Thornado
Medlem
Spontant tror jag inte dealen med vem som "tar in" vilken del av årsavgiften, respektive vem som faktiskt "ansvarar" för att rabatten fanns är så enkel som att ena parten bestämmer vissa saker och andra parten andra. SEB Kort är ju t.ex. säkerligen också mer intresserade av Diamond-kunder, eftersom de i genomsnitt säkerligen är högre spenderare. (Men å andra sidan använder de kanske flypermium mer också. Det är många faktorer i ekvationen). Det mesta sker säkert (förhoppningsvis!) i samråd, och fördelningarna av kostnader/intäkter är nog betydligt mer komplex.
Förlåt om jag är tjatig, men menar ni verkligen att det är SEB som bjuder på (upp till) 10k EB poäng?
Jag tänker att det är SAS som justerat rabatterna för att få mer cash in, och att SEB haft ungefär 0% inflytande över det beslutet. Och att SAS, som många andra bolag, har någon sorts behållar-policy, där man bemyndigar kundtjänst att ge ut en viss rabatt för att få behålla en viss typ av kund.
Den upplevda röriga hanteringen tänker jag därför ligger i stort sett helt på SAS. Har de kommunicerat en tydlig policy för hur kundtjänsten ska jobba för att behålla kunder i dessa tider, eller är det så enkelt som att de vid tidernas begynnelse fått en katalog av åtgärder, typ 1k, 5k och 10k EB poäng, att användas efter eget huvud för att behålla missnöjda kunder?
Jag tror det senare. Det har ringt någon liten larmklocka hos någon teamleader hos SEB att churnen på SAS EB mastercard premium gått upp, så han har "coachat" lite på ett morgonmöte 'att nu gäller det att använda de verktyg vi har för att behålla kunder'. Sedan har det kanske ringt någon annan liten larmklocka hos någon controller på SAS att det plötsligt krediterats lite väl mycket poäng hos SEB och de får order att hålla igen lite.
Precis som @mha321 sa för ett tag sen så tror jag att vem som får vilka pengar, vem som betalar vad, och hur beslut fattas kan vara ganska komplicerat.
Som kund så ser jag det iaf helt och hållet som så att det är SEB Kort som jag har ett avtal med avseende ett kreditkort och därför är det de som gentemot mig erbjuder mig en rabatt (förvisso baserat på min relation till en tredje part, men det är inte konstigare än att jag t.ex. fick en extra förmånlig ränta på bolånet hos danske bank pga att jag var SACO-medlem). Sen är det väl troligt att SAS kanske bidrar på något sätt till denna rabatt, men säkerligen inte till 100% (som har diskuterats tidigare i tråden så gissar nog SEB att EBD-kunder ofta har en högre spendnivå än andra och därför är det extra förmånligt att locka sådana kunder som genererar mer transaktionsintäkter).
När det gäller eventuell kompensation från kundtjänst så tror jag (men vet såklart inte) ju att det är SEB som tar besluten där själva och troligtvis står för kompensationskostnaden också (men vem vet, kanske får de rabatt i poängköpet från SAS för kompensationspoäng jämfört med "transaktionspoäng" - som sagt var, det är komplicerat).