Senaste nytt

SAS aktier

Storsteffe

Medlem
Personligen tror jag att värdet på lång sikt i SAS aktien uteslutande ligger i ett uppköp, preferensaktien ger inget extra ur det perspektivet.
 
Jag får inte riktigt ihop det. Dels tror du att SAS ökar i värde närmaste året, dels att det generellt blir en nedgång och att du därför viktar mot säkrare aktier istället för spekulativa (såsom SAS, antar jag). Förklara för en enkel novis hur du tänker.

Nu är det preferensaktien jag talar om när jag talar om värdeökning. Preferensaktier är ungefär ett mellanting mellan en obligation och en stamaktie där utdelningen är förbestämd (10% i fallet SAS). Du får alltså en hyfsat "garanterad" utdelning om 10% årligen men värdeökningen i aktien blir inte lika stor som i stamaktien ifall företaget i sin helhet skulle börja gå väldigt bra.

Men som det har skrivits ovan så kan utdelningen slopas även på preferensaktien fast risken för det är mycket mindre än stamaktierna.
 
Något måste hända, tror på många säger på ett uppköp. Men det är långt borta. Ingen direkt ökning innan dess. Om man ser på Scania med en ökning på 30 % vid uppköpsbud.
 

Storsteffe

Medlem
Exakt, det lär ta ett tag om något sånt händer.
Varit mkt snack om Lufthansa tidigare. Knappast troligt närmaste åren att något händer. Om det inte vänder och bolaget gör bra med vinst.
Det är en förutsättning att bolaget börjar gå bra för att preferensaktierna ska ge utdelning så det sitter ihop. Att dela ut något så länge man måste tillföra kapital på olika sätt är väl iofs möjligt men inte sunt.
 

Valley

Medlem
Allt går att sälja till rätt pris. Och med den organisationen som SAS har idag tror jag inte SAS har råd att betala för att bli av med sitt bolag
 

Zodde

Medlem
Nu är det preferensaktien jag talar om när jag talar om värdeökning. Preferensaktier är ungefär ett mellanting mellan en obligation och en stamaktie där utdelningen är förbestämd (10% i fallet SAS). Du får alltså en hyfsat "garanterad" utdelning om 10% årligen men värdeökningen i aktien blir inte lika stor som i stamaktien ifall företaget i sin helhet skulle börja gå väldigt bra.

Men som det har skrivits ovan så kan utdelningen slopas även på preferensaktien fast risken för det är mycket mindre än stamaktierna.

Håller inte med att SAS pref är ett mellanting mellan aktier och obligation.
Den har öht inget med stamaktien att göra, kan ALDRIG få del av ev värdestegring utan i DETTA fall (SAS) skall den HELT ses som en obligation.
 

Nemo

Medlem
Första handelsdag för SAS preferensaktie. Utgiven för 500 SEK. Handlas nu vid lunch för 528 SEK, dvs +5,6%.
 
Toppen