Senaste nytt

SAS nya hemsida

Silverfux

Medlem
Ja mobilsidan är ju nu värdelös och jag hittar inget sätt att komma åt den valiga via mobilen.... Förstår inte heller vad det är som skulle vara bättre med den nya webbsidan förutom att allt är blått?
 
Nuså, äntligen fick jag ordning på den nya sidan. Ordningen återställd! :rolleyes:
sas nya.jpeg

Det här med frames förresten, var inte det poppis på typ 90-talet?
 
Hmm, får bara fram hur många poäng jag har, kan inte se mina bokningar någonstans.
Får fram den blå bannern Jacob har längst upp, men "mina sidor" som visas under på Jacobs screenshot, lyser med sin frånvaro.
Använder google chrome och safari på en Macbook Air.

Några tips?
 
Hmm, får bara fram hur många poäng jag har, kan inte se mina bokningar någonstans.
Får fram den blå bannern Jacob har längst upp, men "mina sidor" som visas under på Jacobs screenshot, lyser med sin frånvaro.
Använder google chrome och safari på en Macbook Air.

Några tips?
Bilden jag la upp visar den gamla sidan inuti den nya sidan. Det är en bugg för så ska det inte vara.

Efter att du loggat in så trycker du Mina resor så får du fram bokningarna!
 

thh

Medlem
Nuså, äntligen fick jag ordning på den nya sidan. Ordningen återställd! :rolleyes:
Visa bifogad bild 60268

Det här med frames förresten, var inte det poppis på typ 90-talet?

Frames var populärt när 56kbps modem var snabba, jag tror det var innan 90-talet.

Hemsidan har många fenomen jag tycker är konstiga. Jag kan inte heller spara min inloggning utan måste skriva den varje gång och menyerna fungerar inte.
 

aldrighemma

Medlem
Jag har nu spenderat lite mer tid för att ge den nya sidan en chans, men jag blir inte klok på hur de tänkt.

1. Svårnavigerad. Meny, slider, dropdownval, klassiska länkar… de har verkligen blandat alla olika tekniker för att navigerar på samma sida.
Ej effektiv bokningsdialog, speciellt datum val och val av plus/plus saver är knepiga. Krångligt att se fare rules, gav dessutom ”system error” då jag provade.

2. Språkbruk. Jag säger bara Svengelska! Finn fem fel: Finns massor med liknande exempel.
Skärmklipp.PNG

Skärmklipp2.PNG , Skärmklipp3.PNG


3. Buggar… Det är väl inte ens någon mening att ge exempel, det finns ju gott om dessa. De flesta dessutom samma som på sas.dk och betasiten.

4. Hastighet. Jag upplever den nya sidan ännu långsammare än den gamla. Har inte försökt klocka, men den känns helt klart segare.

5. Utseende. Det är ju självklart subjektivt, men jag tycker att sidan trots allt ser rätt ok ut. Däremot har jag sällan blivit så trött i scroll fingret! Varför är allt så stort? Och varför använda skohorn och få in allt på en sida? Jag sitter på stor skärm men måste ändå scrolla upp och ned hela tiden.

Slutsats:
Det hela ser mer ut som ett examensarbete på lägre nivå än en professionell hemsida för ett företag som förmodligen får in sin största revenue från internet. Helt obegripligt hur de tänker, finns det ingen styrning av SAS IT projekt över huvud taget? Någon borde ju ha reagerat av feedback på den danska sidan! Och varför släpper man en beta site om man inte lyssnar på feedback från den innan den skarpa släpps?

Den enda räddningen är att göra en snabb rollback till gamla sidan till dess att den nya är helt avbuggad och rättat. Sedan förstår jag inte över huvud taget varför det är så viktigt att släppa en ny hemsida som inte tillför nya funktioner, är långsammare och dessutom innehåller fler fel än den gamla.

Jag vill inte komma med "det var bättre förr" mentalitet, jag gillar förändring i sig, men det här var inte bra :(
 
Last edited:

mha321

Medlem
Frames var populärt när 56kbps modem var snabba, jag tror det var innan 90-talet.

Hemsidan har många fenomen jag tycker är konstiga. Jag kan inte heller spara min inloggning utan måste skriva den varje gång och menyerna fungerar inte.

Mja, nu fanns ju inte webben före 90-talet så riktigt så illa är det nog inte :)

Därmed inte sagt att det är bra. Jag trodde beta siten var en test och det var därför man hade öst in så många olika strukturer samtidigt, och skulle ta bort de som inte funkade. Men man har ju alla kvar fortfarande. Och de fungerar inte speciellt stabilt..

Det är ju så man undrar om någon av misstag publicerat koden från betan direkt, och glömt uppdatera till produktionsversionen innan den lades ut...
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Toppen