Senaste nytt

Restaurangtips i Madrid?

Samosaguas

Medlem
Michelin-guiden har presenterat restaurangerna med stjärnor för 2018. Bland annat har Cebo (se tidigare post) fått en stjärna - skoj! Diverxo är enda restaurang i Madrid med tre stjärnor.

Michelin-2018-Espana2.jpg
 

Samosaguas

Medlem
Jag har glömt att uppdatera denna tråden med några restaurangbesök i Madrid. Här kommer en kort recension av DSTAgE som har två stjärnor i guide Michelin. Restaurangen har 3 olika avsmakningsmenyer - DTASTE med 12 rätter (110 euro) DSTAGE med 14 rätter (135 euro) och DENJOY med 17 rätter (160 euro). Vi åt menyn med 14 rätter och det var en mycket trevlig meny. Med tanke på prisnivån skulle jag dock säga att man kan äta lika bra på andra restauranger (exempelvis vid Cebo).

Menyn
IMG_0902.jpg
IMG_0903.jpg


Mycket goda knivmusslor
IMG_6804.JPG


...och ytterligare en mycket bra rätt - ceviche på en sorts räka (carabinero)
IMG_6807.JPG


Här kommer ytterligare ett gäng bilder:
IMG_6809.JPG
IMG_6812.JPG
IMG_6813.JPG
IMG_6814.JPG
IMG_6816.JPG
IMG_6822.JPG
IMG_6826.JPG
IMG_6817.JPG
IMG_6823.JPG


Rekommenderar absolut ett besök även om det inte var topp rakt igenom om man tänker pris/kvalitet.
 

Samosaguas

Medlem
Fortsätter att uppdatera lite här. Återbesökte (se post tidigare i tråden) Cebo för några månader sedan. Sedan förra besöket har kocken Aurelio Morales fått sin första stjärna i guide Michelin. Jag måste säga att jag även denna gång var imponerad av avsmakningsmenyn som vid mitt besök endast kostade 90 euro. Mycket prisvärt och trevligt att priserna inte chockhöjts efter att restaurangen fick en stjärna. Sedan mitt besök har konceptet förändrats något och nu finns två olika menyer. En kortare avsmakningsmeny med 10 av de rätter som de själva säger "ledde till den första stjärnan". Denna meny kostar 80 euro. Dessutom finns nu också en meny med 17 rätter för 110 euro som gör en gastronomisk resa genom Spaniens 17 regioner.

Här kommer ett bildreportage från besöket. Ber om ursäkt för svajig bildkvalitet.
IMG_6930.JPG
IMG_6926.JPG
IMG_6893.JPG
IMG_6906.JPG
IMG_6911.JPG
IMG_6913.JPG
IMG_6897.JPG
IMG_6898.JPG
IMG_6903.JPG
IMG_6908.JPG
IMG_6915.JPG
IMG_6917.JPG
IMG_6920.JPG
IMG_6921.JPG
IMG_6923.JPG
 

Samosaguas

Medlem
Här kommer ett nytt restaurangtips för Madrid. Testade Taberna Arallo som ganska nyligen öppnat en filial i Madrid. Restaurangen har sitt ursprung i Galicien, men de har också en restaurang på Mallorca. Jag tyckte restaurangen var trevlig med relativt låga priser och roliga mindre rätter på menyn som var nyskapande. Restaurangen ligger på calle Reina precis bakom Gran Vía. På samma gata ligger mycket trevliga Bar Cock där vi givetvis tog en drink innan maten:
IMG_1094.JPG


Sedan testade vi bland annat följande rätter:
IMG_1095.JPG

Volandeira agripicante
IMG_1096.JPG

Croqueta "nigiri" de merluza salpresa
IMG_1101.JPG

Jurel, patata y jalapeño
IMG_1097.JPG

Alcachofa "Mediterranea"
IMG_1098.JPG

Dumpling de carbonara
IMG_1104.JPG

Tartar de carabinero

Här kommer några bilder från lokalen:
IMG_1099.JPG
IMG_1100.JPG
IMG_1102.JPG
IMG_1103.JPG


Efter middagen blev det ytterligare en drink på Angelita på samma gata. Mycket trevliga drinkar! Kan rekommenderas.
IMG_1107.JPG
 

Samosaguas

Medlem
Hoppas ingen har något emot att jag fortsätter publicera mina restaurangbesök i Madrid här. ;)

Besökte den enstjärniga japanska restaurangen Kabuki Wellington för några veckor sedan. Vi åt deras avsmakningsmeny för 93 euro. Råvaror av mycket hög kvalitet i japanska rätter med inspiration även från det spanska köket. Inte lika traditionell som Kappo men god mat. Lokalen skulle snart behöva en uppdatering då den börjar kännas lite daterad. Jag skulle nog välja Kappo för Kabuki om jag bara skulle välja en japansk restaurang i Madrid.

