Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Ano

Medlem
Någon vars period gick ut 31 Maj och som inte förnyade sin status för denna period på egen hand, kanske har möjlighet att delge sin erfarenhet av hur det skötts och sett ut grafiskt inne i profilen. (Deras grace-period avslutades månadsskiftet aug-sep).
 

GMTmax

Medlem
Nyfiken på om någon läst/hört något mer kring hur SAS tänkt sig hantera återkvalifikation till medlemsnivåer för exp datum efter den 28feb21? Senaste kommunikationen kring detta kom väl i april eller maj och fortfarande är både trafikprogram och resande kraftigt decimerat.
 
Last edited:

raphaelmak

Medlem
Verkar inte ha fått någon förlängd guldstatus väl? Börjar bli lite svettigt med tanke på att 30 september närmar sig. De ska väl skriva det nya datumet? Det har de ju inte gjort....
Du får kolla igen efter 31 december, då ska din Eurobonus fortsätta visas som guld. Jag har kvalperioden juni till maj dvs medlemskap till augusti och min medlemsstatus visas fortfarande som diamant nu i september, så det måste ha fungerat automatiskt.
Efter 30 september kommer din kvalperiod att visas dock som okt 2020-sep 2021, som vanligt.
 

raphaelmak

Medlem
Nyfiken på om någon läst/hört något mer kring hur SAS tänkt sig hantera återkvalifikation till medlemsnivåer för exp datum efter den 28feb21? Senaste kommunikationen kring detta kom väl i april eller maj och fortfarande är både trafikprogram och resande kraftigt decimerat.
Och nu oroar jag redan om statusen för 2021-22... verkar som att det inte kommer att finnas så många chanser till att flyga långdistans så är det nästan omöjligt att behålla diamanten. Men jag tror att SAS kommer att ta hand om det när 2020 närmar sig slutet...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

GMTmax

Medlem
Och nu oroar jag redan om statusen för 2021-22... verkar som att det inte kommer att finnas så många chanser till att flyga långdistans så är det nästan omöjligt att behålla diamanten. Men jag tror att SAS kommer att ta hand om det när 2020 närmar sig slutet...
Yes, låt oss hoppas på det.
 

flum

Medlem
Och nu oroar jag redan om statusen för 2021-22... verkar som att det inte kommer att finnas så många chanser till att flyga långdistans så är det nästan omöjligt att behålla diamanten. Men jag tror att SAS kommer att ta hand om det när 2020 närmar sig slutet...
Jag tror att vi får acceptera att det är en ny tid. Det kan ta flera år innan long haul på något sätt liknar det som var. Jag kan tycka att sas borde göra klokt i att fokusera på de som flyger under rådande omständigheter och därigenom drar in kapital till bolaget.
 

mha321

Medlem
Jag tror att vi får acceptera att det är en ny tid. Det kan ta flera år innan long haul på något sätt liknar det som var. Jag kan tycka att sas borde göra klokt i att fokusera på de som flyger under rådande omständigheter och därigenom drar in kapital till bolaget.
Det tror jag också. Men inom en tid, förhoppningsvis kort, handlar det ju om att locka tillbaka kunder.

Och där hamnar kan ju snarare i en situation där man var för ett antal år sedan, nämligen relativt låg kabin faktor och därför möjligheten att ta med "poängkunder" I ganska stor utsträckning utan att riskera att säga nej till en betalande kund, och alltså kunde man leverera bonus platser till nära koll kostnad. Det är ju allt eftersom kabinfaktorerna har ökat som flygprogrammen ofta steg för steg minskat möjligheterna till bonus flyg och förmåner. I en svag marknad får tex eurobonus en potentiellt sett större betydelse än i den marknad vi haft de senaste åren. Förutsatt att de hänger med i svängarna såklart.
 
Tips, posta inte bild där Eurobonusnummer syns :confused:

Tack för påpekandet, jag som trodde jag tog bilden så jag dolde själva koret. Missade siffrorna där istället.....:/

Det torde vara först efter 31 December 2020 du kommer kunna se på profilen om du faktiskt har fått förlängd status så som det är tänkt/meddelat. Fram tills dess är du ju guld genom din uppnådda status från föregående period + dennas grace-period.
Möjligtvis går det att få bekräftelse/besked kring det via kontakt med SAS innan dess.
Du får kolla igen efter 31 december, då ska din Eurobonus fortsätta visas som guld. Jag har kvalperioden juni till maj dvs medlemskap till augusti och min medlemsstatus visas fortfarande som diamant nu i september, så det måste ha fungerat automatiskt.
Efter 30 september kommer din kvalperiod att visas dock som okt 2020-sep 2021, som vanligt.

Just ja, för fram tills 31 december är jag guld och bör vara därefter med uppdaterad kvalperiod okt 2020-sep 2021. Bara man inte blir av med guld efter 31 december och inte kan göra något åt det. Mest orolig för lifetime gold.
 

Wayne

Medlem
Man förstår ju att SAS måste dra en gräns någonstans där när de gick ut med giltighetstid, men skillnaden på oss som har exp date mars 2021 mot de som har feb 2021 blir ju löjligt stor just nu... och man har alltså fortarande inte hört något om detta..?
Om inte sas tar hand om de med mars och april exp date 2021 tror jag de det finns en risk i att de kommer få irriterade kunder som inte kommer tänka på att vara lojala i första hand i fortsättningen.
 

trekker

Medlem
Man förstår ju att SAS måste dra en gräns någonstans där när de gick ut med giltighetstid, men skillnaden på oss som har exp date mars 2021 mot de som har feb 2021 blir ju löjligt stor just nu... och man har alltså fortarande inte hört något om detta..?
Om inte sas tar hand om de med mars och april exp date 2021 tror jag de det finns en risk i att de kommer få irriterade kunder som inte kommer tänka på att vara lojala i första hand i fortsättningen.
Jag har expiry den sista april, jag fixade guldet utan statusförlängning - fick inget för det. Som boende i UK har jag inte kunnat resa alls och redan missat ett halvår, det är ju upp till SAS men om jag tappar guldet (och min progress mot LTG) så lär jag inte fortsätta med SAS och istället satsa allt på BA.
 
Toppen