Senaste nytt

Restaurangtips i Berlin?

skumbanan

Medlem
Brlo Brwhouse vid Gleisdreieck har blivit en favorit. (bar och sandlåda är en bra kombo när man reser med kids...). Har dock inte käkat där. Worth a try!

Gillar också BRLO Brwhouse och har även gjort en privat bryggerivisning/ölprovning och ätit middag där!

Bryggerivisningen var standard. Titta i bryggeriet, lukta på olika sorters humle, de berättade om processen.
Ölprovningen var trevlig då de matchade sin öl med ett litet tilltugg, bl.a. fermenterad svart(?) vitlök. Många av ölen fick en helt annorlunda karaktär när de dracks tillsammans med utvalda tilltugg.

Deras käk var bra. Rustikt! De kör/körde ett koncept där man väljer en huvudrätt och sen bygger på med smårätter/tillbehör runt.

BRLO BRWHOUSE
 

rsimon

Medlem
Lutter und Wegner vid Gendarmenmarkt med krypavstånd från Hilton är bra. Rustika och vällagade rätter av företrädesvis österrikiska köket, med bra finish. Utsökt vinlista och Kaiserschmarren lika god, om inte godare, som den i Wien.

Le Petit Royal på Grolmanstr. inte långt från Savignyplatz. Fina franska rätter, åt där en utsökt Chateaubriand t.ex. Behaglig miljö och inte många turister.
 
Last edited:

skumbanan

Medlem
Jag fyller på med ett par ställe som (förhoppningsvis) inte nämnts i tråden tidigare.

Katz Orange
Fantastiskt ställe! Mysig restaurang i två våningar med fin innergård. Vi körde en "family feast" när vi var där - fantastisk mat och grymt utbud av vin. De var inte omnämnda i Michelin Guiden vid besöket 2019, men såg att de var med i Michelin Guide Germany i år.

Mustafa’s Gemüse Kebab
Enligt många Berlins bästa döner kebab. Både deras ordinarie och deras vegetariska är riktigt bra!
Ofta lång väldigt lång kö, men helt klart värt det. Det finns en restaurang på samma gata där det gick bra att sitta och äta om man beställde dricka därifrån. Mustafa's är bara ett gatukök utan sittplatser.

Prater Garten
En av Berlins äldsta klassiska Biergarten. Eller egentligen är det nog mer en restaurang? God prisvärd öl och klassisk tysk mat.

Ramen
Berlin är fullt av riktigt grymma Ramenhak. Gillar man Ramen tycker jag att man minst bör besöka Hako Ramen am Boxi och Cocolo Ramenbar X-Berg.

IMG_0347.jpg
 

Gasterlund

Medlem
Skriver under på I due Emigranti!

Bästa dönern finner du på Rosenthaler Grill & Schlemmerbuffet vid Rosenthaler Platz (även jäkligt fin currywurst tvärs över gatan på CurryMitte)! Stor köttbit hittar du på To Beef or not To Beef i Schöneberg. Sen är inget besök i Berlin komplett utan en schnitzel & Warsteiner högst upp på KaDeWe :D

Måste till Berlin snart.....:(
 

MTheC

Medlem
Kan hålla med @skumbanan om Katz Orange. Väldigt trevligt ställe.

Kan även rekommendera:
Mrs Robinson: Mellanrätter med lokala råvaror och bra vinlista.
Jaja: naturvin och ganska mycket vegetariskt
Rutz wine bar: Vinbaren för trestjärniga Rutz, bra traditionella tyska rätter och fantastisk vinlista.
Cordo: Michelinkrog med bra mat, avslappnad service och bra viner.
St Barts: Bra gastropub.
 

Treo

Medlem
Efter en visit i augusti några (ytterligare) axplock:

Cookies & Cream, "punkvegetarisk" Michelinkrog med supertrevlig betjäning.Kul paket med både viner och alkoholfria alternativ.

Tim Raue, tvåstjärnig och "nummer 40 i världen". Vi åt lunch som var OK men utan wow-faktorn som man skulle vilja ha.

Schankhalle Pfefferberg god mat och öl, inte svårare än så.

Keb'up House vid Nollendorf Platz, enligt "vår inföding" en av Berlins bästa döner.
 

MTheC

Medlem
Är väl lite OT men om man vill dricka lite cocktails efter maten så kan jag rekommendera ett antal ställen:
Buck and Breck: Riktigt bra cocktails, lite svårt att hitta men kolla efter neonskylten med "Closed". Lyser den så ring på.
Truffle Pig Bar: Också lite gömd bar (hitta brandlarmet så löser det sig) med bra cocktails.
Stagger Lee: Lite amerikansk salon-stil, lång cocktaillista med många bra cocktails.
TiER: Också bra cocktails, bra utbud av gin och tonics så för den som gillar det är det bra.
Green Door Bar: Runt hörnet från Stagger Lee, knacka på den gröna dörren för att bli insläpt (på sommaren är den dock oftast öppen). Bra cocktaillista men ofta väldigt fullt så bokning är att rekommendera.
 
Är man i Tyskland tycker jag att spaghetti-glass som efterrätt sitter som en smäck! Bild-googla spaghetti eis för att se hur denna läckerhet ser ut. Jag vet inte vem som serverar den godaste varianten, jag brukar välja första bästa ställe och har aldrig blivit besviken.
 

Rickard_O

Medlem
Är väl lite OT men om man vill dricka lite cocktails efter maten så kan jag rekommendera ett antal ställen:
Buck and Breck: Riktigt bra cocktails, lite svårt att hitta men kolla efter neonskylten med "Closed". Lyser den så ring på.
Truffle Pig Bar: Också lite gömd bar (hitta brandlarmet så löser det sig) med bra cocktails.
Stagger Lee: Lite amerikansk salon-stil, lång cocktaillista med många bra cocktails.
TiER: Också bra cocktails, bra utbud av gin och tonics så för den som gillar det är det bra.
Green Door Bar: Runt hörnet från Stagger Lee, knacka på den gröna dörren för att bli insläpt (på sommaren är den dock oftast öppen). Bra cocktaillista men ofta väldigt fullt så bokning är att rekommendera.
Vad är det med tyskar och deras fäbless för gömda barer?
Jag va på en bar som heter Tausend för ett gäng år sedan, under en järnvägsbro ett stenkast från Friedrichstrasse där det bara var en ståldörr och tvungen att knacka på och en värd som knappt ville släppa in en för att spela lite teater.
Drinkarna va iofs ganska bra om jag kommer ihåg rätt.
 

MTheC

Medlem
Vad är det med tyskar och deras fäbless för gömda barer?
Jag va på en bar som heter Tausend för ett gäng år sedan, under en järnvägsbro ett stenkast från Friedrichstrasse där det bara var en ståldörr och tvungen att knacka på och en värd som knappt ville släppa in en för att spela lite teater.
Drinkarna va iofs ganska bra om jag kommer ihåg rätt.
Den trenden kommer väl mer från USA där det finns en historik med speakeasies men den har ju spridits över stora delar av världen. Är väl mer en kul grej men också ett sätt att få folk att känna sig speciella.

Jag tycker dock många av denna typ av barer också gör väldigt bra cocktails.
 
Toppen