Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Matteus

Ny medlem
Någon som vet om man vid ombokning av resa (bokad med 2-4-1 voucher) fortfarande får 50% rabatt på poängpriset (på den nya resan), även fast 2-4-1 vouchern är utgången?

Sitter nu på en ToR SAS ARN-Tokyo (via CPH) i okt-nov som jag bokade i panik i söndags kväll innan vouchern skulle löpa ut (och insåg tyvärr först då att det inte längre går att boka Star Alliance bonusresor online, så missade den chansen pga efter stängningsdags för telefonbokningen) där ena hållet är med SAS Go och andra med SAS Plus. Hoppas såklart att det ska dyka upp businessbiljetter att boka om till.

När brukar SAS förresten lägga ut sina business-biljetter för bokning med poäng? Sker det löpande eller är det vid en viss tidpunkt innan resan/flighten?

Nu svarar jag mest på min egen fråga, men tror det kan vara av intresse för flera. Detta gäller alltså ombokning av resa bokad med en 2-4-1 voucher som har gått ut sedan resan bokades.

Var precis i kontakt med SAS kundtjänst för att ev. boka om min resa till Tokyo - med SAS Go i ena riktningen, SAS Plus i andra riktningen - till en resa med Plus i båda ritkningarna på andra datum (andra datum i båda riktningarna) som jag har hittat.
På min fråga om man kan boka om flera gånger (utan att bli av med vouchern) så svarade bokningsagenten att han trodde att det kunde man, eftersom det inte står någon begränsing om antal gånger i FAQ:n. Därav jag ville göra ett försök att boka om denna resa till de ny tillgängliga Plus-biljetterna (med en förhoppning att det ska dyka upp business-biljetter senare, alternativt plus-biljetter vid för mig ännu bättre/mer passande datum). När det gick upp för honom att jag ville ändra bokningsklass för den ena leggen (och inte bara datum), så var han tvungen att ringa att kolla med överordnad. Svaret blev att det inte går att ändra bokningsklass, utan endast datum (inom samma bokningsklass). Lite märkligt kan jag tycka, för jag inser nu i efterhand att på de flighter jag har hittat så finns det inga Go-biljetter kvar, utan endast Plus. Det blir ju rätt begränsande hur man kan boka om, om man endast kan boka om till flighter med exakt samma bokningsklass som ursprungliga bokningen.. Kan detta verkligen stämma, det som han sa till mig? Det verkar ju som han ringde och kollade med överordnad, så det onekligen verkar detta vara policyn.

Anyway, tror min bästa chans nu är att vänta in och hoppas på att någon av flighterna blir inställd så att jag kan få tillbaka vouchern på det sättet. Alternativt ringa igen och försöka prata med någon annan - och då påtala att det endast finns Plus-biljetter på de datumen jag önskar åka.
 

Autonom

Medlem
Nu svarar jag mest på min egen fråga, men tror det kan vara av intresse för flera. Detta gäller alltså ombokning av resa bokad med en 2-4-1 voucher som har gått ut sedan resan bokades.

Var precis i kontakt med SAS kundtjänst för att ev. boka om min resa till Tokyo - med SAS Go i ena riktningen, SAS Plus i andra riktningen - till en resa med Plus i båda ritkningarna på andra datum (andra datum i båda riktningarna) som jag har hittat.
På min fråga om man kan boka om flera gånger (utan att bli av med vouchern) så svarade bokningsagenten att han trodde att det kunde man, eftersom det inte står någon begränsing om antal gånger i FAQ:n. Därav jag ville göra ett försök att boka om denna resa till de ny tillgängliga Plus-biljetterna (med en förhoppning att det ska dyka upp business-biljetter senare, alternativt plus-biljetter vid för mig ännu bättre/mer passande datum). När det gick upp för honom att jag ville ändra bokningsklass för den ena leggen (och inte bara datum), så var han tvungen att ringa att kolla med överordnad. Svaret blev att det inte går att ändra bokningsklass, utan endast datum (inom samma bokningsklass). Lite märkligt kan jag tycka, för jag inser nu i efterhand att på de flighter jag har hittat så finns det inga Go-biljetter kvar, utan endast Plus. Det blir ju rätt begränsande hur man kan boka om, om man endast kan boka om till flighter med exakt samma bokningsklass som ursprungliga bokningen.. Kan detta verkligen stämma, det som han sa till mig? Det verkar ju som han ringde och kollade med överordnad, så det onekligen verkar detta vara policyn.

