Senaste nytt

SAS Mastercard Premium - diamantkunder

Thornado

Medlem
Spontant tror jag inte dealen med vem som "tar in" vilken del av årsavgiften, respektive vem som faktiskt "ansvarar" för att rabatten fanns är så enkel som att ena parten bestämmer vissa saker och andra parten andra. SEB Kort är ju t.ex. säkerligen också mer intresserade av Diamond-kunder, eftersom de i genomsnitt säkerligen är högre spenderare. (Men å andra sidan använder de kanske flypermium mer också. Det är många faktorer i ekvationen). Det mesta sker säkert (förhoppningsvis!) i samråd, och fördelningarna av kostnader/intäkter är nog betydligt mer komplex.

Förlåt om jag är tjatig, men menar ni verkligen att det är SEB som bjuder på (upp till) 10k EB poäng?

Jag tänker att det är SAS som justerat rabatterna för att få mer cash in, och att SEB haft ungefär 0% inflytande över det beslutet. Och att SAS, som många andra bolag, har någon sorts behållar-policy, där man bemyndigar kundtjänst att ge ut en viss rabatt för att få behålla en viss typ av kund.

Den upplevda röriga hanteringen tänker jag därför ligger i stort sett helt på SAS. Har de kommunicerat en tydlig policy för hur kundtjänsten ska jobba för att behålla kunder i dessa tider, eller är det så enkelt som att de vid tidernas begynnelse fått en katalog av åtgärder, typ 1k, 5k och 10k EB poäng, att användas efter eget huvud för att behålla missnöjda kunder?

Jag tror det senare. Det har ringt någon liten larmklocka hos någon teamleader hos SEB att churnen på SAS EB mastercard premium gått upp, så han har "coachat" lite på ett morgonmöte 'att nu gäller det att använda de verktyg vi har för att behålla kunder'. Sedan har det kanske ringt någon annan liten larmklocka hos någon controller på SAS att det plötsligt krediterats lite väl mycket poäng hos SEB och de får order att hålla igen lite.

Precis som @mha321 sa för ett tag sen så tror jag att vem som får vilka pengar, vem som betalar vad, och hur beslut fattas kan vara ganska komplicerat.

Som kund så ser jag det iaf helt och hållet som så att det är SEB Kort som jag har ett avtal med avseende ett kreditkort och därför är det de som gentemot mig erbjuder mig en rabatt (förvisso baserat på min relation till en tredje part, men det är inte konstigare än att jag t.ex. fick en extra förmånlig ränta på bolånet hos danske bank pga att jag var SACO-medlem). Sen är det väl troligt att SAS kanske bidrar på något sätt till denna rabatt, men säkerligen inte till 100% (som har diskuterats tidigare i tråden så gissar nog SEB att EBD-kunder ofta har en högre spendnivå än andra och därför är det extra förmånligt att locka sådana kunder som genererar mer transaktionsintäkter).

När det gäller eventuell kompensation från kundtjänst så tror jag (men vet såklart inte) ju att det är SEB som tar besluten där själva och troligtvis står för kompensationskostnaden också (men vem vet, kanske får de rabatt i poängköpet från SAS för kompensationspoäng jämfört med "transaktionspoäng" - som sagt var, det är komplicerat).
 

bhen

Medlem
EBD här också, har detta kortet i Norge och fick 5000p. Jag har precis betalat halv årsavgift så får räcka.
 

MTheC

Medlem
Jag fick blankt nej av denna anledning. Både via telefon och mail.
Visar väl att det inte är helt konsekvent hanterat. Jag vet inte om det gjorde någon skillnad (sannolikt inte då det kändes som ett copy paste-svar) men jag skrev något i stil med att det kändes som dålig tajming att få information om höjd medlemsavgift samtidigt som statusen förlängts ett år och värdet därmed minskar avsevärt. Jag har inte sett några poäng än men antar att det tar lite tid.
 
Visar väl att det inte är helt konsekvent hanterat. Jag vet inte om det gjorde någon skillnad (sannolikt inte då det kändes som ett copy paste-svar) men jag skrev något i stil med att det kändes som dålig tajming att få information om höjd medlemsavgift samtidigt som statusen förlängts ett år och värdet därmed minskar avsevärt. Jag har inte sett några poäng än men antar att det tar lite tid.

