Jag har nu spenderat lite mer tid för att ge den nya sidan en chans, men jag blir inte klok på hur de tänkt.
1. Svårnavigerad. Meny, slider, dropdownval, klassiska länkar… de har verkligen blandat alla olika tekniker för att navigerar på samma sida.
Ej effektiv bokningsdialog, speciellt datum val och val av plus/plus saver är knepiga. Krångligt att se fare rules, gav dessutom ”system error” då jag provade.
2. Språkbruk. Jag säger bara Svengelska! Finn fem fel: Finns massor med liknande exempel.
,
3. Buggar… Det är väl inte ens någon mening att ge exempel, det finns ju gott om dessa. De flesta dessutom samma som på sas.dk och betasiten.
4. Hastighet. Jag upplever den nya sidan ännu långsammare än den gamla. Har inte försökt klocka, men den känns helt klart segare.
5. Utseende. Det är ju självklart subjektivt, men jag tycker att sidan trots allt ser rätt ok ut. Däremot har jag sällan blivit så trött i scroll fingret! Varför är allt så stort? Och varför använda skohorn och få in allt på en sida? Jag sitter på stor skärm men måste ändå scrolla upp och ned hela tiden.
Slutsats:
Det hela ser mer ut som ett examensarbete på lägre nivå än en professionell hemsida för ett företag som förmodligen får in sin största revenue från internet. Helt obegripligt hur de tänker, finns det ingen styrning av SAS IT projekt över huvud taget? Någon borde ju ha reagerat av feedback på den danska sidan! Och varför släpper man en beta site om man inte lyssnar på feedback från den innan den skarpa släpps?
Den enda räddningen är att göra en snabb rollback till gamla sidan till dess att den nya är helt avbuggad och rättat. Sedan förstår jag inte över huvud taget varför det är så viktigt att släppa en ny hemsida som inte tillför nya funktioner, är långsammare och dessutom innehåller fler fel än den gamla.
Jag vill inte komma med "det var bättre förr" mentalitet, jag gillar förändring i sig, men det här var inte bra