Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Routemaster

Medlem
Ju fler handbagage de plockar ur desto fortare går boardingen. Det tjänar alla på. Gillar inte att köa i bryggan pga att det tar tid för vissa att lyfta upp och klämma in sina stora handbagage i hyllorna.
 
Ju fler handbagage de plockar ur desto fortare går boardingen. Det tjänar alla på. Gillar inte att köa i bryggan pga att det tar tid för vissa att lyfta upp och klämma in sina stora handbagage i hyllorna.
Nej, inte om flygvärdinnorna måste kalla dit ground handling-personal som ska ombesörja instuvningen och sedan skriva ut bagagekvitton och de sista personerna som boardar måste plocka ur datorer och värdesaker, trots att de har korrekt mått på sina handbagage och erbjuder sig att lägga dessa under sätet framför. Jag hade dessutom ett tomt säte bredvid mig (guld-seatblock?) så jag hade kunnat lägga 2 väskor under sätena framför mig.
 

Jönsson

Medlem
Den här historien kommer upp med jämna mellanrum och är lika irriterande varje gång. Å ena sidan är jag positivt inställd till att de genomför kontroller å andra sidan låter de folk passera med två, tre och till och med fyra olika kollin (kabinbaggage, handväska, taxfreepåse...) som tillsammans tar betydligt mer plats än min (kanske något för stora) kabinväska som UTAN problem ryms i hatthyllan. Jag tillhör dessutom dom som lägger jackan ovanpå väskan så inte ens det extra utrymmet går åt jämfört med vissa som har en väska och sedan låter jackan (och gärna en j*a solhatt av strån som de nödvändigtvis måste ta hem från sin solsemester i Mexico) ta upp lika mycket utrymme.
Det är mycket bra att man kontrollerar och plockar bort väskor som är uppenbart för stora eller för tunga och att man fångar in personer med fler bagage än det tillåtna. Men jag förstår fortfarande inte varför inte en del gatepersonal inte kan lära sig hur stora de vanligaste väskorna är. Det tar inte lång tid att lära sig. Då slipper de ju utföra onödiga kontroller. Har tex vid ett par tillfällen blivit stoppad för mätning med en helt vanlig Samsonite Pro DLX med standardmåttet 55x40x23. Alltså inte vägning, utan mätning. De skulle till och med kunna ha ett litet guideblad tillhands, där de kan se de vanligaste godkända väskorna. Sedan kan de ju fritt plocka in övriga väskor som inte känns igen och som verkar misstänkta.
 
Det är mycket bra att man kontrollerar och plockar bort väskor som är uppenbart för stora eller för tunga och att man fångar in personer med fler bagage än det tillåtna. Men jag förstår fortfarande inte varför inte en del gatepersonal inte kan lära sig hur stora de vanligaste väskorna är.

Jag håller helt med om att det silas mygg och sväljs elefanter. Med 99% korrekthet bör man enkelt och omedelbart kunna ockulärt bedöma om en vanligt kabinväska är just en vanlig kabinväska, utan att behöva känna till specifika modeller, det är ju inte som om Samsonite och de andra säljer massvis med väskor som är preciiiiis lite större än standardmåttet (självklart är situationen en annan på mindre flygplan som inte tillåter fullstora kabinväskor). Lika lätt borde det vara att känna igen t.ex de jätteryggsäckar som många släpar på, som helt uppenbart är minst en decimeter för stora i åtminstone två dimensioner.

Men det är väl som vanligt, jobbigt att ta en konfrontation, så man undviker det så långt som möjligt och hoppas på det bästa, tar platsen slut är det den som är sist på som får lida.
 

Nander

Medlem
Det självklara skulle ju vara en märkning av kabinväskor. Det vill säga, SAS accepterar kabinväskor av storlekarna "A", "B" och "C" (vilket märks tydligt från fabrik) men inte storlekarna "D" och "E". Din Samsonite Pro DLX är säg, klass "C" vilket gatepersonalen kan se tydligt utan att behöva mäta så den släpps ombord. Roffes väska köpt på Rusta är också tydligt märkt med ett "E" och nekas därför.
 
Uttjatat jag vet, men ändå pricelist

T4, Arlanda

1ee16b403ac269008b4a16442d7fa07b.jpg
 

Berglund

Medlem
Roffes väska köpt på Rusta är också tydligt märkt med ett "E" och nekas därför.
Om kinesiska eller andra lågpristillverkande asiatiska länder kan tänka sig att kompromissa med miljökrav, farliga eller rent av otillåtna plaster och annat elände bara för att tjäna pengar så kan de nog också tänka sig att märka upp både Roffes och Rustas väska med ett stort, fint och tydligt A...
 
Toppen