Senaste nytt

Söker tips om Borispyl (Ukraina!)

CardKing

Medlem
Borispyl (Ukraina)


Hej,
Någon som varit i detta spännande land?
Jag har en delikat utmaning och söker gärna information:



Ska resa en nödvändig resa på ca 3 dygn till Kiev
(KLM ) sisådär Fredag-Söndag nu i Februari.


*Denna miniatyr av kommunist/Ryssland verkar inte bry sig om medhavda covid-tester.
Dom kör istället 1 labb på plats. Nåja det kan komma till pass senare:


**Schipols i Amsterdam kräver också negativt-PCR test även för mellanlandningen.


***Så som jag förstår upplägget kommer jag anlända till Borispyl och dels testa mig
för att kunna fortsätta inresan och undgå isolering, dessutom får jag förhoppningsvis ett nytt aktuellt test som är giltigt i en ny period av 36-72H. Så att jag kan använda detta för hemresan som också gör en studs i Paris



PS.
Har ordnat transfer som en tjänst av hotellet, men finns det några operativa säkerhetsbolag /eller andra concierge som arbetar i denna regioner ni känner till. PM:a
 

gdaily

Medlem
Har varit "mycket" i Ukraina, min fru kommer därifrån. Att tasig runt i Kiev är inget problem, det intressanta är först när man ska ta sig ut på landsbygden ;-)

Stora Fosterländska Museet rekommenderas (om det är öppet).

Kolla på Craigslist om du kan "hyra en student", $50 per dag + mat betalade jag, det sparde man in på att slippa bli uppskörtad på taxiresorna, och var mycket bra och effektivt
 
Jag har varit i Ukraina några gånger och besökt vänner, men inte under pandemin. Vackert land. Kiev, Odessa och Lviv (även Krim) är värda ett besök i sig. Det går massor av utflykter till Tjernobyl. Vill du ut på mer äventyr åker du till Donetskt eller tar bussen via Transnistrien till Moldavien.

Jag har tagit vanlig taxi till och från flygplatsen som ligger en bit från Kiev. Pruta. Aerosvit Airlines tillhör inte favoriterna och loungen på Borispyl (PP) kan vara en av Europas sämsta.
 

richard87

Medlem
Ukraina är ett favoritland. Kiev är vad Berlin var för 15 år sedan.

Vad ska du ha ett säkerhetsbolag till? Man känner sig sällan så säker som i östeuropa.

Tips är att använda Uber så slipper man språkförbistring bli skörtad av taximaffian.
 

CardKing

Medlem
Vilken återkoppling och aktivitet!
Najs.

Tack för tipsen allihopa.
Jag hörde också att dom kommer öppna för direktflyg den 28e Februari.
Men just nu får det bli en studs vilket fodrar PCR-negativt test i båda riktningarna.


Ska också undvika lokala valutan*
men får väl ha med sig lite Euros för att undvika missöden.
ha ha
 

Rickard_O

Medlem
Jag har varit i Ukraina några gånger och besökt vänner, men inte under pandemin. Vackert land. Kiev, Odessa och Lviv (även Krim) är värda ett besök i sig. Det går massor av utflykter till Tjernobyl. Vill du ut på mer äventyr åker du till Donetskt eller tar bussen via Transnistrien till Moldavien.

Jag har tagit vanlig taxi till och från flygplatsen som ligger en bit från Kiev. Pruta. Aerosvit Airlines tillhör inte favoriterna och loungen på Borispyl (PP) kan vara en av Europas sämsta.
Är det lugnt i Donetsk nu eller? När jag var i Kiev för 1,5 år sen flydde Ukrainarna från Donetsk, fotbollslaget Sjachtar spelar fortfarande inte sina hemmamatcher i Donetsk.

Har det hänt något nytt i regionen som man missat?
 
Toppen