Senaste nytt

Rykte: Göteborg Landvetter stänger ner inom kort?

D

Deleted member 30163

Guest
Är ju ändå en 8-14 flighter om dagen och Sveriges näst största stad.
8 flighter måste ju innebära stora förluster, det kan ju hända. Lilla Bromma har ju fler avgångar. Malmö lika många som Göteborg.

det är ju också politik, borde det inte vara men så är det. vi hotar att stänga. vi får stödpaket. alla Sveriges flygplatser blöder ju. Från Malmö går 100% av planen till Sthlm.
 

MrRob

Medlem
8 flighter måste ju innebära stora förluster, det kan ju hända. Lilla Bromma har ju fler avgångar. Malmö lika många som Göteborg.

det är ju också politik, borde det inte vara men så är det. vi hotar att stänga. vi får stödpaket. alla Sveriges flygplatser blöder ju. Från Malmö går 100% av planen till Sthlm.

Det fetstilade är felaktigt. Tror inte att Wizz Air m.f. håller med dig..
 
Fast inte helt omöjligt ... Kastrup har precis gått ut med de stänger ner 40% av flygplatsen. T.ex hela Finger A stängs ... och det förväntas vara så i hela 2021 ......
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det fetstilade är felaktigt. Tror inte att Wizz Air m.f. håller med dig..
Du har säkert rätt, jag kollade flera dagar men hittade inga andra flyg än till ARN och BMA. Det betyder ju dock inte att de kan gå, men jag hittade. inget

Om det skulle gå en massa plan som jag missat så ändrar det ju förutsättningarna, men annars betyder det ju inget i stort. Det kan inte vara ekonomiskt att driva några flygplatser idag, ARN inkluderat. Och Swedavia lär behöva be om ägartillskott.

MALMÖ.PNG
 

mha321

Medlem
Swedavia fick vi väl ett tillskott på miljarder i somras. Men med tiden tar ju också det slut och det lär rinna mycket pengar ur att driva flygplatser utan intäkt.

Det statliga stödet lär/bör ju i första hand fokuseras på de flygplatser där inget alternativ finns. Göteborg kanske helt enkelt ligger så nära Stockholm att man anser att det under en period är viktigare att fokusera tex på flygplatserna i Norrland - om man måste välja.
 

Ubbe

Medlem
Om det handlar om avstånd på marken så ligger ju både Oslo och Köpenhamn närmare Göteborg än Stockholm. Det händer mycket sällan att jag reser till Stockholm för vidare färd ut i världen, men ofta via Köpenhamn.
 

mha321

Medlem
Om det handlar om avstånd på marken så ligger ju både Oslo och Köpenhamn närmare Göteborg än Stockholm. Det händer mycket sällan att jag reser till Stockholm för vidare färd ut i världen, men ofta via Köpenhamn.
Så är det definitivt, men på kort sikt med alla stöngningar och reseavrådan osv så går ju den stora delen av den trafik som faktiskt går just inrikes, och inte direkt ut i världen. Och den stora majoriteten av den inrikes trafiken från Göteborg går ju till just Stockholm.

Jag utgår ifrån att man inte har planer på att stänga Landvetter permanent, om man nu har planerna alls, utan bara under en kortare period.
 

MrRob

Medlem
Du har säkert rätt, jag kollade flera dagar men hittade inga andra flyg än till ARN och BMA. Det betyder ju dock inte att de kan gå, men jag hittade. inget

Det verkar ha gått iväg kärror från Sturup till Gdansk, Skopje, Belgrad och Pristina igår enligt Swedavia.

(Men det är inget snack om saken att beläggningen är sämre än samma tid förra året.)
 

Palazzi

Medlem
Jag tror inte heller på nedstängning, men visst kan man tänka sig att det mesta utom flyg/säkerhetskontroll kan stängas. Det är sannerligen inte mycket flygningar igång, och det bärs av ett fåtal reguljärlinjer, Wizzair och en väldigt begränsad charter-verksamhet.

Lufthansa var nere på 17% av sin normala kapacitet förra veckan, så inget jag skulle ta för givet att vi har kvar mer än månaden ut om det inte vänder. Air France och KLM vet jag inte hur de resonerar..

På Ryanair hemsida finns bara EN linje från Landvetter ens på ruttkartan längre, och den baserar sig på planerad trafik som sträcker sig t.o.m. Mars (två just nu, men Banja Luka slutar om två veckor). Charter är Kanarieöarna, Malaga, Alicante och Cypern. De tre sistnämnda försvinner om 1-2 veckor så då är det möjligen Kanarieöarna om intresse finns.

Man kommer inte ha mycket att göra, det kan vi iaf konstatera.
 
Toppen