Senaste nytt

SAS planerar att placera de nya A321LR i Stockholm och Oslo

Senator

Moderator
@Senator Jag betalade ibland med egna pengar för gamla C med SAS. Jag saknar också denna produkt, men jag håller med om att runt 20 000sek för två och en weekend i södra Europa var i mesta laget för ganska korta sträckor med vanlig stol. Dock mycket bra poängintjäning vill jag minnas, speciellt med byte i CPH, och service på en helt annan nivå än idag. Vissa år säkrades också EBG genom detta så klart bra beslut vi tog då med LT nu.

Den bästa produkten som jag flugit med till LPA/TFS under senare år är otroligt nog charter. Premiumklass med seat 1A-B hos gamla Thomas Cook med A330. Det är väl ändå ett underbetyg för *A?

Du kan också titta på vad alla andra flygbolag skickar för kärror från stora hubbar runt omkring i Europa till Kanarieöarna? Sen förstår jag inte helt vad detta har med Star Alliance att göra. Vi pratar om SAS som enskilt flygbolag.
 

M.K

Medlem
Inget bra alternativ finns med *A och det är den allians jag föredrar. A321LR med SAS hade spelat i en helt egen liga. Jag förstår såklart att det är långsökt så släpper diskussionen denna gång. Jag fortsätter dock hoppas. :)
 

Senator

Moderator
Inget bra alternativ finns med *A och det är den allians jag föredrar. A321LR med SAS hade spelat i en helt egen liga. Jag förstår såklart att det är långsökt så släpper diskussionen denna gång. Jag fortsätter dock hoppas. :)

Jag tror vi är många som drömmer om sådant, så det är helt ok att diskutera vidare. Austrian Airlines hade runt 2009-2012 en särskilt Mellanöstern service med ombyggda A320 med snarlik inrikes USA/Kanada konfiguration. BMI hade samma sak som British Airways förvärvade. Alla sådana serviceutbud verkar ha ganska korta livslängder samt har i min erfarenhet varit fokuserade på affärsresor. Med SAS relativt höga produktionskostnad så gissar jag att fokus är där Yielden är högre. Jag åkte ARN-VIE-CAI med Austrian och det var riktigt bra. På den tiden var det också A330/A340 med Lufthansa/Swiss på Cairo men det är också borta nu.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Alf

Medlem
Om SAS har gjort bedömningen att det inte finns lönsamhet att bedriva business class inom europa inkl LHR /FRA etc har skall det då gå att få lönsamhet med flyg till LPA? Helt uteslutet att vi ser maskinen på den destinationen iaf med tänkt kabinlayout

Det är ju lite märkligt att SAS inte skulle få lönsamhet för business klass inom Europa. Övriga större flygbolag i Europa har en business klass inom Europa utan att priserna skiljer så mycket mot SAS Plus.
 

Palazzi

Medlem
För egen del så hoppas jag på Kanarieöarna då jag numer uppskattar möjligheten till vintervärme utan att spendera mycket tid ombord ett flygplan (jag vet att det är att svära i kyrkan, men man taktar av med tiden ;) ). I dessa tider är det inte utan att man funderar på boende på dessa breddgrader, om isolering kommer ske vintertid.
Tror en sådan linje kan bli möjlig med viss rotation, och i min egen omgivning vet jag många som spenderar väl så mycket på en vinterresa till Kanarieöarna (inte jag själv, för jag har valt andra resemål hittils). Tror också att en del Thailand- och Florida-resenärer kanske kommer ändra sina resemönster i krisens tecken (ren hypotes, inte värst underbyggd).

I ärlighetens namn är det mera sätet, än servicen, jag själv är ute efter (även om det tacksamt skulle tas emot båda). Det betyder i min värld att det är OK om jag får betala 10.000kr T/R och får business-säten från SAS men mottager service från TUI. Reguljärt är såklart att föredra, för säg max 15.000kr.
Jag var t.e.x. ett "fan" (nåja..) av Norwegians premium-produkt till USA. Sov skönt och ofta kom jag under 10.000kr T/R. Både pris och produktnamn gjorde det också möjligt att ofta boka det för jobbresor.

Jag, som klagar över 4h30min, saknar verkligen alternativ som Air Serbia med deras otroliga service under Etihad-flagg. Billigt var det ofta, där man kunde få en resa till Malta, Rom eller Cypern för ca. 6000kr T/R. Nu finns bara Aeroflot och Turkish kvar, men ska man kortare sträckor inom Europa innebär de ofta/alltid en omväg.

