Senaste nytt

SAS öppnar Köpenhamn-Haneda, stänger Narita

pswe

Medlem
SAS är glada över att få presentera en direktlinje till Haneda International Airport i Tokyo från Kastrup, Köpenhamn. Linjen, som ger resenärerna bättre tillgång till centrala Tokyo ökar också tillgängligheten till över 30 inrikesdestinationer i Japan, genom All Nippon Airways (ANA), en medlem i Star Alliance.



Direktlinjen Köpenhamn-Haneda kommer att trafikeras med SAS nya flygplan Airbus A350. Planet, som är det mest bränsleeffektiva på marknaden, kommer att minska utsläppen med 30 procent jämfört med tidigare generationer av liknande långdistansplan.

– Japan är redan en mycket populär destination, och detta blir ett positivt lyft för våra resenärer, både för affärs- och turistresor. Den nya rutten erbjuder en attraktiv tidtabell till Haneda, och kommer förhoppningsvis uppskattas av våra resenärer i Skandinavien och Japan, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.

På den skandinaviska marknaden finns ett stort intresse för Japan. Direktlinjen till Haneda är också en välkommen nyhet för de olympiska och paraolympiska kommittéerna i de tre skandinaviska länderna, som valt SAS till huvudpartner under OS i Tokyo 2020.

– SAS ser fram emot möjligheten att flyga till Haneda från sommarsäsongen 2020 i tid för OS och Paralympics. SAS målsättning med det här initiativet att stötta de danska, norska och svenska lagen och deras ledare på deras resa mot OS, säger Rickard Gustafson.

I samband med att SAS börjar trafikera mellan Köpenhamn och Haneda, kommer SAS att sluta flyga till Narita i Tokyo. Tillgängligheten mellan Japan och Skandinavien ökar ytterligare under våren 2020, när All Nippon Airways öppnar en ny direktlinje mellan Stockholm och Haneda.
 

lucasd

Medlem
Har jag missförstått när jag trott att det fanns ett krav på att samtidigt flyga till NRT för att få flyga på HND? Eller är detta en öppning för ARN/OSL-NRT?
 

Berglund

Medlem
Det har ju ryktats länge, även direkt ifrån högsta ort när Rickard Gustafson själv på Diamondtträffen i höstas nämnde det här, kul att äntligen har realiserats!!!
 

tågnörd

Medlem
Har jag missförstått när jag trott att det fanns ett krav på att samtidigt flyga till NRT för att få flyga på HND? Eller är detta en öppning för ARN/OSL-NRT?

Jo, har för mig man måste flyga på både Narita och Haneda ett tag, när man fått tider på Haneda. Så det borde betyda att SAS öppnar en linje till Narita från annan ort.
 

crown

Medlem
Har jag missförstått när jag trott att det fanns ett krav på att samtidigt flyga till NRT för att få flyga på HND? Eller är detta en öppning för ARN/OSL-NRT?
Ja, det har jag läst flera gånger med. Samtidigt står det "kommer SAS att sluta flyga till Narita i Tokyo" vilket jag tolkar som man slutar helt till Narita. Hade själv räknat med utökad trafik till Tokyo, tråkigt om det inte blir så.
 

fcx

Medlem
Ja, det har jag läst flera gånger med. Samtidigt står det "kommer SAS att sluta flyga till Narita i Tokyo" vilket jag tolkar som man slutar helt till Narita. Hade själv räknat med utökad trafik till Tokyo, tråkigt om det inte blir så.

För några månader sedan så sa man med SAS tvärtom-språk att "SAS öppnar en linje Köpenhamn - Los Angeles", vilket på vanlig svenska betydde att man flyttade en befintlig linje. Med samma logik betyder troligtvis "SAS slutar att flyga till Narita" att man istället flyttar den linjen.
 
Toppen