Menyn stämde inte överens till 100% med de rätterna vi fick.
IMG_1186.JPG

IMG_1187.JPG

Här kommer bilder från middagen:
IMG_1188.JPG
IMG_1189.JPG
IMG_1190.JPG
IMG_1192.JPG
IMG_1193.JPG
IMG_1194.JPG
IMG_1195.JPG
IMG_1196.JPG
IMG_1197.JPG
IMG_1198.JPG
IMG_1199.JPG
IMG_1200.JPG
 

Jönsson

Medlem
Hoppas ingen har något emot att jag fortsätter publicera mina restaurangbesök i Madrid här. ;)

Besökte den enstjärniga japanska restaurangen Kabuki Wellington för några veckor sedan. Vi åt deras avsmakningsmeny för 93 euro. Råvaror av mycket hög kvalitet i japanska rätter med inspiration även från det spanska köket. Inte lika traditionell som Kappo men god mat. Lokalen skulle snart behöva en uppdatering då den börjar kännas lite daterad. Jag skulle nog välja Kappo för Kabuki om jag bara skulle välja en japansk restaurang i Madrid.

Menyn stämde inte överens till 100% med de rätterna vi fick.
Visa bifogad bild 80099
Visa bifogad bild 80100
Här kommer bilder från middagen:
Visa bifogad bild 80101 Visa bifogad bild 80102 Visa bifogad bild 80103 Visa bifogad bild 80104 Visa bifogad bild 80105 Visa bifogad bild 80106 Visa bifogad bild 80107 Visa bifogad bild 80108 Visa bifogad bild 80109 Visa bifogad bild 80110 Visa bifogad bild 80111 Visa bifogad bild 80112
Blir ändå sugen på att testa efter dina bilder. Hur var dryckespaketet, om du tog det?
 

Samosaguas

Medlem
Tillbaka från Madrid och tänkte därför dela med mig av några restaurangbesök. Börjar med det mest spännande först nämligen besöket på trestjärniga DiverXO. Vi pratar alltså om den i Spanien kanske just nu mest omskrivna kocken Dabiz Muñoz restaurang. Jag har tidigare besök DiverXO när den hade två stjärnor och hade en annan lokal. Det besöket var riktigt bra och jag älskade fusionen mellan Spanien och Asien i matlagningen. Då kostade avsmakningsmenyn knappt 100 euro, men som en följd av ny lokal, en ytterligare stjärna och stjärnstatus kostar nu avsmakningsmenyn 250 euro. Dock ska påpekas att menyn innehåller inte mindre än 24 rätter.

Besöket började med att man blev visad lokalerna och köket. Kocken är killen med tuppkam :)
IMG_2388.JPG

Ungefär lika många i personalen som antal gäster på restaurangen. Här kommer bilder från lokalen som ligger i anslutning till ett hotell.
IMG_2391.JPG
IMG_2393.JPG

Så här såg menyn - The Flying pigs cuisine - ut!
IMG_2453.JPG
IMG_2452.JPG

Menyn var uppdelad i lite olika teman och inleddes med en resa till Goas stränder. Först grillad avokado (rätt nummer 1 på menyn):
IMG_2397.JPG

Tandoorigrillad kaviar (nummer 2):
IMG_2399.JPG

Dal masala (3)
IMG_2401.JPG

En fantastisk start på menyn måste jag säga! Väldigt bra rätter. Sedan fortsatte den kulinariska resan via Peru (6)...
IMG_2404.JPG

...vidare till Tsukiji och Tokyo (8, sjöborre som man åt från handen) och sedan till Hong Kong och dumplings (9)
IMG_2412.JPG