Minns också att LATAM hade någon linje mellan Sao Paolo och Frankfurt (kan ha varit München) som mellanlandade på Teneriffa (troligen North, inte South) fram tills för ca. 5 år sedan. Det är den sista riktiga business-linjen jag minns mellan Europa och Kanarieöarna. Britterna har väl business class-service men samma säten som inom Europa.
Inte svårt att se varför inget flygbolag satsar på business, då nästan bara Skandinavien har en restid som motiverar.

En sista fråga, till er som möjligen testat:
Ser ut som om Royal Air Maroc har riktig business class mellan Arlanda och Casablanca. Dedikerade säten (dock mer liknande det man hade för 15 år sedan) och god service (enligt recensioner mellan andra städer). Verkar dock inte passa med tiderna till just Kanarieöarna..
 

ulagun

Medlem
Du kan också titta på vad alla andra flygbolag skickar för kärror från stora hubbar runt omkring i Europa till Kanarieöarna? Sen förstår jag inte helt vad detta har med Star Alliance att göra. Vi pratar om SAS som enskilt flygbolag.

Nu börjar vi komma lite väl OT.
Noterar dock att Lufthansa flyger MUC-LPA med business även denna vinter. Visserligen A321 men sedvanligt business upplägg. ( t.o.m. lounge tillgång LPA) Överkomligt prissatt drygt 500 Euro t.o.r början av december.
Flög motsvarade från FRA något år sedan, var då 10 rader business.
Men som sagt lär väl förbli en våt önskedröm att SAS skulle prova motsvarande om inte Alf går in som senior consulant på Frösunda
 

Agö

Medlem
Den lilla nostalgi jag har om "vad som var bättre förut" är att den business produkt SAS hade inom Europa var väldigt bra. Den var också dyr: ibland svindyr. 9.000kr till Amsterdam var vanligt, värst var ARN-GVA till 14.000kr.
Inget problem att hitta det där priset även idag med SAS. För det får du en box att käka med plastgafflar och med armarna klistrade mot kroppen. Och upp till två grannar.
 

palmen

Moderator
Nu börjar vi komma lite väl OT.
Noterar dock att Lufthansa flyger MUC-LPA med business även denna vinter. Visserligen A321 men sedvanligt business upplägg. ( t.o.m. lounge tillgång LPA) Överkomligt prissatt drygt 500 Euro t.o.r början av december.
Flög motsvarade från FRA något år sedan, var då 10 rader business.
Men som sagt lär väl förbli en våt önskedröm att SAS skulle prova motsvarande om inte Alf går in som senior consulant på Frösunda
På vilket sätt skulle Lufthansa business vara speciellt till LPA? Det är ju fortfarande samma stol som på ARN-MUC, maten kanske skiljer lite.
 

palmen

Moderator
Det jag tror skulle kunna vara ett problem med A321 med riktig business till Kanarieöarna från Stockholm/Oslo är att "ingen" söder om dessa städer skulle välja att flyga omvägen via Stockholm/Oslo och lägga till 3-5h restid till Kanarieöarna. Dvs transferpassagerare måste komma norr eller öster ifrån. Tror inte de kommer kunna fylla 20 business säten med betalande kunder en gång i veckan när transferpassagerarna blir väldigt få från de södra delarna.
 

Alf

Medlem
Det jag tror skulle kunna vara ett problem med A321 med riktig business till Kanarieöarna från Stockholm/Oslo är att "ingen" söder om dessa städer skulle välja att flyga omvägen via Stockholm/Oslo och lägga till 3-5h restid till Kanarieöarna. Dvs transferpassagerare måste komma norr eller öster ifrån. Tror inte de kommer kunna fylla 20 business säten med betalande kunder en gång i veckan när transferpassagerarna blir väldigt få från de södra delarna.

Med en dåres envishet tror jag dina antaganden är fel. Jag är övertygad om att det finns underlag att fylla två A321till LPA från Stockholm under en helg utan att förlita sej till transferpassagerare från andra platser. Det blir nog så att Köpenhamn kan få en egen A321 till LPA för resande från södra Sverige och Danmark. Kunde man fylla två B747 från ARN en gång med vardera 32 platser i First och 321 i ekonomi är jag övertygad om att man får ihop två A321 från ARN. Det blir ju en unik marknad, det finns ju inte tillstymmelse till någon konkurrens från några andra flygbolag på sträckan.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen