Senaste nytt

SAS Boeingflotta

henke12

Medlem
Bättre climb rate och högre service cieling ån övriga 737 or i flottan.

Visa bifogad bild 79630 Visa bifogad bild 79631

Jag gillar som sagt också -600

Däremot får du backning på att det är högre service ceiling.
B737 NG (600/700/800/900) går alla upp till FL410

Gällande climbrate är jag inte heller helt övertygad. Har inga fakta där utan går på min rutin efter 8 år som flygledare.
Min känsla där är att -700 stiger bäst. (Helt utan fakta som sagt utan endast känsla)
Finns säkert andra som är bättre lämpade att komma med fakta :)
 
Jag gillar som sagt också -600

Däremot får du backning på att det är högre service ceiling.
B737 NG (600/700/800/900) går alla upp till FL410

Gällande climbrate är jag inte heller helt övertygad. Har inga fakta där utan går på min rutin efter 8 år som flygledare.
Min känsla där är att -700 stiger bäst. (Helt utan fakta som sagt utan endast känsla)
Finns säkert andra som är bättre lämpade att komma med fakta :)
Mr. Steele har aldrig fel... :p:D;)
 

HCas

Medlem
Det är inte utan att det känns lite sorgligt. Mitt intresse för flyg vaknade ungefär när NG:eek:rna kom till SAS och skulle vara ett stort lyft jämfört med DC-9 som var arbetshästen då, så de har funnits med och varit definierande för min bild av SAS i stort sett hela tiden. Nu är det klart att de inte känns lika moderna och fräscha efter tjugo års tjänst, men de är ju fortfarande den sista länken till för-Airbus-tiden. Särskilt klappar nog hjärtat för lilla grisen också för den känns nästan ikoniskt SAS och sålde väl inte särskilt bra till andra bolag? Trist att den inte blev lite lyckad som man kanske hoppades på, men likväl ett flygplan med mycket charm tycker jag.
 
Det är inte utan att det känns lite sorgligt. Mitt intresse för flyg vaknade ungefär när NG:eek:rna kom till SAS och skulle vara ett stort lyft jämfört med DC-9 som var arbetshästen då, så de har funnits med och varit definierande för min bild av SAS i stort sett hela tiden. Nu är det klart att de inte känns lika moderna och fräscha efter tjugo års tjänst, men de är ju fortfarande den sista länken till för-Airbus-tiden. Särskilt klappar nog hjärtat för lilla grisen också för den känns nästan ikoniskt SAS och sålde väl inte särskilt bra till andra bolag? Trist att den inte blev lite lyckad som man kanske hoppades på, men likväl ett flygplan med mycket charm tycker jag.
SAS var launch-customer (inte konstigt med tanke på den togs fram för och åt SAS). Beställning gjordes 1995 och första leverans var 1998. Har för mig det blev totalt 33 grisar när alla blev levererade. Endast 66 flygplan av denna modell byggdes, så den är verkligen exklusiv/ovanlig.
 

palmen

Moderator
SAS var launch-customer (inte konstigt med tanke på den togs fram för och åt SAS). Beställning gjordes 1995 och första leverans var 1998. Har för mig det blev totalt 33 grisar när alla blev levererade. Endast 66 flygplan av denna modell byggdes, så den är verkligen exklusiv/ovanlig.
Finns ju "flygnördar" som kommer till Skandinavien för att flyga just detta plan.
 

apknug

Medlem
I boken SAS om konsten att sänka ett flygbolag

av Richard Björnelid

Hävdas att orsaken till 737-600s flopp, i praktiken inga andra bolag än SAS köpte modellen, är att den är för tung och liten. Överflygnings samt landningsavgifter är i paritet med de större syskonen. Enligt Jorgen Lindegaard låg break even på långt över 80% kabinfaktor.
 
Toppen