Senaste nytt

SAS planerar att placera de nya A321LR i Stockholm och Oslo

chazzie

Medlem
Valfri Kanadensisk stad hade varit trevlig, tråkigt dock om nästan all wide-body-trafik försvinner från ARN, men å andra sidan bättre med en A321LR än inget alls, förstås.
 

Mr Basic

Medlem
Lugn nu.....:cool:
Att CPH blir (och redan var) SAS huvud-hub för long haul visste vi redan.
Att det sedan innebär att all A330-trafik försvinner från ARN har jag väldigt svårt att tro. Tror inte SAS (post Covid-19) har ngt problem att få ekonomi (pax+frakt) i en daglig till EWR och ORD.
Gällande A321LR killgissar jag att Las Palmas/Kap Verde ligger närmare sanningen än Montreal, även om det senare vore mer intressant för mig.
Kanske dags att besöka Kanarieöarna om det finns riktig Plus/business direkt från ARN? :rolleyes:
 

Carl

Medlem
Chicago får behålla sin A330 pga cargo medan EWR från ARN & OSL kommer trafikeras med A321 till att börja med innan volymerna är tillbaka. Resten av flottan tror jag kommer placeras på CPH.
MSP kommer enbart bli aktuellt om SAS skulle få in ett fraktavtal likt Seattle.
 

mha321

Medlem
Nu är det vild spekulation och jag tror egentligen inte på det själv. Men om alternativet på arn-ewr stod mellan antingen en daglig 330 eller *två* dagliga A321 när det börjar återhämta sig (blir ju runt 50 stolar mer mot en 330,ungefär som en 350, men new york har ju rätt bra beläggning av pax). Skulle folk vara lika negativa till A321 vs widebody då?
 

ulagun

Medlem
Sen är frågan vad de kommer prissätta riktiga lie-flat business på ARN-LPA (A321LR) och om folk är beredda att pröjsa den summan.

Med tanke på alla dyra och ofta fullbokade, lyxhotell som finns på öarna (t.ex Reina Isabel ) så finns säkert ett segment som är beredda att betala för riktig business.
Men då krävs riktig business, inte låda med oidentifierbart innehåll, max tre styck fika minisar samt småsnorkigt bemötande.
Själklart betala med " inom Europa" EB poäng
Önskedröm???
 

fcx

Medlem
Nu är det vild spekulation och jag tror egentligen inte på det själv. Men om alternativet på arn-ewr stod mellan antingen en daglig 330 eller *två* dagliga A321 när det börjar återhämta sig (blir ju runt 50 stolar mer mot en 330,ungefär som en 350, men new york har ju rätt bra beläggning av pax). Skulle folk vara lika negativa till A321 vs widebody då?

Nä, passagerarna skulle nog inte vara så negativa. Däremot så skulle den kombon ha högre produktionskostnad per stol dels för att själva driftskostnaden är högre per stol på 321LR jämfört med 330, dels för att 321LR i princip inte tar någon frakt. Rimligtvis skulle det då slå på biljettpriset, och jag tror inte att så många är intresserade av att betala extra för att få två avgångar att välja på.
 

mha321

Medlem
Nä, passagerarna skulle nog inte vara så negativa. Däremot så skulle den kombon ha högre produktionskostnad per stol dels för att själva driftskostnaden är högre per stol på 321LR jämfört med 330, dels för att 321LR i princip inte tar någon frakt. Rimligtvis skulle det då slå på biljettpriset, och jag tror inte att så många är intresserade av att betala extra för att få två avgångar att välja på.
Ja om frakt är med i ekvationen går det definitivt inte så tex Chicago borde vara utesluten där. Ingen aning om hur det ser ut med frakt på new york dock.

Men visst annars handlar det om att på något sätt få in mer. Tex på fler transfer som funkar om man har flyg vid två ordentligt olika tider (tex liknande kvälls kärran som går från Chicago).

Men nej, den stora grupp som inte ens är villiga att betala extra för direktflyg utan tar connection i Tyskland tex, lär knappast vilja betala extra för det. Så jag tror inte det nödvändigtvis är en bra idé för sas. Utan mer ett sätt att resonera om just hur "illa" man egentligen tycker som kund om de mindre flygplanen, om man i utbyte skulle få fler avgångar.
 

Alf

Medlem
Sen är frågan vad de kommer prissätta riktiga lie-flat business på ARN-LPA (A321LR) och om folk är beredda att pröjsa den summan.

Det är ju bara att prova och se. Det är klart det finns de som betalar för denna produkt även om man skall till Kanarieöarna. Dessutom bör man ju kunna använda sina poäng eller uppgradera. Borde väl finnas personer med fet plånbok som också åker till Kanarieöarna.

Med tanke på att SAS tog ca 16.000kr i business till Dubai när dom flög dit med A340 borde priset kunna hamna i detta härad. En riktig business med det interkontinentala service och matkonceptet till LPA vore en höjdare. Halva flygtiden mot att åka till Thailand vore toppen.
 

apknug

Medlem
Det är ju bara att prova och se. Det är klart det finns de som betalar för denna produkt även om man skall till Kanarieöarna. Dessutom bör man ju kunna använda sina poäng eller uppgradera. Borde väl finnas personer med fet plånbok som också åker till Kanarieöarna.

Med tanke på att SAS tog ca 16.000kr i business till Dubai när dom flög dit med A340 borde priset kunna hamna i detta härad. En riktig business med det interkontinentala service och matkonceptet till LPA vore en höjdare. Halva flygtiden mot att åka till Thailand vore toppen.
Fasen Alf, den här införsäljningen gör att jag, som aldrig satt min fot på öarna, är beredd att ge upp Thailand och istället flyga riktig SAS business till Las Palmas.

Du funderare inte på att dra på dig kavajen och spendera dagarna ute i frösundavik som en informell lobbyist?
 

palmen

Moderator
Problemet är nog att Kanarieöarna kräver en rotation på ett dygn, precis samma som för New York.
Åker man 06 till LPA från Stockholm är maskinen tillbaka runt 19-tiden och kan inte göra någon mer tur i dagens linjenät om den inte ska gå kortare distans inom Europa.

Till New York ligger business på 25-35k ungefär och skulle de istället sätta in det till Kanarieöarna och bara ta omkring 15k så ser man rätt snabbt vart det är mest fördelaktigt om man bara tittar på just betalningsvilja i Business.

Absolut inte omöjligt att man kör till LPA i början för att träna på maskinen innan den går till Boston (om den planen fortfarande är aktuell).

Corona och följderna av det kan ju kasta om det mesta, så det återstår att se vad som händer i höst när första levererats.
 
Toppen