Vi har en award bokad ARN-FRA-MLE-FRA-ARN med Lufthansa i februari. Försöker göra lite riskanalys kring själva flyget för att se om det är värt att åka.
1. Vad händer om vi blir kvar på Maldiverna pga att jag blir sjuk eller ön i karantän - får jag ombokning av hemresan av Tallinn då?
2. Är det i så falla bara ombokning till andra awardplatser? Det finns ju typ ingen tillgång till/från MLE utan kan ju dröja månader innan det dyker upp en award, vad händer då - måste vi själv köpa biljett eller får Tallinn hem oss på nåt sätt?
3. Om Lufthansa ställer in pga covid eller låg beläggning - vad händer då med vår hemresa om det inte finns några bonusplatser. Har de nån skyldighet att få hem oss även om det inte finns bonusplatser eller hur funkar det i praktiken?
Tack!
Fråga 1 skulle jag nog tro ansvaret ligger hos dig. Se till att du har en bra försäkring i botten. Det är lite som vanligt om man insjuknar på en resa. "Best effort" skulle jag tro men kanske mer från utförande bolag i detta fall Lufthansa. Det är därför man har reseförsäkring.
Fråga 2 är hypotetisk eftersom du i praktiken inte kan boka om en påbörjat bonusresa. Men om du blir sjuk ligger det på dig, på samma sätt som att du själv får bekosta det längre uppehållet. Därmed bra försäkring i botten.
Fråga 3 som det ser ut nu så ställer Lufthansa in ett antal veckor innan (14 dagar) och om ni inte skall var borta mer än 14 dagar är det det inte ett problem. Skulle Lufthansa ställa in hemresan mellan 1-13 dagar innan är det Lufthansas ansvar att hitta alternativ, och betalmedel spelar ingen roll. Men förvänta dig att det kommer ta tid att lösa.