Senaste nytt

Restaurangtips i Berlin?

Kris

Medlem
Svängde förbi Hugos i Berlin nyligen. Berlins motsvarighet på Malmös "Översten"...:) OK, så många fler likheter än att det är en restaurang högst upp i ett rätblocksformat höghus är där nog inte...

Mycket trevlig atmosfär och bra mat om man är sugen på lite fine dining. En stjärna har de plockat på sig. Blev sex härliga rätter för egen del. En bonus är att man kan sätta notan på rummet och casha in en klump IHG-poäng på köpet. (Del av InterContinental Berlin) Se några bilder nedan.

IMG_20181103_214458.jpg

Räk-käk

IMG_20181103_224207.jpg

Dags för kött

IMG_20181103_231357.jpg

Dessert!

På en annan del av skalan finns Curry 36. Alltid trevligt om man vill ha en Currywurst mit oder ohne Darm. :) Finns en handfull 36-outlets i byn.
IMG_20181104_075549.jpg

Curry 36 en tidig morgon. (stängt)
 

Griffin

Medlem
Åker till Berlin i helgen och kommer bo på Sofitel Kurfürstendamm. Brukar använda mig av appen OpenTable (som förivsso inte är heltäckande) för att hitta trevliga restauranger i storstäder, så även här. Vet att det finns massor av andra bra alternativ, men tycker ändå att jag få något sånär bra känsla för andra gästers upplevda kvalitet i förhållande till prisnivå, kombinerat med en hyffsad kartfunktion för att få relevanta jämförelser. Någon här på forumet som testat någon av nedanstående restauranger i Berlin och kan säga bu/bä?

- Golden Phoenix
- PeterPaul
- Le Faubourg
-Seaside
-Cecconis
-Lokal
-Mine
-Pauly Saul
 

Kris

Medlem
Åker till Berlin i helgen och kommer bo på Sofitel Kurfürstendamm. Brukar använda mig av appen OpenTable (som förivsso inte är heltäckande) för att hitta trevliga restauranger i storstäder, så även här. Vet att det finns massor av andra bra alternativ, men tycker ändå att jag få något sånär bra känsla för andra gästers upplevda kvalitet i förhållande till prisnivå, kombinerat med en hyffsad kartfunktion för att få relevanta jämförelser. Någon här på forumet som testat någon av nedanstående restauranger i Berlin och kan säga bu/bä?

- Golden Phoenix
- PeterPaul
- Le Faubourg
-Seaside
-Cecconis
-Lokal
-Mine
-Pauly Saul
Har bara testat Lokal av dem på listan. Trevligt och avslappnat hak. Var där förvisso förra sommaren, så vet inte om det hänt något sedan dess. Minns det som prisvärt och bra. Hade lätt kunnat tänka mig gå dit igen.

När du ändå är i stan, glöm inte att svänga förbi Konrad Tönz Konrad Tönz Bar - Retro Bar in Berlin Kreuzberg för en drink eller två inklusive lite retro-feel :)
 

Kris

Medlem
Fyller på med lite blandade insights on request (@Samosaguas) från annan tråd.

Horvath (**) i Kreuzberg var ett trevligt besök. Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor? | Sida 61 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Jordnära, bra service och nice käk.

Tidigare nämnda Curry36 (eller några av konkurrenterna) är ett måste att testa. Ursprungshaket är på Mehringdam.

I närheten av Curry36 finns även välkända Mustafad Gemüsekebab. Varning för lång kö!

Klassiska Markthalle i Kreuzberg (Pücklerstrasse) bjuder på stora schnitzlar å pilsner. Vägg i vägg ligger saluhallen som har en del schyssta saker dagtid/tidig kväll vissa dagar. Passa på att dra en drink på Lerchen&Eulen när du är i närheten.

Kimchi Princess vid Görlitzer Bahnhof bjuder på koreanskt käk. Var ganska hypat för en del år sen, men står sig ganska stadigt tycker jag. No fancy pancy men trevligt häng.

Får även passa på att slå ett slag för Berlins Biergartens. Den äldsta på Kastanienallee (Prater) finns ju. Alternativt gillar jag Schleussenkrug och Neuen See i Tiergarten. (se till att få ett bord vid slussen på Schleussenkrug). Alternativ2 Moabiter Freiheit i Kleiner Tiergarten (för en mer genuin upplevelse....). Vill man ha en än mindre polerad upplevelse kan man bege sig till Jockel Biergarten i Kreuzberg. Fast dit går man inte för den kulinariska upplevelsen om man säger så...

I Bergmankiez runt Marheinekeplatz finns en del diverse restauranger. Har testat en del men inget som sticker ut åt ena eller andra hållet. Dock ett schysst område om man vill gå och shoppa runt innan man bestämmer sig. Även saluhall på platsen.

Vill man ha en pizza i norra Europas mest grafittibesmyckade hus beger man sig lämpligen till I Due Forni vid Senefelderplatz.

Freischwimmer ut mot Spree kan med fördel besökas för frulle, pilsner eller annat käk. Ligger bakom Aralmacken, lätt att missa. Ta med en extra tröja om vintern...

Aldemir Eis i Kreuzberg för den glass-sugna. Tycks vara en konstant kö, brukar gå fort. Så poppis ställe.

Brlo Brwhouse vid Gleisdreieck har blivit en favorit. (bar och sandlåda är en bra kombo när man reser med kids...). Har dock inte käkat där. Worth a try!

Avslutar med en av mina favoriter, som dock bara serverar flytande föda, Konrad Tönz på Falckensteinstrasse i Kreuzberg. Retro är bara förnamnet. Gå gärna dit när DJ är på plats och vänder vax på 8W-anläggningen.

