Senaste nytt

Qatar eller Emirates kampanj i business?

nissefalk

Medlem
Nej, ARN-LHR i ekonomiklass med BA kostar 15 000 Avios t.o.r. peak season och 13 000 Avios off-peak! I business är motsvarande siffror 30 000 peak och 25 500 off-peak. Dessutom finns en glidande skala där man kan delbetala med pengar, så man kan även hitta en användning av mindre Avios-belopp om man mot förmodan inte tjänar in fler framöver. Se till att ha minst en Avios-transaktion var tredje år så går de inte ur tiden.
Se t.ex. denna sammanställda Avios-prislista hos Head for Points: Full table of all British Airways Avios points pricing

Så här ser det ut när man bokar Arlanda London i Januari 2021 på random datum, hursomhelst så räcker inte de intjänade Miles/Avios Arlanda Male ToR väldigt långt om man inte betalar lite mer cash förstås enligt bilden nedan.

Det skulle ju kunna vara så att jag får andra priser då mitt BA konto är registrerat i USA.

105275-0a6791f0f5fc831c603eecb915e74cb6.jpg


105276-4a2a124e46a0614486ba3377d922a840.jpg
 

Attachments

  • Screen Shot 2020-12-13 at 16.07.07.png
    Screen Shot 2020-12-13 at 16.07.07.png
    144,6 KB · Visningar: 300
  • Screen Shot 2020-12-13 at 16.21.46.png
    Screen Shot 2020-12-13 at 16.21.46.png
    205,3 KB · Visningar: 295

Tomas E

Medlem
Så här ser det ut när man bokar Arlanda London i Januari 2021 på random datum, hursomhelst så räcker inte de intjänade Miles/Avios Arlanda Male ToR väldigt långt om man inte betalar lite mer cash förstås enligt bilden nedan.

Det skulle ju kunna vara så att jag får andra priser då mitt BA konto är registrerat i USA.

105275-0a6791f0f5fc831c603eecb915e74cb6.jpg


105276-4a2a124e46a0614486ba3377d922a840.jpg
Hmm... lägg märke till att 22 000 Avios kombineras med avgifter på $ 2. Det beloppet täcker inte flygbolagets självkostnader för avgifter och skatter, så det är ett Aviospris där du erbjuds att betala 9 000 Avios ytterligare för att spara $ 60. (Normalt sett är det en dålig affär att använda så många Avios som möjligt.) Det är 13 000 Avios + $ 62 som är "det klassiska tabellpriset" som motsvarar de länkade tabellerna. Fast du har också möjligheten att spara Avios och betala mer pengar.

Jag håller med om att möjligheten att byta mellan pengar och Avios "i båda riktningar" från tabellpriset gör att det är svårt att se att just 13 000 Avios är "det normala/ursprungliga" poängpriset för denna resa, när det finns sex prisalternativ och alternativet med maximalt antal Avios är det som är förvalt. Jag har dock inte sett några tabeller där minimalt och maximalt antal Avios listas per sträcka. Tar gärna emot tips om någon hittar sådana tabeller! Det vore väldigt intressant att veta om de siffrorna också bestäms av segmentets längd, eller om de styrs av avgifternas storlek i respektive fall.

Jag gick in och kollade hur det ser ut för mig, och jag får faktiskt också 22 000 Avios som första förslag, dock i kombination med 12 kr, och samma alternativ ner till 4 300 Avios. 13 000 Avios kombineras med 398 kr. Så lite billigare med kronor med aktuell växlingskurs, för jag får USD 62 till SEK 523.

Nåväl, det här var ju ett bra exempel för @Matore på hur man kan använda färre än 22 000 eller 13 000 Avios hos BA, om man råkar ha lite extra flis att kasta in istället! ;)
 

Matore

Medlem
Vi ska alltså till Maldiverna. Sträckan DOH MLE är Q suites. Men till från ARN vanlig C. Är det värt att studsa via FRA oxh betala lite extra för att få Q suites även sträckan till från DOH? Flygtiden till MLE är bara 4.50 och går alltid efter midnatt, och flygtiden från ARN 6.10
Ett annat lyxproblem är också om man ska planera längre stopp för att hinna hänga i business loungen på DOH, är det värt det? Min referens: FCT i FRA och private room SIA.
Hur hade ni tänkt?
 

