SAS aktier

En tråd i 'SAS Group & EuroBonus' startet av Viking75, 16 Februar 2013.

  1. Viking75

    Viking75 Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Jag har fundetat länge innan denna post.....
    SAS aktien har gått ner från 100 tals kronor tills dagens nivå på runt 12-13.50 kr.
    Aktien "vibrerar" vid minsta hopp om förändring som tex fsg av Wideroe. Aktien rusar utan substans för att sedan komma ner på nivårer som faktiskt har grund i verligheten.
    Jag är ekonom och arbetar inom ekonomi. Jag har granskat det jag hittat inom bokslut och nu årsredvisning.
    SAS är en riskaktie!. Men som det ser ut inom de kommande kvartalen (förutom Q1) så kan jag inte hjälpa mig själv att se enorm potensial i denna aktie.
    Som flera av er säkert minns gick jag in lite "lätt" i november (tillsammans med Matsson om jag inte missminner mig). fFör mig god investering.
    Nu till den stora frågan... Det finns så mycket man inte kan läsa sig till i ett bokslut eller en årsredovisning. Jag själv känner att det är en "dip" på gång inom de närmaste veckorna. MEN hur jag än vrider och vänder på det här så kan jag inte släppa känslan av att den här aktien har enorm potensial.
    Jag är för första gången på många år sugen på att gå in TUNGT i ett bolag igen. Jag hatar att ha fel och därför kastar jag ut frågan på forumet då jag vet att det finns medlemmar med insikt här.
    Hur känner ni inför framtiden med SAS?
     
  2. pep

    pep Medlem

    Bosted:
    CPH + Hue,(HUI) Vietnam
    Country:
    Danmark Danmark
    SAS har næppe en fremtid - men en stor fortid! Har levet over evne i mange år og overlevet på monopolisme. Kabinepersonalet i CPH strejkede igen i forgårs!
     
    Carl, obs, Matsson og 1 annen person liker dette.
  3. M.K

    M.K Medlem

    Bosted:
    Stockholm
    Country:
    Sverige Sverige
    SAS har traditionellt varit betydligt bättre att flyga med än investera i. Med det sagt äger även jag en post som en extra krydda i portföljen. Jag avråder dock bestämt ifrån att gå in "tungt" i detta bolag. Kan mycket väl dyka upp nya otrevligheter. Det brukar göra det...

    Vidare om du ser på caset och den utveckling industrin befinner sig i har de dels LCC bolagen som konkurrens där de aldrig kan vinna genom billigare priser pga ett högre kostnadsläge och en annan produkt. Dels alla mellanöstern bolag som erbjuder en långt bättre produkt i många premium resenärers ögon.

    IC-flottan där de kan ha bra intjäning är dessutom alldeles för liten. Däremot är bolagets allt större fokus mot USA mycket bra. Där slipper de i hög grad konkurrens från gulfstaterna och andra. Det skulle dock behövas fler linjer. Kanske Houston/Dallas eller framförallt Florida som kryllar av Svenskar/nordbor. Obegripligt att vi inte har en skandinavisk direktlinje dit!
     
    2 personer liker dette.
  4. Alx

    Alx Medlem

    Bosted:
    Malta & NYC
    Country:
    Sverige Sverige
    Det beror på vad som menas med "tungt"? För en småsparare kan det vara problematiskt att försöka differentiera sina investeringar. Då kanske SAS aktien kan vara något för den riktigt våghalsige. Men man bör vara medveten om att risken för en SAS KK fortfarande är mycket hög om man ska tolka marknadens bedömningar.

    Handlar det om riktigt stora belopp är det IMHO direkt korkat att gå in "tungt" i SAS. Vem gör det?? Risken är mycket större än den potentiella uppsidan. Det finns andra investeringar med lägre risk och likvärdig eller något lägre potentiell avkastning...
     
    1 person liker dette.
  5. Chrille

    Chrille Medlem

    Bosted:
    LLA
    Country:
    Sverige Sverige
    Man måste även beakta att SAS varit till salu en längre tid och att de nationella ägarintressena vid en exit kan ha andra inslag än att maximera erbjudandet till externa aktieägare.
     
    1 person liker dette.
  6. Matsson

    Matsson Medlem

    Bosted:
    SFT
    Country:
    Sverige Sverige
    Trevlig tråd såhär en söndagmorgon!
    En del av vår verksamhet innefattar långsiktiga investeringar, mitt råd liknar Alx. Jag köpte ju samtidigt som Viking75 och sålde av på c:a 10:-
    Andelen SAS i vår portfölj var mindre än1%. Detta är den nivå där jag anser att högriskplaceringar skall ligga. Med en konservativ riskprofil på sin portfölj i stort kan man ta risk med några få procent,självklart avhängigt tidsaspekten i innehaven. Det finns ett flertal "hästaktier" med uppsida i olika brancher, jag anser inte att SAS till dagens värdering är en av dessa. Vill man exponera sig mot någon form av transport/turism skulle jag ´välja internationell hotelkedja med stabila vinster ,god potential i tillväxtländer,acceptabel direktavkastning samt kreativ stabil och långsiktig ledning,(kom gärna med tips om vilken........). Vad gäller SAS framtid delar jag Peps och M.K´s uppfattning. Däremot var det korrekt i att spekulera i en lösning i höstas på nivån 4:-. Självklart kan jag ha fel, men risken idag synes mig alldeles för hög relaterat ev. uppsida.
    Lycka till!
     
    Sist redigert: 17 Februar 2013
  7. Viking75

    Viking75 Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Ja det här är onekligen ett intressant ämne. Jag sålde också av mina SAS vid ca 14 kr.

    Att gå in igen och med större summor kommer att vara (eller inte vara) ett lätt beslut.
     
    1 person liker dette.
  8. Matsson

    Matsson Medlem

    Bosted:
    SFT
    Country:
    Sverige Sverige
    Jag borde väntat nån dag.....
     
  9. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Jag köpte SAS-aktier för några år sedan för att få tillgång till rabatter - aktien var då nästan "all-time-high". Rabatterna var inget att ha, eftersom ordinarie pris oftast var/är lägre.

    Efter något år blev 2 aktier 1 och mitt antal kom under gränsen för att få rabatter och sedan dess har aktien rasat.

    Jag tror dock att SAS-aktien har stor potential i framtiden, men en och annan "dip" får man nog räkna med!
     
  10. Swisser

    Swisser Medlem

    Tyvärr så tror jag inte SAS har minsta lilla chans att bli en bra långsiktig investering. Det innebär dock inte att det inte går att tjäna pengar på aktien på kortsiktig spekulation. Det kommer inte att gå att ändra deras corporate culture till vad som behövs för ett framgångsrikt och vinstgivande flygbolag i dagens totalt förändrade konkurrenssituation. Hur ska de positionera sig för att lyckas? De har dessutom en alldeles för hög kostnadsnivå med för höga löner och antagligen för många anställda. Gamla bränsletörstiga flygplan gör inte saken bättre och kapital saknas för att kunna investera i en ny modern flotta. Det finns antagligen en massa andra flygbolag som har mycket bättre förutsättningar än SAS (speciellt flygbolag från Asien och Mellanöstern).

    Vad jag vet så har en av världens bästa långsiktiga investerare, Warren Buffet, aldrig investerat i flygbolagsbranschen pga av att han inte har sett att det finns en långsiktig säker intjäning inom denna bransch, även om den hela tiden har vuxit och kommer att växa. Konkurrensen är för hård, marginalerna för knappa och branschen är för kapitalintensiv.
     

Del denne siden

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×