Senaste nytt

SAS öppnar Köpenhamn-Haneda, stänger Narita

Är det inte så att om man får en slot någonstans så innebär det inte bara att man får lov att flyga till/från den flygplatsen utan den är också bunden till en viss avgångs/ankomst tid?
Om det är på det viset så vet ju ANA redan idag hur deras tidtabell skulle se ut. Att det inte kommuniceras borde väl i så fall innebära att man ännu inte bestämt sig för om det bara ska vara säsongslinje och inte heller vilka dagar man vill flyga.
Det finns självfallet flera parametrar att fundera på innan man bestämmer sig för detta, men den hoppfulla sidan inom mig tänker att det kanske också är så att man diskuterar med SAS om att möjligen dela upp linjen mellan sig, att man typ tar 3 dagar var eller liknande.

Om SAS skulle göra så, kanske man kan tänka sig att man flyger de övriga dagarna i veckan till Sydkorea. Det är ju ungefär lika långa avstånd.

Det har ju trots allt pratats om ARN-NRT och en linje till Sydkorea ett tag, och detta hade ju kunnat vara en ganska bra kombination att starta med, tycker jag. Det skulle ju också passa bra att sätta i omlopp med USA linjerna, beroende på vilka slottider man fått, så klart.
 

eliee

Medlem
... men den hoppfulla sidan inom mig tänker att det kanske också är så att man diskuterar med SAS om att möjligen dela upp linjen mellan sig, att man typ tar 3 dagar var eller liknande.

Detta skulle innebära väldigt många avgångar mot HND för SAS räkning (vilket iofs inte är fel), och mig veterligen har SAS och ANA tidigare flugit JV Stockholm-Tokyo.

Frågan är ju bara hur det ser ut med den beryktade regeln att de flygbolag som flyger till HND också måste flyga till NRT + det faktum att SAS sagt att man vill få till ARN-NRT. Givetvis är det nog önsketänkade från min sida, men helt omöjligt känns det ändå inte.
 

NotRyan

Medlem
Frågan är ju bara hur det ser ut med den beryktade regeln att de flygbolag som flyger till HND också måste flyga till NRT + det faktum att SAS sagt att man vill få till ARN-NRT. Givetvis är det nog önsketänkade från min sida, men helt omöjligt känns det ändå inte.

Det är nog så att man måste ha gjort "hundåren" på Narita för att få slots på Haneda. Lufthansa flyger väl inte heller till Narita...
 
Generellt? Wikipedia kan ge ett någorlunda vettigt svar på fördelningen cargo mellan Narita och Haneda.

Tokyo Narita

Visa bifogad bild 101729

Tokyo Haneda

Visa bifogad bild 101730

Detta gäller cargoflyg specifikt, så det lär väl knappast påverka SAS eftersom de inte har dessa typer av flygplan eller denna typ av cargoupplägg.

Att fylla upp passagerarplanen med cargo lär ju inte vara förbjudet så därmed är nog inte cargotransporter något incitament för SAS att hålla fast vid Narita. :(
 
Är det inte så att om man får en slot någonstans så innebär det inte bara att man får lov att flyga till/från den flygplatsen utan den är också bunden till en viss avgångs/ankomst tid?
Om det är på det viset så vet ju ANA redan idag hur deras tidtabell skulle se ut. Att det inte kommuniceras borde väl i så fall innebära att man ännu inte bestämt sig för om det bara ska vara säsongslinje och inte heller vilka dagar man vill flyga.
Det finns självfallet flera parametrar att fundera på innan man bestämmer sig för detta, men den hoppfulla sidan inom mig tänker att det kanske också är så att man diskuterar med SAS om att möjligen dela upp linjen mellan sig, att man typ tar 3 dagar var eller liknande.

Om SAS skulle göra så, kanske man kan tänka sig att man flyger de övriga dagarna i veckan till Sydkorea. Det är ju ungefär lika långa avstånd.

Det har ju trots allt pratats om ARN-NRT och en linje till Sydkorea ett tag, och detta hade ju kunnat vara en ganska bra kombination att starta med, tycker jag. Det skulle ju också passa bra att sätta i omlopp med USA linjerna, beroende på vilka slottider man fått, så klart.

Insåg att jag var otydlig, jag tänker mig Tokyo som en destination, där ANA tar några dagar Arlanda-Haneda och SAS några dagar Arlanda-Narita. SAS har ju trots allt pratat om Arlanda-Narita ett tag. Och Japan är ju topp 2 av svenska handelsnationer i Asien.
 

Canadien

Medlem
Insåg att jag var otydlig, jag tänker mig Tokyo som en destination, där ANA tar några dagar Arlanda-Haneda och SAS några dagar Arlanda-Narita. SAS har ju trots allt pratat om Arlanda-Narita ett tag. Och Japan är ju topp 2 av svenska handelsnationer i Asien.

Jo men nu typ dubblas ju kapaciteten från Skandinavien med ANAs intåg, så rimligt att SAS avvaktar.
 

eliee

Medlem
Jo men nu typ dubblas ju kapaciteten från Skandinavien med ANAs intåg, så rimligt att SAS avvaktar.
Så är det säkert. Man vill väl knappast köra över varandra inom *A. Eventuellt då att SAS kommer igång om man inser att det finns kundunderlag för fler flygningar än med bara en linje.

Insåg att jag var otydlig, jag tänker mig Tokyo som en destination, där ANA tar några dagar Arlanda-Haneda och SAS några dagar Arlanda-Narita. SAS har ju trots allt pratat om Arlanda-Narita ett tag. Och Japan är ju topp 2 av svenska handelsnationer i Asien.
Det hade varit ett intressant upplägg men jag tror nog att både SAS och ANA då hellre kör varsin linje oberoende av den andre. Vidare kan jag tänka mig att det i vissa fall ses som en begränsning att inte kunna åka till NRT eller HND på valfri dag utan man är bunden till specifika dagar.
 

Sullon

Medlem
I Sas-bokningen kan man välja Narita och Haneda som olika "destinationer" med initialt ganska stora prisskillnader. Först är Haneda märkbart dyrare för att sedan bli ganska billig under sommaren. Att komma lite närmare stan för 4000 kr tycker jag är ganska tveksamt. Eller är det nyare plan man betalar för?
 
Toppen