Senaste nytt

Rykte: Göteborg Landvetter stänger ner inom kort?

apknug

Medlem
Detta slog mig. Det måste finnas "en" alternativ flygplats om dåligt väder, incident osv som omöjliggör landning inom viss range. Men Skavsta, Helsinki Oslo täcker kanske upp detta?
 

palmen

Moderator
Detta slog mig. Det måste finnas "en" alternativ flygplats om dåligt väder, incident osv som omöjliggör landning inom viss range. Men Skavsta, Helsinki Oslo täcker kanske upp detta?
Ja, det finns tillräckligt med flygplatser de kan landa på inom räckhåll, annars får de tanka upp lite mer som de gör när de flyger norrut och då har bränsle för att ta sig tillbaka till Stockholm om vädret är för dåligt på plats.
 

Alf

Medlem
En nerstängning av delar av flygplatsen, dvs vissa terminaler, är ju en öppen flygplats. Jag tror inte på någon nerstängning vissa dagar eller dylikt. När det gäller Landvetter är jag övertygad om att den kommer att hålla öppen. Sedan behövs den inte som alternativ flygplats vid dåligt väder eller andra omständigheter. Det är nära till både Oslo, Köpenhamn och Sturup för den tyngsta trafiken.
 

apknug

Medlem
Ja, det finns tillräckligt med flygplatser de kan landa på inom räckhåll, annars får de tanka upp lite mer som de gör när de flyger norrut och då har bränsle för att ta sig tillbaka till Stockholm om vädret är för dåligt på plats.
I mitt begränsade huvud tänkt jag mest på den, icke existerande, incoming long haul trafiken. ..... Som inte kan vända.

Det är andra tider nu. Fast det kanske inte påverkar mitt exempel ändå iof.
 

mha321

Medlem
I mitt begränsade huvud tänkt jag mest på den, icke existerande, incoming long haul trafiken. ..... Som inte kan vända.

Det är andra tider nu. Fast det kanske inte påverkar mitt exempel ändå iof.
Longhaul har nog ändå inte Landvetter som första alternativ för divert. Om inte annat så kommer de ju in någonstans ifrån och då passerar de ju nära Oslo, Helsingfors eller Köpenhamn på vägen och väljer troligen dem istället. Dessutom fler alternativ att skicka vidare passagerare på där, både i normala tider och nu.
 
Toppen