dessa som hade betalat 35.000SEK istället, för ett finare flyg.

Går väl att undersöka ovan vidare, samt kanske vad man har för förväntningar på nya resegrupper som tidigare ratat Kanarieöarna. Finns alltid en målgrupp för lyx, men vem vet om de är nog många med den frekvens man önskar. Man skulle väl kanske kunna tänka att A321LR bara går varannan vecka t.e.x.

Nu har ju NOK gått ned på sistone, men ändå tror jag att Oslo har den största sannolikheten att kunna bära en liknande linje. Dels är norrmännen fortsatt kapitalstarka, och dels har de väldigt många anslutningsflyg från nordligare delar av landet.

Minns för något år sedan, när ett Schweiziskt bolag fick för sig att starta charter till Lugano (tror ej de finns kvar, för strax därefter sköt CHF i höjden) så startade de upp tre linjer. En från Luxemburg (behöver ingen förklaring), en från London (folkrikt nog för att alltid ha underlag) och Oslo! Säger väl en del tycker jag.

Vi får väl se helt enkelt. Kommer det så testar jag! :)
 

palmen

Moderator
Med en dåres envishet tror jag dina antaganden är fel. Jag är övertygad om att det finns underlag att fylla två A321till LPA från Stockholm under en helg utan att förlita sej till transferpassagerare från andra platser. Det blir nog så att Köpenhamn kan få en egen A321 till LPA för resande från södra Sverige och Danmark. Kunde man fylla två B747 från ARN en gång med vardera 32 platser i First och 321 i ekonomi är jag övertygad om att man får ihop två A321 från ARN. Det blir ju en unik marknad, det finns ju inte tillstymmelse till någon konkurrens från några andra flygbolag på sträckan.
Denna tråd handlar ju dock om att sas ska placera A321 i Stockholm och Oslo, så kanske mindre troligt de hamnar i Köpenhamn.

Fylla 30 platser business kommer säkert gå några helger om året utan problem, däremot blir det svårare på resten av året. Jämför det med New York där efterfrågan finns varje helg och betalningsviljan är betydligt högre.

Du kan inte jämföra flygresande 2020 med hur det var på 70-talet.
Det är som att säga att folk skulle gladeligen betala 10k idag för en bärbar telefon (ej smartphone) för att folk betalade detta på 80-talet.
Saker och ting har förändrats de senaste fyrtio åren och flyget framförallt senaste 10 åren.
I dagens tid så är det en oerhörd kapacitet till Kanarieöarna från Norden. På 70-talet var det ett helt annan situation med resor till Kanarieöarna när det sågs som lyxigt. Idag reser nordbor gärna till andra ställen också och Kanarieöarna är långt ifrån högst upp på mångas listor. För 10-15 år sedan skulle alla till Thailand som exempel. Absolut viktigaste idag är också pris, andelen som gärna betalar de summor som nämnts är försvinnande få till just Kanarieöarna.

Du nämner också att ingen annan erbjuder detta, man kanske ska fundera på varför? Hade det funnits pengar att tjäna hade något bolag gjort detta. Snarare är det så att ingen ser ekonomin i detta och ser att man kan nyttja kapaciteten och tjäna mer på andra ställen istället. Lite som Ryan som stänger ner linjer som går plus när de ser att de kan tjäna ännu mer pengar någon annan stans med just det planet.
 
Det är ju svårt att veta hur man tänker, men jag tror att man kommer att testa lite olika varianter från alla tre hubbarna.

Som jag ser det så öppnar ju A321LR upp för en massa spännande möjligheter. Förutom att reguljärt trafikera tunnare linjer så kan man ju tänka sig att man alternerar mellan A350/A330 och A321LR för bättre effektivitet de dagar då man vet att det brukar vara lägre beläggning, eller tvärtom, att man vissa dagar i veckan kompletterar upp med en extra avgång om det visar sig att vissa dagar är särskilt populära.

Jag tycker också att det är en spännande idé att flyga till LPA. Att bara hänvisa till att det inte är lönsamt pga att ingen gör det idag tycker jag inte håller. Då utgår man ju från att ingenting går att utveckla eller förändra.

I dessa tider med flygskam, corona, osäker världsekonomi och ökad arbetslöshet så kan man inte heller riktigt hänvisa till och jämföra med hur resandet har sett ut bara för ett år sedan, eller ens för bara några månader sedan.