Could carry on.... Blev sugen på att besöka Berlin av någon märklig anledning... :)
 

Samosaguas

Medlem
Fyller på med lite blandade insights on request (@Samosaguas) från annan tråd.

Horvath (**) i Kreuzberg var ett trevligt besök. Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor? | Sida 61 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Jordnära, bra service och nice käk.

Tidigare nämnda Curry36 (eller några av konkurrenterna) är ett måste att testa. Ursprungshaket är på Mehringdam.

I närheten av Curry36 finns även välkända Mustafad Gemüsekebab. Varning för lång kö!

Klassiska Markthalle i Kreuzberg (Pücklerstrasse) bjuder på stora schnitzlar å pilsner. Vägg i vägg ligger saluhallen som har en del schyssta saker dagtid/tidig kväll vissa dagar. Passa på att dra en drink på Lerchen&Eulen när du är i närheten.

Kimchi Princess vid Görlitzer Bahnhof bjuder på koreanskt käk. Var ganska hypat för en del år sen, men står sig ganska stadigt tycker jag. No fancy pancy men trevligt häng.

Får även passa på att slå ett slag för Berlins Biergartens. Den äldsta på Kastanienallee (Prater) finns ju. Alternativt gillar jag Schleussenkrug och Neuen See i Tiergarten. (se till att få ett bord vid slussen på Schleussenkrug). Alternativ2 Moabiter Freiheit i Kleiner Tiergarten (för en mer genuin upplevelse....). Vill man ha en än mindre polerad upplevelse kan man bege sig till Jockel Biergarten i Kreuzberg. Fast dit går man inte för den kulinariska upplevelsen om man säger så...

I Bergmankiez runt Marheinekeplatz finns en del diverse restauranger. Har testat en del men inget som sticker ut åt ena eller andra hållet. Dock ett schysst område om man vill gå och shoppa runt innan man bestämmer sig. Även saluhall på platsen.

Vill man ha en pizza i norra Europas mest grafittibesmyckade hus beger man sig lämpligen till I Due Forni vid Senefelderplatz.

Freischwimmer ut mot Spree kan med fördel besökas för frulle, pilsner eller annat käk. Ligger bakom Aralmacken, lätt att missa. Ta med en extra tröja om vintern...

Aldemir Eis i Kreuzberg för den glass-sugna. Tycks vara en konstant kö, brukar gå fort. Så poppis ställe.

Brlo Brwhouse vid Gleisdreieck har blivit en favorit. (bar och sandlåda är en bra kombo när man reser med kids...). Har dock inte käkat där. Worth a try!

Avslutar med en av mina favoriter, som dock bara serverar flytande föda, Konrad Tönz på Falckensteinstrasse i Kreuzberg. Retro är bara förnamnet. Gå gärna dit när DJ är på plats och vänder vax på 8W-anläggningen.

Could carry on.... Blev sugen på att besöka Berlin av någon märklig anledning... :)
Stort tack! :) För min del får du gärna fortsätta.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan lägga till SOLAR BERLIN Sky Bar Restaurant Cafe – 270° Panoramablick über Berlin , restaurang och SKY bar på 16-17 vån. Helt okej priser och mat. Fin utsikt över Berlin.

Minnen...det där är det rökigaste stället jag någonsin har besökt någonstans, trodde inte stället fanns kvar, än mindre att det gick att sanera när det generella rökförbudet kom ;)
I övrigt utmärkt sammanställning av @Kris som uppenbarligen är en flitigare och kunnigare restaurangbesökare än jag är trots att jag bor här :)
Kan ju vara värt att notera, med tanke på att hotelltipstråden är aktiv nu också, att nästan alla ställen han tipsar om ligger i östra halvan av stan - även om man i praktiken ändå får ta kollektivtrafik eller taxi till de flesta ställen så skulle jag ändå hellre välja hotell runt Friedrichstrasse än runt Zoo om man bara ser till läget.
 

NyfikenGrau

Medlem
Även om det kanske är osannolikt att den genomsnittlige turisten hamnar i "mina" områden, kan jag ju iaf nämna vart jag brukar gå på lunchpauser etc. Tipsen jag lämnade för några år sedan i tråden står sig för övrigt.

Chi Chi Kan - Chinesisches Restaurant in Berlin Schöneberg
Bra och prisvärd kines, aldrig ätit dåligt här

I due Emigranti - Italienisches Restaurant in Berlin
dito italienare

EIVGI´S Orientalische Spezialitäten - Koscher essen in Berlin
Riktigt god isralisk snabbmat utan att det känns "påträngande"

Al Manara vid korsningen Fontanestr/Columbiadamm om man vill ha libanesiskt istället, skenet bedrar minst sagt!

SHOP | jonesicecream
Bästa glasstället jag vet, mycket kortvänligt ställe för att vara Tyskland

contact - The Visit Coffee Roastery Berlin
Turistvänlig mycket bra kedja för (vanlig) fika

Min egen favoritdönerbude är den som ligger mellan Prager Platz och Bundesallee. Mitt tips är att be om Zitronensaft istället för såser, som jag tycker generellt är dåliga på tyska dönerställen.

Om jag tar mig längre bort blir det oftast Bergmannstrasse/Marheinikehalle som nämnts, bra urval av ställen.

För lite högre klass på lunchen rekommenderar jag bottenvåningen på Galleries Lafayette (U-Bhf Französische Strasse), vet ej hur öppettiderna är nu men provat nästan alla ställen där och aldrig blivit besviken.
 
Toppen