Flyer722

Medlem
Vi ska alltså till Maldiverna. Sträckan DOH MLE är Q suites. Men till från ARN vanlig C. Är det värt att studsa via FRA oxh betala lite extra för att få Q suites även sträckan till från DOH? Flygtiden till MLE är bara 4.50 och går alltid efter midnatt, och flygtiden från ARN 6.10
Ett annat lyxproblem är också om man ska planera längre stopp för att hinna hänga i business loungen på DOH, är det värt det? Min referens: FCT i FRA och private room SIA.
Hur hade ni tänkt?
Med det rådande läget så är ett stop tillräckligt. Två riktiga flygningar är bättre än att ta ett extra flyg till Frankfurt i ekonomistolarna.
 

palmen

Moderator
Vi ska alltså till Maldiverna. Sträckan DOH MLE är Q suites. Men till från ARN vanlig C. Är det värt att studsa via FRA oxh betala lite extra för att få Q suites även sträckan till från DOH? Flygtiden till MLE är bara 4.50 och går alltid efter midnatt, och flygtiden från ARN 6.10
Ett annat lyxproblem är också om man ska planera längre stopp för att hinna hänga i business loungen på DOH, är det värt det? Min referens: FCT i FRA och private room SIA.
Hur hade ni tänkt?
Business loungen är inget super special. Absolut bra men skulle inte stanna längre än nödvändigt. Om dina referenser är två av världens bästa lounger så kommer du bli extremt besviken om du har förhoppning att loungen i doha ens är i närheten.
 

NotRyan

Medlem
Business loungen är inget super special. Absolut bra men skulle inte stanna längre än nödvändigt. Om dina referenser är två av världens bästa lounger så kommer du bli extremt besviken om du har förhoppning att loungen i doha ens är i närheten.
Dessutom bör man vara observant på om man har bokat denna typ:
upload_2020-12-17_1-25-19.png


Har man tillräcklig Oneworld-status kommer man ju in i en lounge, och just nu släpps väl alla som har lounge-access in i Al Mourjan då de andra loungerna är stängda, men när guld-loungen öppnar skulle inte jag räkna med att komma in i Al Mourjan på just den här biljetten!
 

QR A319

Medlem
Business loungen är inget super special. Absolut bra men skulle inte stanna längre än nödvändigt. Om dina referenser är två av världens bästa lounger så kommer du bli extremt besviken om du har förhoppning att loungen i doha ens är i närheten.

Ok det är rörigt det här med namnen på loungerna på HIA. Det du skriver om just businessclass loungen stämmer tycker jag MEN då skribenten avser åka premuim så skulle han inte slussas till den loungen utan till Al Mourjan som med sin storlek och utbud av a la carte,sandwichbar,sushi samt sin otroligt välstockade bar är några fördelar som utklassar de flesta loungerna anser jag iallafall.
Nu är det dock, sedan en kort tid tillbaka, viktigt att köpa rätt biljettklass då det inte längre ingår,bla lounge, i de billigaste biljettklasserna längre. Eftersom de 2 lägre klassade loungerna är coronastängda så räcker det (tillsvidare) med OWS för entre till nämnda lounge. I vanliga skulle det vara businessclasslounge för sapphire och firstclasslounge för emeralds.
Är man OWE hos QR så kallas det Platinum och då är det fortsatt tillgång(Covid-19 pandemi eller inte) till Al Mourjan om man flyger QR J oavsett biljettklass.
En annan grej så här är att det är ganska välkänt att ALDRIG boka flygningar med QR i syfte att säkra flygplanstyp eller kabinlayout. Det ändras friskt och det kan då naturligtvis bli till kundens favör eller stora besvikelse.

