OY-KBM har också vaknat efter två månader på marken! Har varit i Beijing och vänt!
Vågar man hoppas på att SAS börjar se ljuset i tunneln i och med att de luftar fler och fler av longhaul flygplanen ?
OY-KBM har också vaknat efter två månader på marken! Har varit i Beijing och vänt!
Jag tror inte så mycket på något ljus i tunneln som att maskinerna måste köras igång med vissa intervall. Då kan man lika gärna turas om och låta olika maskiner flyga de uppdrag som finns istället för att tomköra alla utom en stackare som istället får jobba konstant.Vågar man hoppas på att SAS börjar se ljuset i tunneln i och med att de luftar fler och fler av longhaul flygplanen ?
Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?
Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.
Ingen ombyggnad direkt. Man har bara plockat ut sätena.Finnair har gjort det med 2st A330 har tagit 2 dagar men inga uppgifter på vad det kostade att ta ut sätena.
FInnair removed seats from two A330 wide-body aircraft too carry freight in the cabin - AIRLIVE
Finnair har gjort det med 2st A330 har tagit 2 dagar men inga uppgifter på vad det kostade att ta ut sätena.
FInnair removed seats from two A330 wide-body aircraft to carry freight in the cabin - AIRLIVE
Ingen ombyggnad direkt. Man har bara plockat ut sätena.
Nej av det blir det ingen fraktkärra. Som någon redan nämnt så ändrar det knappast storleken på dörrarna, så man får inte in fullstor frakt. Sedan läste jag någonstans (men hittar inte referensen just nu) att även golvet i passagerarversionen inte är lika starkt som i fraktversionen, så man kan inte få in lika punkt-tung frakt.
Däremot är det naturligtvis ett bra sätt att delvis öka fraktkapaciteten på ett sätt som man snabbt kan gå tillbaka från när man börjar flyga passagerare igen.