Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej
Först vill jag säga att första inlägget i tråden var oroligt informativ och väldigt detaljerad. Mycket snyggt och väl formulerat, bra!
Jag skaffade Elite tidigare i år och närmar mig 150k. Dessutom blir det 300k före november (lite bilhopp'ande)

Har bara några frågor, som kanske redan var besvarade i första inlägget :(
* Behöver jag själv göra något för att vouchern ska skapas? Eller trillar den automagiskt in på sas.se på något sätt?
* Vouchern måste jag senast aktiverat sista December nästkommande kalenderår?
* Jag kan avboka min resa, men i exemplet ovan måste jag göra det före sista december nästa år, även om resan är planerad till 2022?
* Om jag har flera vouchers kan jag aktivera båda samtidigt, för 100% rabatt på en resa?
* Antar jag kan kombinera en voucher med EB poäng?

Ni som gjort detta nu under covid hur har det fungerat? Vi är främst intresserade av Business class och kan tänka oss att resa redan i år, kanske med kort varsel om vi hittar bra routes. Annars är det 2021 primärt. Destination är ju lite svårt just nu med tanke på läget, de routes man tidigare kunde hitta som var intressanta sätter ju en mängd frågetecken nu med tanke på transfer i länder som ändrar travel restrictions. (Detta lite OT)
tack på förhand
 

Kimmen00

Medlem
Hej
Först vill jag säga att första inlägget i tråden var oroligt informativ och väldigt detaljerad. Mycket snyggt och väl formulerat, bra!
Jag skaffade Elite tidigare i år och närmar mig 150k. Dessutom blir det 300k före november (lite bilhopp'ande)

Har bara några frågor, som kanske redan var besvarade i första inlägget :(
* Behöver jag själv göra något för att vouchern ska skapas? Eller trillar den automagiskt in på sas.se på något sätt?
* Vouchern måste jag senast aktiverat sista December nästkommande kalenderår?
* Jag kan avboka min resa, men i exemplet ovan måste jag göra det före sista december nästa år, även om resan är planerad till 2022?
* Om jag har flera vouchers kan jag aktivera båda samtidigt, för 100% rabatt på en resa?
* Antar jag kan kombinera en voucher med EB poäng?

Ni som gjort detta nu under covid hur har det fungerat? Vi är främst intresserade av Business class och kan tänka oss att resa redan i år, kanske med kort varsel om vi hittar bra routes. Annars är det 2021 primärt. Destination är ju lite svårt just nu med tanke på läget, de routes man tidigare kunde hitta som var intressanta sätter ju en mängd frågetecken nu med tanke på transfer i länder som ändrar travel restrictions. (Detta lite OT)
tack på förhand

Nej, den trillar in automatiskt efter uppnådd spend.

Den måste användas senast 2021-12-31

Nej du avboka 24 h innan men om voucher har gått ut försvinner/förloras poäng /vouchern (förbrukad)

Nej, endast 1 voucher per resa.

Antar? Du kan måste använda poäng för att använda en voucher...
 

Fredde18

Medlem
För att förtydliga för @Spargris16. Med en voucher, som i ditt fall uppnås efter 150k spenderat på kortet, har du rätt till 50% rabatt på bonusresor. En gång per voucher och en voucher per resa. Du kan antingen resa ensam och betalar halva poängpriset, eller reser tillsammans med någon och då blir totala priset för båda samma som en person skulle betalat. Därav uttrycks det ofta som 2 för 1-voucher. Dessa resor bokas med Eurobonus-poäng. Poäng du tjänat in genom att resa, använda kortet eller på diverse andra sätt.
På SAS hemsida finns tabeller som visar hur mycket olika resor kostar (i poäng) beroende på resmål eller vilken klass man vill resa. Allt från ca 10000 poäng till över 200 000 poäng per person. Därutöver tillkommer en mindre summa (500-2000kr normalt, kan vara mer eller mindre) i riktiga pengar per person som måste betalas i avgifter och skatter.

Så beroende på hur mycket eurobonus-poäng du har kan din Amex-voucher hjälpa dig att komma iväg på en resa till halva den poängsumma som normalt resan kostar.

Detta kanske var kända fakta men av ditt inlägg att döma kändes det som att förtydligande behövdes. Lycka till med resandet och poängsamlandet.