Hälsningar Lillkärran
 
Last edited:

palmen

Moderator
Ok det är rörigt det här med namnen på loungerna på HIA. Det du skriver om just businessclass loungen stämmer tycker jag MEN då skribenten avser åka premuim så skulle han inte slussas till den loungen utan till Al Mourjan som med sin storlek och utbud av a la carte,sandwichbar,sushi samt sin otroligt välstockade bar är några fördelar som utklassar de flesta loungerna anser jag iallafall.
Nu är det dock, sedan en kort tid tillbaka, viktigt att köpa rätt biljettklass då det inte längre ingår,bla lounge, i de billigaste biljettklasserna längre. Eftersom de 2 lägre klassade loungerna är coronastängda så räcker det (tillsvidare) med OWS för entre till nämnda lounge. I vanliga skulle det vara businessclasslounge för sapphire och firstclasslounge för emeralds.
Är man OWE hos QR så kallas det Platinum och då är det fortsatt tillgång(Covid-19 pandemi eller inte) till Al Mourjan om man flyger QR J oavsett biljettklass.
En annan grej så här är att det är ganska välkänt att ALDRIG boka flygningar med QR i syfte att säkra flygplanstyp eller kabinlayout. Det ändras friskt och det kan då naturligtvis bli till kundens favör eller stora besvikelse.

Hälsningar Lillkärran
Klart att lounge kan vara kul, men i dagens läge skulle jag minimera all restid så mycket som möjligt. Hellre några extra timmar hemma eller på Maldiverna än i en lounge på vägen.

Jag skulle dock inte säga att den är i samma klass som FCT och Private Room vilket är referensen han anger.
 

Matore

Medlem
Tack för input, ja vi avser att köpa en revenue Business, och det är första gången jag betalar för en C-biljett nånsin efter att ha rattat runt på StarA 2-4-1 i många år. Så det klart att value for money verkligen skruvas upp. Har ingen status på OW, inte ens medlem ännu.

Jag har läst en del om Al Mourjan-loungen så ja jag har höga förväntningar eftersom flera obereonde beskriver den som en av världens bästa, men det menar inte du @palmen ? Eller missförstår jag vilken lounge vi får access till kanske. Mina referenser är ju F-lounger och jag förstår att det kanske inte är samma och kräver inte det, men som sagt den har sjukt höga recensioner av TPG etc. Eftersom det finns olika avgångar att kombinera som resulterar i olika lång tid på DOH så spelar såklart loungen roll för vilka avgångar vi bokar.

Vad gäller ombord så är servicen samma i C oavsett stol och flygplanstyp som jag förstått det.
 

palmen

Moderator
Tack för input, ja vi avser att köpa en revenue Business, och det är första gången jag betalar för en C-biljett nånsin efter att ha rattat runt på StarA 2-4-1 i många år. Så det klart att value for money verkligen skruvas upp. Har ingen status på OW, inte ens medlem ännu.

Jag har läst en del om Al Mourjan-loungen så ja jag har höga förväntningar eftersom flera obereonde beskriver den som en av världens bästa, men det menar inte du @palmen ? Eller missförstår jag vilken lounge vi får access till kanske. Mina referenser är ju F-lounger och jag förstår att det kanske inte är samma och kräver inte det, men som sagt den har sjukt höga recensioner av TPG etc. Eftersom det finns olika avgångar att kombinera som resulterar i olika lång tid på DOH så spelar såklart loungen roll för vilka avgångar vi bokar.

Vad gäller ombord så är servicen samma i C oavsett stol och flygplanstyp som jag förstått det.
Det är absolut en bra lounge, inget snack om det. Men jag skulle inte sätta mig där massa timmar i onödan, framförallt inte under Covid-19.

Om du jämför det mot andra lounger du har besökt vid resor när du åker business kommer det vara magiskt. Jämför du mot två av de mest mytomspunna lounger som finns så håller den inte samma klass.
 
Toppen