Senaste nytt

Sökes: (Bonus-)biljetter Skandinavien-Australien businessklass julen 2022

intuition

Medlem
Jag skulle vilja använda lite EuroBonus-poäng för att komma till Australien. Även om jag är flexibel med datum är det under hög-säsong och jag vill ha två platser. Så mina egna försök att hitta något vettigt har misslyckats.

Jag har funderat på olika scenario, jag kan tex relativt enkelt ta mig till Sydostasien med Finnair/OW och skulle därifrån kunna åka award med Star Alliance. Så tips på OW hubbar som har bra Star Alliance awards mottages tacksamt, så kan jag testa att kombinera olika awards.

Alternativt revenue-biljetter eller kombination av revenue och award. Jag kan sy ihop helt OK priser med pågående Lufthansa-kampanj, men den slutar i mitten av december så det är lite för tidigt för mitt syfte.


  • Varifrån vill du börja din resa? CPH (alternativt GOT eller ARN men helst inte)
  • Var är din destination? HBA (Hobart) (SYD och MEL är möjliga i värsta fall)
  • När vill/behöver du resa ut? mitten/slutet december 2022
  • När vill/behöver du komma hem? mitten/slutet januari 2023
  • Hur länge vill du vara borta? 1 månad ca
  • Hur många personer som skall resa? 2, (1 vuxen 1 barn 5 år)
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? StarAlliance och OneWorld
  • Vad är din budget? (per person) 150 000 EB-poäng / ≈25kSEK
  • Vad är det viktigaste för dig? Att flygtiden är kort och resan så barnvänlig som möjligt.
    Jag är ute efter vettigt utnyttjande av poäng, och alltså inte "maximera upplevelsen" med F, långa/många legs, lounge-hopping osv.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Skadar inte med ett stop på mitten även om jag personligen tror att vi kan ta allt på en gång. Tex kvällsflyg till sydostasien och sedan 8-12h bytestid för att kunna sova lite på sista långa benet också.
 

mha321

Medlem
Det kanske är enklare att vända på dig? Att använda star för att ta dig till en bra ow destination i sydostasien och sedsn ta betald biljett därifrån? Quantas är ju one world, och det finns ingen star carrier i Australien..
 

Carl

Medlem
Du får ha lite is i magen. Avvakta ett par veckor då din hemresa ligger mer än ett år framåt i tiden så finns det inget som är bokningsbart ännu.
 

intuition

Medlem
Det kanske är enklare att vända på dig? Att använda star för att ta dig till en bra ow destination i sydostasien och sedsn ta betald biljett därifrån? Quantas är ju one world, och det finns ingen star carrier i Australien..
NZ flyger iaf rent teoretiskt asien-Auckland-Hobart, men hur mycket av det som finns kvar efter de nedstängningarna vet jag inte.


(Verkar vara via SYD/MEL och med Qantas som operatör f.n. på delar)
 

intuition

Medlem
Du får ha lite is i magen. Avvakta ett par veckor då din hemresa ligger mer än ett år framåt i tiden så finns det inget som är bokningsbart ännu.
Jo, vill bara vara lite förberedd på vad jag ska leta efter.
Jag har testat en del rutter under okt/nov och hittar inget bra där, så därför vill jag vara förberedd.
 

mha321

Medlem
NZ flyger iaf rent teoretiskt asien-Auckland-Hobart, men hur mycket av det som finns kvar efter de nedstängningarna vet jag inte.


(Verkar vara via SYD/MEL och med Qantas som operatör f.n. på delar)
Absolut men det gör ju att du är i behov av award just på den delen av sträckan där det bara finns ett alternativ. Min poäng var så att ta den betalda biljetten just på den delen, och då ta award på den delen där det finns fler att välja på.

Det bästa är såklart award hela vägen. Men det är säkert allt annat än trivialt.
 

intuition

Medlem
Med tanke på svårigheten att hitta platser ju mer tiden går - var tror forumet om följande strategi:

Om man hittar platser på utresan hela vägen, kanske boka det omedelbart med en allians, och sedan ta hemresa med den andra alliansen?
Detta som alternativ till att boka en return med allians A: EU-Asien, och en retur med allians B: Asien-Australien. Poängbudgeten täcker båda alternativen.
 

intuition

Medlem
Nja, det ser svårt ut. Hade en kul grej på G, men där SAS plötsligt uppdaterade poängpriset (till vad det är i teballerna) och det var inte lika kul längre. Det verkar nästan som att de bevakar sökningar för att hitta fel i sina prislistor.
 

Philip G

Medlem
Nja, det ser svårt ut. Hade en kul grej på G, men där SAS plötsligt uppdaterade poängpriset (till vad det är i teballerna) och det var inte lika kul längre. Det verkar nästan som att de bevakar sökningar för att hitta fel i sina prislistor.

Trist! Jag hittade två business med LOT från typ SYD-ARN på hemvägen, men ser dystert ut i övrigt. Många enstaka platser med ANA. Fattar inte varför dom endast släpper två.
 
Toppen