Anyway, tror min bästa chans nu är att vänta in och hoppas på att någon av flighterna blir inställd så att jag kan få tillbaka vouchern på det sättet. Alternativt ringa igen och försöka prata med någon annan - och då påtala att det endast finns Plus-biljetter på de datumen jag önskar åka.

Tycker absolut att du ska ringa flera ggr och testa om du inte nöjer dig och vill annat ;)
Så glömmer du bort det som sagts också.
 

JohanGE

Medlem
330 dagar innan avresa släpps platser i lokal tid vid midnatt. Om du ska boka Tokyo så har du generellt max någon minut på dig innan platserna är bokade.
Du ska kunna göra en ändring på en befintlig bokning även om voucher har gått ut och då kunna välja business om det finns. Står beskrivet i SAS FAQ som tar upp i stort sätt alla dessa tänkbara scenarion.
Hoppar in och kommer med en tilläggsfråga. Med lokal tid menar du från avreseort eller flygbolagets säte? Exempel, jag vill knipa Business till Tokyo med SAS från Köpenhamn, är det då midnatt svensk/dansk tid -330 dagar före avresa?
 

char

Medlem
Jag har en bokning ARN-MIA där jag vill ändra hemresan men som inte går att omboka online och där business platserna tar slut innan kundtjänst öppnar. Fungerar det då att göra en ny "dummy" bokning när det släpps business på morgonen och sen ringa kundtjänst och be dom boka av dummy och snabbt göra en ombokning på den "riktiga" bokningen?

Känns som det borde fungera i teorin. Hur snabbt brukar platserna komma tillbaka?
 

palmen

Moderator
Hoppar in och kommer med en tilläggsfråga. Med lokal tid menar du från avreseort eller flygbolagets säte? Exempel, jag vill knipa Business till Tokyo med SAS från Köpenhamn, är det då midnatt svensk/dansk tid -330 dagar före avresa?
Lokal tid från var flyget avgår
 

JPE

Medlem
Jag har en bokning ARN-MIA där jag vill ändra hemresan men som inte går att omboka online och där business platserna tar slut innan kundtjänst öppnar. Fungerar det då att göra en ny "dummy" bokning när det släpps business på morgonen och sen ringa kundtjänst och be dom boka av dummy och snabbt göra en ombokning på den "riktiga" bokningen?

Känns som det borde fungera i teorin. Hur snabbt brukar platserna komma tillbaka?

Det brukar fungera men det finns ingen garanti. De senaste gångerna jag har bokat av biljetter så har de kommit tillbaka och blivit sökbara/tillgängliga på någon sekund.

EDIT: Dock har jag ibland haft problem med anslutningsflyg. Jag avbokar en resa LAX-CPH-ARN, efter det finns LAX-CPH och CPH-ARN tillgängliga separat men tillgänglighet finns inte om jag söker LAX-ARN. Men det problemet borde ju kundtjänst kunna lösa.
 

Shoreline

Medlem
Avbokade en 2-4-1 igår, där långa benet i utresan blivit inställt av ANA (ställdes in 1a mars). Då min kupong gick ut sista februari, tänkte jag att jag skulle få tillbaka den med 30 dagars livslängd fr o m 1 mars (d v s nytt utgångsdatum 31 mars), enligt FAQ – något som hen i supporten kollar med en kollega/annan avdelning
What will happen to my Amex 2-4-1 voucher if my SAS or Star Alliance bonus trip is canceled by the airline?

Non-expired vouchers will be returned to you and have the same validity as before. Expired vouchers will be returned to you with an extended booking period of 30 days from date of cancellation.

Hen återkommer och säger att kupongen förlängs t o m månaden efter det som resan ställdes in, dvs i mitt fall t o m 30 april. Hen säger också att kupongen kommer att dyka upp antingen under kvällen eller morgondagen (idag) på mitt konto.

Idag ligger den förlängda 2-4-1 på mitt konto, med utgångsdatum 30 april. Skönt att det funkade, och att jag läste FAQ på ett mindre fördelaktigt sätt än vad SAS gjorde, eller menade när dom skrev den!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen