Senaste nytt

SAS lanserer nye langruter – fra Skandinavia til Los Angeles og Miami

Redaksjonen

Medlem
SAS-Airbus-A340-landar-564x211.jpg

Spekulasjonene har vært mange, men i ettermiddag på et møte ved SAS hovedkontor i Frösundavik presenterte adm.direktør i SAS, Rickard Gustafsson de nye langrutene fra Skandinavia som tilkommer i løpet av 2016.

To nye destinasjoner tilkommer i SAS rutenett, både i USA – Los Angeles og Miami. Sammenlagt blir det tre nye ruter – Stockholm-Los Angeles, København – Miami og Oslo-Miami.

Stockholm-Los Angeles


Ruten Stockholm Arlanda-Los Angeles starter den 14 mars 2016 og kommer til å trafikkeres med daglioge avganger i sommerhalvåret. I vinterhalvåret skal ruten trafikkeres med 5 – 6 ukentlige avganger. Fra Stockholm avgår flyet kl 09.50 som SK 933 med ankomst Los Angeles kl 12.15. Returflygningen går fra Los Angeles kl 14.15 som SK 934 med ankomst Stockholm kl 10.00.

I Stockholm er tidtabellen tilpasset for å kunne gi forbindelser til Skandinavia, Finland og Baltikum.

Flytypen er ikke klar enda, men det blir enten en Airbus A330 eller Airbus A340.Uansett blir det et fly med den nye kabinene.

Rickard forteller at Los Angeles har vært svært etterspurt som destinasjon, den gir en god balanse mellom forretningsreisende og privatreisende og er dessuten hubb for samarbeidsselskapet United Airlines hvilket innebærer gode muligheter for å kunne fly videre i regionen. Dessuten er Los Angeles en viktig frakthubb.

Oslo-Miami og København-Miami


Miami blir ytterligere en helt ny destinasjon i SAS rutenett som kommer til å trafikkeres fra Oslo og København med start høsten 2016. Eksakt dato er ikke fastsatt.

Oslo – Miami kommer til å trafikkeres med fire avganger i uken og København – Miami med tre ukentlige avganger. Ruten trafikkeres dermed fra Skadinavia hver eneste dag og til forskjell fra ruten til Los Angeles er det mulig å trafikkere Skandinavia – Miami tur og retur på under 24 timer hvilket innebærer at et fly greier denne jobben.

København – Miami trafikkeres på mandag, torsdag og lørdag med avgang fra København kl 09.30 som SK 953 med ankomst Miami kl 13.50. Returflygningen går på onsdag, fredag og søndag som SK 954 kl 15.50 med ankomst København kl 07.10.

Oslo – Miami trafikkeres på tisdag, onsdag, fredag og søndag som SK 955 med avgang fra Oslo kl 09.35 og ankomst Miami kl 13.50. Returflygningen går fra Miami på mandag, tirsdag, torsdag og lørdag kl 15.50 med ankomst Oslo neste morgen kl 07.05.

Rickard Gustafsson forteller at årsaken til valget av Miami var litt annerledes sammenlignet med Los Angeles. Selv om det finnes behov for forretningsreisende å reise til det sydøstlige USA er Florida og Miami først og fremst en fritidsdestinasjon. Men SAS ser en stor etterspørsel etter reiser til Florida, ikke minst det store antallet sjøreiser som starter i Miami. Dessuten er det en hubb for å kunne reise videre til både Karibia og Latinamerika.

Det finnes i følge Rickard også et stort fraktbehov på ruten og man ser også en økt interesse for amerikanere som ønsker å reise til Skandinavia.

Flytypen til Miami er ikke klart i skrivende stund, men troligvis blir det en av de nye Airbus A330 som kommer til å leveres i løpet av høsten.

Ny rute Hong Kong og en økning av eksisterende ruter


I september starter SAS dessuten en ny rute fra Stockholm til Hong Kong. Som en følge av at flere fly leveres kommer man også til å øke til daglige avganger på rutene Stockholm – New York, Stockholm – Chicago, København – Shanghai, København – San Francisco og Oslo – New York.


SAS nye Business Class

SAS strategi for langdistansevirksomheten


Rickard forteller at de nye rutene er nøye overveid og at lønnsomhet har vært et svært viktig element. Han forteller også at effektiviseringene som er gjort i de senere årene har muliggjort denne satsingen. Det koster mye penger å starte nye ruter.

SAS sin strategi for langrutevirksomheten er å fokusere på den nordlige hemisfæren. Det innebærer altså at eksempelvis Afrika og Sør-Amerika ikke er interessante. Det finnes en stor tro på Nordamerika og fremfor alt mener han at etterspørselen overstiger kapasiteten til Nord-Amerika, spesielt på langruter. Han se ren genuin langsiktig etterspørsel til USA hvor en stor del av innovasjons industrien er beliggende med mange bedrifter.

Asia er fortsatt et interessant marked og Hong Kong tilkommer som sagt nå i september, samtidig er prispressing i enkelte tilfeller tøffere der, blant annet som en følge av konkurransen fra selskapene i Midtøsten. SAS har dog den store fordelen av å kunne fly direkte fra Skandinavia, noe mange verdsetter. Men den lokale etterspørselen i Nordeuropa må være til stede for at ruten skal overleve.

Hvorfor ikke alle langruter i København?


SAS har tidligere fokusert en stor del av sin langrutevirksomhet til København men Rickard ser ingen problem hvorfor denne trafikken ikke skal fordeles jevnere mellom de ulike hovedstedene enn hva den har gjort historisk. I tilfellet med Hong Kong og Los Angeles, som begge går fra Stockholm, var fordelingen jevn mellom landene når det gjaldt etterspørsel. Derfor var tanken at ettersom San Francisco og Shanghai går fra København ble det et vettig komplement å ta Los Angeles og Hong Kong fra Stockholm.

Rickard ser også at markedet har endret seg en god del de senere årene, mange forventer seg flere direkteruter enn hva de gjorde for få år siden og sikkert har lavpriselskapene hatt en påvirkning på hvordan mange reiser.

Et lengre intervju med Richard Gustafsson kommer i en separat artikel.


SAS adm.direktør Rickard Gustafsson

Les mer >>
 
Toppen