Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Jönsson

Medlem
Snart inte många fristående småvalutor kvar i Europa därmed. DKK är ju t.e.x peggad mot Euro..
Sverige, Norge, Ungern och Polen är de jag kommer på spontant.
Du kanske tänker gamla ”Västeuropa” men annars finns det fortfarande rätt många valutor kvar i Europa. Räknar man bort rubeln och pundet, som väl inte är någras små valutor, så finns det ytterligare 15 stycken kvar. Osäker på hur många av dessa som är peggade till Euron.
 

Palazzi

Medlem
Du kanske tänker gamla ”Västeuropa” men annars finns det fortfarande rätt många valutor kvar i Europa. Räknar man bort rubeln och pundet, som väl inte är någras små valutor, så finns det ytterligare 15 stycken kvar. Osäker på hur många av dessa som är peggade till Euron.

Jag tänkte egentligen EU-zonen, men utryckte mig otydligt. Bara de som kan tänkas komma ombord, och där är de inte längre många fristående nu när Balkan-staterna sluter upp en efter en (de som är EU-medlemmar). Även Kosovo och Montenegro verkar använda Euro inofficiellt nu, trots att man inte är medlemmar.

Bara Sverige, Tjeckien, Ungern, Rumänien och Polen som ännu är helt frikopplade Euro (kanske ej i praktiken).
Resterande är medlemmar i Euro-samarbetet, anslutit sig till ERM2 eller peggats.

Rumänien ska övergå till Euro 2024 och antagligen ansluta sig till ERM2 innan dess. Många tror också att Polen kommer ombord någon gång efter 2022 och att det egentligen bara bromsas av den nuvarande polska centralbankschefen, då det finns stöd för Euro hos folket.

Ungern, med sin nationalistiska ledning är ju uteslutet. I Sverige och Tjeckien är det väldigt lågt folkligt stöd, där Tjeckien inte ens får ihop till 20%.

Misstänker att de sökande EU-medlemmarna, från Balkan, kommer ansluta sig till Euro så fort (och om) medlemskapet godkänns. Blir en väldig isolering från grannstaterna annars.
 

Palazzi

Medlem
USD 8,64 nu, vilket är ny lägstanotering för året. Misstänker att Q3 kommer innebära ytterligare nedgångar.

Euron verkar ligga kvar på 10.30 +/- 0,05.
Hade trott på ytterligare nedgång, men kanske var under 10 naivt av mig.
Trodde ekonomierna i Spanien, Italien och Frankrike skulle påverka mer.
 

Kris

Medlem
USD 8,64 nu, vilket är ny lägstanotering för året. Misstänker att Q3 kommer innebära ytterligare nedgångar.

Euron verkar ligga kvar på 10.30 +/- 0,05.
Hade trott på ytterligare nedgång, men kanske var under 10 naivt av mig.
Trodde ekonomierna i Spanien, Italien och Frankrike skulle påverka mer.
På allas läppar... Is this the Luke Gromen moment...? Dollar index nere och nosar på 92. Oliiiidligt spännande!

Även så - är Buffet omvänd i hans tankar om guld?

Vi får kanske vänja oss vid nygamla valutor på resande fot framöver. :)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
På allas läppar... Is this the Luke Gromen moment...? Dollar index nere och nosar på 92. Oliiiidligt spännande!

Även så - är Buffet omvänd i hans tankar om guld?

Vi får kanske vänja oss vid nygamla valutor på resande fot framöver. :)

Vi har ju sett index betydligt lägre än detta, men är blott andra gången i närtid det beror på inrikes-problem och inte världspolitik. Den sistnämnda anledningen har ju FED korrigerat med räntehöjningar (bättrade index 10% 2013-2014).

Nu är det ju just befolkningen, utan jobb, som måste skyddas....och då är räntehöjning omöjlig. Iofs kanske det ändå är det, med Trump vid rodret (?)
När husbubblan sprack tog det fem år för index att återhämta sig, och vände väl nere på 70.
Lite mer förberedda lär man vara idag, så förväntar mig inget sådant. Kanske 80-85 vilket utan Trump-politik kanske varit gynnsamt ur exporthänseende. Han pratar ju dock mest om ”America first” så stöden lär säkert inte gå till exportaktörer främst.

Värdeökningen på Bitcoin är ju ett tydligt bevis på att få amerikaner tror på USD. Då Bitcoin nästan följer Metcalfes lag (mer användare (ej mer pengar nödvändigtvis) = högre värde) så är det ett än tydligare bevis än t.e.x guld.
Ännu övervägande amerikaner i Bitcoin så misstänker att värdeökning beror på nya amerikaner i systemet.
Tror inte heller att en Biden-seger skulle lugna marknaden (men kanske hjälpa på andra sätt).

Planerar ingen turistresa till USA, eller länder som peggat sin valuta mot USD, så för egen del är nog detta mest av ondo. Men men, det är intressant att följa..
 

Palazzi

Medlem
Lite oväntad, brant, vändning i valutaläget. Lite svårt att se varför exakt, men SEK är mellan 5-8% ned (jämfört med USD o Euro).

Betyder 9.07 för USD och 10.53 för Euro i skrivande stund.
 

Tonton

Medlem
Lite oväntad, brant, vändning i valutaläget. Lite svårt att se varför exakt, men SEK är mellan 5-8% ned (jämfört med USD o Euro).

Betyder 9.07 för USD och 10.53 för Euro i skrivande stund.

Ja, och det är inte bara USD och EUR - utan i allmänhet alla valutor som har förstärkts mot SEK senaste månaden.

Enligt min data så är det enbart sju valutor/länder som har försvagats gentemot SEK senaste 30 dagarna (av de cirka 200 länder jag följer).

Det är ju mycket rapporter och nya budgetar som presenteras just nu - utöver det så har vi ju också Sveriges roll i Covid-19 som påverkar. det hela - speciellt i form av investeringar osv.


Skärmavbild 2020-09-24 kl. 10.51.24.png
 
Last edited:
Toppen