Senaste nytt

SAS Boeingflotta

aldrighemma

Medlem
Last edited:

M.K

Medlem
Kommer inte sakna den lilla grisen. Jag tycker Embraer-190 som jag gillade att flyga med kunde vara en bra ersättare både till -600 & Crj-900. Exakt 100 pax i Finnairs 2+2 config med bra plats. En crew mindre behövs jämfört med -600 och lägre förbrukning med ca 0,033l/seat km jämfört med 0,038l/0,040l på -600/-900. 23 seats mindre, resp 10 fler, men kanske bättre kabinfaktor på tunnare linjer?

Måste väl bli på wet-lease då SAS själva enbart ska operera med Airbus enhetsflotta och 150-200 seats i Europa vilket nog sparar mycket pengar med en type rating och crew på samtliga avgångar.
 

seat56f

Medlem
A220-100 (dvs gamla Bombardier CS100) är väl kanske en ännu troligare lösning om man behöver något lite mindre. ~0,031l/km och man håller sig i Airbus trygga famn... Även om modellen som sådan knappast har så mycket med övriga flottan att göra eftersom det inte är en Airbus från start.

Bara flugit den i Swiss version (dessutom CS300 om jag minns rätt) men gillade den!
 
Kommer inte sakna den lilla grisen. Jag tycker Embraer-190 som jag gillade att flyga med kunde vara en bra ersättare både till -600 & Crj-900. Exakt 100 pax i Finnairs 2+2 config med bra plats. En crew mindre behövs jämfört med -600 och lägre förbrukning med ca 0,033l/seat km jämfört med 0,038l/0,040l på -600/-900. 23 seats mindre, resp 10 fler, men kanske bättre kabinfaktor på tunnare linjer?

Måste väl bli på wet-lease då SAS själva enbart ska operera med Airbus enhetsflotta och 150-200 seats i Europa vilket nog sparar mycket pengar med en type rating och crew på samtliga avgångar.
Är det tanken att det ska vara Airbus enhetsflotta även domestic? Och vad tror du kommer bli framtida ersättare för turboproppen mellan ex Arlanda-Visby?
 
Det ska väl vara enhetsflotta för SAS själva. Redan idag ligger ATRen till Visby hos underleverantör, och kommer nog fortsätta finnas där. Precis som CR9orna ligger hos underleverantör.
Ah det visste jag ju... Är det wet-lease av Flybe på ARN-VBY? Tänkte inte på att underleverantörerna får sköta sitt eget underhåll osv. Tack!
 

M.K

Medlem
Är det tanken att det ska vara Airbus enhetsflotta även domestic? Och vad tror du kommer bli framtida ersättare för turboproppen mellan ex Arlanda-Visby?

Ja det har kommunicerats otaliga gånger till oss aktieägare och marknaden att SAS AB själva går all-in Airbus +150 seats.

Tunnare produktion ska skötas med wet-lease. Tror inte på relativt stora A220 där. Detta är en strategi jag verkligen gillar då SAS med detta har möjlighet att öppna fler inrikes/matar linjer istället för kalle anka bolagen. Nästan +1kr idag på börsen idag också så kanske marknaden snart äntligen omvärderar bolaget på riktigt? :D
 

KalleSus

Medlem
Tack för den infon,ska bli intressant att se vilken kärra man får flyga med
Samtliga SAS 737-800 är registrerade i Norge (LN-XXX). Sen är maskinerna, i normalfallet uppdelade på de två baserna Oslo och Stockholm, där Oslo har en större andel.
Av de totalt 29 Boeing 737-800 som SAS förfogar över (äger eller leasar) är för tillfället 8 stycken verksamma på Stockholmsbasen, och det är väl troligast att det blir en sådan maskin du får flyga, åtminstone om du flyger från Sverige till Las Palmas.
De maskiner som nu flyger från Sverige är LN-RGB - LN-RGI. Men ibland lånar man av varann, exempelvis har LN-RRJ idag flugit Stockholm - Paris.
 
Toppen