Gjorde ett nytt försök idag och ringde den engelska supporten och gnällde specifikt på att jag inte kan använda FlyPremium. Hon skulle kolla med SAS och återkom efter några minuter att de kunde erbjuda 10 000 poäng.
 

bachelor

Medlem
Jag skickade i söndags och fick svar idag 10 000poäng för min del. Har en spend på mellan 250-300k per år, vet inte om det hjälper.
 

intuition

Medlem
Precis som @mha321 sa för ett tag sen så tror jag att vem som får vilka pengar, vem som betalar vad, och hur beslut fattas kan vara ganska komplicerat.

Som kund så ser jag det iaf helt och hållet som så att det är SEB Kort som jag har ett avtal med avseende ett kreditkort och därför är det de som gentemot mig erbjuder mig en rabatt (förvisso baserat på min relation till en tredje part, men det är inte konstigare än att jag t.ex. fick en extra förmånlig ränta på bolånet hos danske bank pga att jag var SACO-medlem). Sen är det väl troligt att SAS kanske bidrar på något sätt till denna rabatt, men säkerligen inte till 100% (som har diskuterats tidigare i tråden så gissar nog SEB att EBD-kunder ofta har en högre spendnivå än andra och därför är det extra förmånligt att locka sådana kunder som genererar mer transaktionsintäkter).

När det gäller eventuell kompensation från kundtjänst så tror jag (men vet såklart inte) ju att det är SEB som tar besluten där själva och troligtvis står för kompensationskostnaden också (men vem vet, kanske får de rabatt i poängköpet från SAS för kompensationspoäng jämfört med "transaktionspoäng" - som sagt var, det är komplicerat).

OK, jag förstår resonemanget.
Jag tror ju att ni ger SEB alldeles för mycket kred av att vara en aktiv part, men man kan visst tänka sig ett upplägg där SEB är den drivande parten i det här kortet. Och det är klart att om SEB sitter i förarsätet och är den som tjänar mest på att kunder stannar så är det SEB som bestämmer över kompensationerna.

Jag känner inte igen detta förhållandet i andra kort från SEB, tex Nordic Choice och SJ, där jag uppfattar att SEBs roll mot kund är enbart hantera fakturafrågor, betalningar, kreditupplysning et.c. men det förhindrar ju inte att upplägget mellan SAS och SEB är annorlunda.

Som marknadsförare tänker man att det är lite misslyckat med ett kort som är brandat "SAS" men där kunderna uppfattar att deras huvudsakliga affärsrelation är med SEB.
 

P-L

Medlem
Fick det här nyss:

"Hej!

Eftersom du har debiterats den lägre avgiften i maj kommer det inte att debiteras någon ny avgift förrän i juni nästa år.
Fly Premium kan vi inte påverka men nivån ska frysas av SAS.

Om du känner att du inte kan utnyttja ditt Premiumkort till fullo i dagsläget går det även att byta till ett SAS World Mastercard.
"
 
OK, jag förstår resonemanget.
Jag tror ju att ni ger SEB alldeles för mycket kred av att vara en aktiv part, men man kan visst tänka sig ett upplägg där SEB är den drivande parten i det här kortet. Och det är klart att om SEB sitter i förarsätet och är den som tjänar mest på att kunder stannar så är det SEB som bestämmer över kompensationerna.

Jag känner inte igen detta förhållandet i andra kort från SEB, tex Nordic Choice och SJ, där jag uppfattar att SEBs roll mot kund är enbart hantera fakturafrågor, betalningar, kreditupplysning et.c. men det förhindrar ju inte att upplägget mellan SAS och SEB är annorlunda.

Som marknadsförare tänker man att det är lite misslyckat med ett kort som är brandat "SAS" men där kunderna uppfattar att deras huvudsakliga affärsrelation är med SEB.
Jag håller med dig. Pratade med totalt 3 olika personer på kundtjänst och alla sa "Vänta lite, jag ska kolla med SAS" eller någon variation på detta typ "Vår avdelning på SAS". Jag är rätt övertygad om att detta är 100% SAS beslut. Dock kan det vara så att SEB ringer någon kundtjänst hotline på SAS och därför får lika inkonsekventa svar som man själv får när man snackar med SAS kundtjänst.
 

robertkniv

Medlem
Som marknadsförare tänker man att det är lite misslyckat med ett kort som är brandat "SAS" men där kunderna uppfattar att deras huvudsakliga affärsrelation är med SEB.
Ja, håller helt med här. Jag hade aldrig velat haft det såhär om jag var ansvarig på SEB
All formalia och krångligheter med kundtjänst etc. landar på SEB - som får minus i min bok.
Det positiva med poäng och uppgradering på flyg etc. landar på SAS - som får plus istället.
 
Toppen