Å ena sidan så tror jag att resandet kommer att minska, men å andra sidan, när man väl reser så tror jag att man vill få ut det bästa av det. Jag tror att det i vissa fall faktiskt kan betyda att man gärna betalar 16 000 kronor för en businessbiljett till LPA.

Det är ju svårt att gissa hur framtiden kommer att se ut, men vi kan nog vara säkra på att det inte kommer att bli som förr. Det i sig öppnar ju upp för massor med möjligheter. För att ta tillvara på dessa möjligheter så tror jag att det är riktigt bra att vara innehavare av ett antal A321LR.
 

Carl

Medlem
Det hela branschen förutspår är att det kommer ta ett par år innan volymerna motsvarande 2019 är tillbaka. Utifrån det så är LPA helt uteslutet. Tror vi kan se A321LR på EWR från ARN & OSL. En snabbare utfasning av A340 samt ev senare leveranser av A350. Med -3,7 mdr under senaste kvartalet så finns det inget utrymme för experiment så som LPA eller andra nya rutter.
 

Alf

Medlem
Det hela branschen förutspår är att det kommer ta ett par år innan volymerna motsvarande 2019 är tillbaka. Utifrån det så är LPA helt uteslutet. Tror vi kan se A321LR på EWR från ARN & OSL. En snabbare utfasning av A340 samt ev senare leveranser av A350. Med -3,7 mdr under senaste kvartalet så finns det inget utrymme för experiment så som LPA eller andra nya rutter.

Jag tror inte ens att volymerna från 2019 kommer tillbaka. Idag har många företag insett att många resor kan ersättas med videokonferenser. Detta medför en överkapacitet hos SAS lång tid framöver. Då är det ett ypperligt tillfälle att pröva andra koncept. Se därför nya möjligheter och sätt in A321LR till LPA. Finns alla möjligheter till experiment under denna tid när det kommer att finnas ledig kapacitet. Flexibilitet är bättre än stelbenhet.
 

Carl

Medlem
Jag tror inte ens att volymerna från 2019 kommer tillbaka. Idag har många företag insett att många resor kan ersättas med videokonferenser. Detta medför en överkapacitet hos SAS lång tid framöver. Då är det ett ypperligt tillfälle att pröva andra koncept. Se därför nya möjligheter och sätt in A321LR till LPA. Finns alla möjligheter till experiment under denna tid när det kommer att finnas ledig kapacitet. Flexibilitet är bättre än stelbenhet.

Eller inte.
Premiär för Di TV:s nya program Studio Washington
 

Canadien

Medlem
Jag tror inte ens att volymerna från 2019 kommer tillbaka.
Jodå, folks minne är kort. Som någon skrev - det glada 20-talet kom direkt efter Spanska-sjukan-pandemin. Det kommer finnas ett uppdämt behov av att se sig om när detta är över. Glaset är halvfullt :)
 

fcx

Medlem
Jag tror inte ens att volymerna från 2019 kommer tillbaka. Idag har många företag insett att många resor kan ersättas med videokonferenser. Detta medför en överkapacitet hos SAS lång tid framöver. Då är det ett ypperligt tillfälle att pröva andra koncept. Se därför nya möjligheter och sätt in A321LR till LPA. Finns alla möjligheter till experiment under denna tid när det kommer att finnas ledig kapacitet. Flexibilitet är bättre än stelbenhet.

Jag ska inte tala för alla, men inom mitt bolag har de senaste tre månaderna snarare lett till insikten hur dåligt det faktiskt fungerar med videokonferenser, och att vår pre-coronaprognos om att ersätta hälften av fysiska möten som kräver resande med videokonferens på 3 års sikt framstår som helt orealistisk post-corona.

Men med det sagt så tror jag nog att SAS hade önskat sig att de hade beställt fler A321LR med leverans ungefär nu.

Vad gäller LPA-diskussionen så har jag en ännu mer kreativ idé. Sätt in A340 där istället under högsäsong. Planen står idag bara och samlar damm, de är fullt avbetalda, det är ingen större förlust att låta de stå på marken så många timmar som krävs och bränsleförbrukningen sjunker avsevärt när man bara tankar upp för en femtimmarsflygning.
 
Toppen