Senaste nytt

Rapportera uttagsautomater med låga avgifter runt om i världen

Bank eller utställare av bankomat: Minns ej
Ett tips är att kolla dina transaktioner i Revolut-appen, bankens namn kan mycket väl stå där. Men så vitt jag kan se på Google Maps så ligger det en Euronet uttagsautomat på Wislna 6 i Krakow, Polen! Euronet är ökända för att vara rena rånet, du slapp kanske fasta avgifter men har du kollat vilken växelkurs du fick?
Bank eller utställare av bankomat: Minns ej
Ett tips är att kolla dina transaktioner i Curve-appen, bankens namn kan mycket väl stå där. Men så vitt jag kan se på Google Maps så verkar banken i Vilnius, Litauen, på 23 Gedimini pr. heta Citadele Banka.
 
Last edited:

imartin

Medlem
Bra trådidé!

Land och valuta:
Colombia
Ort och plats: Medellin men gäller förmodligen hela landet
Bank eller utställare av bankomat: Davivienda, Caja Social
Avgift: Gratis
(Ungefärligt) datum: juni 2019
Kort som uttaget gjordes med: Revolut
Övrig användbar information: Så vitt jag vet är alla utländska kort avgiftsfria på dessa två bankernas bankomater. De flesta andra banker tar en avgift.
 

ekf

Medlem
Ett tips är att kolla dina transaktioner i Revolut-appen, bankens namn kan mycket väl stå där.
Ett tips är att kolla dina transaktioner i Curve-appen, bankens namn kan mycket väl stå där
Jag kollade då jag har för mig att det i Revolut-appen stod tidigare, nu var namnet borta men Euronet låter bekant. För Curve-uttaget stod det tyvärr inte.
Euronet är ökända för att vara rena rånet, du slapp kanske fasta avgifter men har du kollat vilken växelkurs du fick?
Jag tog ut zloty från mitt förväxlade saldo av zloty hos Revolut. Inga avgifter och ingen konstig växelkurs. Däremot många konstiga frågor innan pengarna kom ut. Jag tog ut 200 zloty och kontot blev 200 zloty fattigare.
Men så vitt jag kan se på Google Maps så verkar banken i Vilnius, Litauen, på 23 Gedimini pr. heta Citadele Banka.
Jag såg det på Street View, men jag är inte säker på att det var de som drev bankomaten, därför skrev jag inte det. På utdraget står det ”ATM Biliardo klubas”.
 

Pererik

Medlem
Detta kommer ganska snart att bli onhanterligt...
Pröva med en spreadsheet eller google maps för att få lite sytyrsel på det.

Land och valuta: Spannien,
Ort och plats: Playa del Ingles, nedanför Kasbah
Bank eller utställare av bankomat: Banco Santander
Avgift: 5€
(Ungefärligt) datum: Nov 18
Kort som uttaget gjordes med: Revolut
Övrig användbar information:

Land och valuta: Spannien,
Ort och plats: Playa del Ingles, Korsningen Av. de Tirma - Av. Alf. Provisionales
Bank eller utställare av bankomat: Banca March
Avgift: Gratis
(Ungefärligt) datum: Nov 18
Kort som uttaget gjordes med: Revolut
Övrig användbar information: Blev lite irriterad på 5€ avgiften och fortsatte leta...
 

ekf

Medlem
Land och valuta: Seychellerna, SCR
Ort och plats: Beau Vallon, vid Supermarket i närheten av Polisstationen
Bank eller utställare av bankomat: Barclays
Avgift: 100 SCR/uttag med utländska kort
(Ungefärligt) datum: Juli 2019
Kort som uttaget gjordes med: Curve MC
Övrig användbar information: Avgiften är skyltad och verkar gälla alla Barclays automater i landet
 

ekf

Medlem
Land och valuta: Seychellerna, SCR
Ort och plats: Praslin, på flygplatsen, direkt till höger efter att man kommit ut ur terminalen (runt gräsplätten)
Bank eller utställare av bankomat: MCB
Avgift: Gratis
(Ungefärligt) datum: Juli 2019
Kort som uttaget gjordes med: Curve MC
Övrig användbar information: -
 

ekf

Medlem
Land och valuta: Seychellerna, SCR
Ort och plats: Victoria, inne på köpcentret ”Bois de Rose”, precis utanför kassorna på Hypermarket
Bank eller utställare av bankomat: MCB
Avgift: Gratis
(Ungefärligt) datum: Juli 2019
Kort som uttaget gjordes med: Curve MC
Övrig användbar information: Efter lite efterforskning verkar det som att gratis uttag på MCBs bankomater gäller i hela landet. Undvik alltså Barclays om möjlighet finns. Det finns några andra avarter har jag sett också, men tänker inte testa att peta in kortet i någon av dem...
 
Land och valuta: Spanien, Euro
Ort och plats: Madrid, Calle Gran Via 13
Bank eller utställare av bankomat: Kutxabank
Avgift: Ingen
(Ungefärligt) datum: 21 sep 2019
Kort som uttaget gjordes med: LunarWay Mastercard
Övrig användbar information: När jag tidigare har varit i Spanien har jag alltid tagit ut pengar gratis hos CaixaBank, men nu ville de ha 2 Euro i avgift. Jag googlade då fram den här webbsidan: Collecting a list of cash-machine / ATM fees in Spain | Camino de Santiago Forum
 
Land och valuta: Indonesien, IDR
Ort och plats: Ett flertal ställen kring Bali. Denpasar AirPort, Uluwatu, Nusa Dua, Ubud.
Bank eller utställare av bankomat: Mandiri
Avgift: Ingen
(Ungefärligt) datum: 1-9 sep 2019
Kort som uttaget gjordes med: Revolut Mastercard
Övrig användbar information: Max 3,000,000 IDR per uttag.

cd95d28e96185a8dd28543f06acd06ce.jpg
 
Toppen