IMG_2416.JPG

Temat med en fusion mellan Spanien och främst Asien fortsatte sedan. Här kommer några av rätterna jag gillade bäst:
(12)
IMG_2426.JPG

(13)
IMG_2428.JPG

(15)
IMG_2432.JPG

(17)
IMG_2437.JPG

(19)
IMG_2442.JPG

(20)
IMG_2444.JPG

(21)
IMG_2446.JPG


Totalt sätt en väldigt trevlig avsmakningsmeny! Väl värt sina tre stjärnor. Sen är det så klart svårt att avgöra om det är värt priset, men kan verkligen rekommendera ett besök om man är i Madrid. Tänk dock på att bokning flera månader i förväg är ett måste om man inte vill chansa på väntelista.
 

Attachments

  • IMG_2448.JPG
    IMG_2448.JPG
    46,8 KB · Visningar: 486
  • IMG_2449.JPG
    IMG_2449.JPG
    41,8 KB · Visningar: 448
Last edited:

Jönsson

Medlem
Tillbaka från Madrid och tänkte därför dela med mig av några restaurangbesök. Börjar med det mest spännande först nämligen besöket på trestjärniga DiverXO. Vi pratar alltså om den i Spanien kanske just nu mest omskrivna kocken Dabiz Muñoz restaurang. Jag har tidigare besök DiverXO när den hade två stjärnor och hade en annan lokal. Det besöket var riktigt bra och jag älskade fusionen mellan Spanien och Asien i matlagningen. Då kostade avsmakningsmenyn knappt 100 euro, men som en följd av ny lokal, en ytterligare stjärna och stjärnstatus kostar nu avsmakningsmenyn 250 euro. Dock ska påpekas att menyn innehåller inte mindre än 24 rätter.

Besöket började med att man blev visad lokalerna och köket. Kocken är killen med tuppkam :)
Visa bifogad bild 84611
Ungefär lika många i personalen som antal gäster på restaurangen. Här kommer bilder från lokalen som ligger i anslutning till ett hotell.
Visa bifogad bild 84613 Visa bifogad bild 84614
Så här såg menyn - The Flying pigs cuisine - ut!
Visa bifogad bild 84649 Visa bifogad bild 84648
Menyn var uppdelad i lite olika teman och inleddes med en resa till Goas stränder. Först grillad avokado (rätt nummer 1 på menyn):
Visa bifogad bild 84616
Tandoorigrillad kaviar (nummer 2):
Visa bifogad bild 84617
Dal masala (3)
Visa bifogad bild 84619
En fantastisk start på menyn måste jag säga! Väldigt bra rätter. Sedan fortsatte den kulinariska resan via Peru (6)... Visa bifogad bild 84621
...vidare till Tsukiji och Tokyo (8, sjöborre som man åt från handen) och sedan till Hong Kong och dumplings (9)
Visa bifogad bild 84624
Visa bifogad bild 84626
Temat med en fusion mellan Spanien och främst Asien fortsatte sedan. Här kommer några av rätterna jag gillade bäst:
(12)
Visa bifogad bild 84632
(13)
Visa bifogad bild 84633
(15)
Visa bifogad bild 84636
(17)
Visa bifogad bild 84638
(19)
Visa bifogad bild 84641
(20)
Visa bifogad bild 84643
(21)
Visa bifogad bild 84644

Totalt sätt en väldigt trevlig avsmakningsmeny! Väl värt sina tre stjärnor. Sen är det så klart svårt att avgöra om det är värt priset, men kan verkligen rekommendera ett besök om man är i Madrid. Tänk dock på att bokning flera månader i förväg är ett måste om man inte vill chansa på väntelista.
Trevligt. Det ser ut som om man har höjt ribban ytterligare. Helt i min smak. Men det kostar därefter.
 

Samosaguas

Medlem
Trevligt. Det ser ut som om man har höjt ribban ytterligare. Helt i min smak. Men det kostar därefter.
Ribban är definitivt höjd! Både både i lokalens inredning och i råvarorna som användes, men det märkes också mycket tydligt på vinlistan. För att vara Spanien mycket dyra (men bra) viner. Vi drack bland annat en Godello från 2017 - As Sortes. Kostade drygt 80 euro och var bland de billigare i vinlistan.
IMG_2395.JPG
 
Toppen