Jag startade en egen tråd om min väg i denna djungel, kan med fördel läsas som komplement till första inlägget i denna tråd!
https://www.businessclass.se/forum/...-halvårs-poängjakt-i-eurobonus-världen.98631/
 

Matore

Medlem
Jag kan inte minnas att jag läst om någon som har varit i samma situation där det handlar om en större återbetalning och då följer jag AMEX-trådarna här på BC ganska bra så jag tror att ingen vet. Däremot vet jag av egen erfarenhet att en mindre återbetalning (knappt en tusenlapp) inte är (eller åtminstone var) några problem, men jag lyckades fixa till det inom några veckor. Rapportera gärna hur det går i ditt fall.
Nu har det gått ca 3 veckor och vouchern ligger kvar trots att jag efter krediteringen ligger ca 50.000 under strecket. Har inte tänkt använda den förrän jag är ovan streck igen, men ändå intressant att den inte dras tillbaka.
 
Antar? Du kan måste använda poäng för att använda en voucher...
Ja, dvs. jag gissar. Det var en följdkommentar från min tidigare fråga, som du svarade på. Jag har sett de som sagt att de rest själv och använt flera vouchers, såg inte att detta nämndes i första inlägget.

Har varit EB medlem i 20 år, så EB tror jag inte behöver förtydligas, utan det var framförallt ovan. En idé var att ge tjejens grabb en resa, utan att använda 50% av mina poäng, vilket alltså inte är möjligt, oavsett hur många vouchers jag har, bara bra att det blev tydligt. tack för det. I mitt fall handlar det om 300k, bara för att också göra det tydligt, och detta på Elite så 2xVouchers
 

Samosaguas

Medlem
Fick detta från SAS precis:

Hej Samosaguas,

Världen har långsamt börjat öppna upp och i takt med det har du möjlighet att boka en bonusresa.

Din voucher som gick ut 31/12 2019 och som blev förlängd till den 31/8 2020 kommer att bli ytterligare förlängd till den 30/11 2020. Vouchern innebär att du kan boka en valfri bonusresa till halva poängpriset. Poängrabatten gäller resor med SAS för upp till två personer, med reservation för tillgänglighet. Tänk på att du måste göra bokningen för din resa senast den 30 november 2020. Datumen för resan kan vara senare.

Så här gör du för att boka en bonusresa:

  1. Gå till sas.se och logga in på ditt SAS EuroBonus-konto
  2. Välj ”Betala med poäng”
  3. Leta efter resor märkta SAS Bonus och guldpricken och kom ihåg att aktivera din American Express 50% förmån i bokningsflödet.
 

Tonton

Medlem
Fick detta från SAS precis:

Hej Samosaguas,

Världen har långsamt börjat öppna upp och i takt med det har du möjlighet att boka en bonusresa.

Din voucher som gick ut 31/12 2019 och som blev förlängd till den 31/8 2020 kommer att bli ytterligare förlängd till den 30/11 2020. Vouchern innebär att du kan boka en valfri bonusresa till halva poängpriset. Poängrabatten gäller resor med SAS för upp till två personer, med reservation för tillgänglighet. Tänk på att du måste göra bokningen för din resa senast den 30 november 2020. Datumen för resan kan vara senare.

Så här gör du för att boka en bonusresa:

  1. Gå till sas.se och logga in på ditt SAS EuroBonus-konto
  2. Välj ”Betala med poäng”
  3. Leta efter resor märkta SAS Bonus och guldpricken och kom ihåg att aktivera din American Express 50% förmån i bokningsflödet.

Jag fick ett likadant email! Det jag ställer mig frågande till är följande delar:

American Express skrev:
Poängrabatten gäller resor med SAS

American Express skrev:
Så här gör du för att boka en bonusresa:

  1. Gå till sas.se och logga in på ditt SAS EuroBonus-konto
  2. Välj ”Betala med poäng”
  3. Leta efter resor märkta SAS Bonus och guldpricken och kom ihåg att aktivera din American Express 50% förmån i bokningsflödet.
Det insinuerar ju att förlängningen enbart gäller för SAS-flyg och inte Star Alliance?
 
Jag fick ett likadant email! Det jag ställer mig frågande till är följande delar:




Det insinuerar ju att förlängningen enbart gäller för SAS-flyg och inte Star Alliance?
Alt så vill dom kanske att man flyger med dom och inte vill blanda in *A. Det blir ju billigare för SAS tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen