Senaste nytt

Postira, Supetar, eller Bol?

Volatyle

Medlem
Hej,

Vi tittar - som så många andra - på just Kroatien det här året. Relativt lätta restriktioner (kräver t.ex bara en dos och inte två, vilket vi inte ser ut att hinna få innan mitten Augusti)

Jag har tidigare varit på Vis / Komiza / Korcula genom tips här på forumet - gillar alla ställena. Vi vill gärna komma "ifrån" turismen lite (i den mån det går).

En stor nackdel med ovan resmål är att det är längst bort med båten, vilket gör att en kortare resa till Kroatien i början av Augusti blir lite opraktiskt med båten såpass långt ifrån Split (vi flyger direkt via från GOT, sjukt smidigt och tar typ 2h till Split)

Med tanke på att fastlandet överlag är stökigt, har varit inne lite på Omis öster om Split men senare blivit avrådd då det kan vara kaos där på sommaren så hamnar jag återigen att kanske öarna är vår enda option om vi vill ha lite mer lugn.

Så, då tittar jag istället på Brac - en ö vi undvikit då vi upplevt att alla partykids går av där när vi är påväg till Vis/Korcula :). Men praktiskt sett, är det ju optimalt - då den är väldigt smidig att ta sig till från Split.

Sökt runt lite på städer på Brac och hamnat på några alternativ som kanske är lite mer åt "Komiza" och "Vis" i tempo och turism. Postira är väl den som känns absolut bäst givet våra krav, funderar på om någon på forumet varit i Postira och kan ge lite input?

Supetar är kanske det mest praktiska alternativet, då båten stannar där och vi slipper ta oss vidare. Dessutom lite mer restaurangutbud i Supetar. Samtidigt, läst en del om att stan i sig ska vara rätt trist och rädd för att det blir mkt turister där.

Samma gäller Bol, också mer utbud och möjligheter med både mat och boende, men är rädd att närheten till den där superberömda beachen (som vi troligen aldrig kommer sätta vår fot på) gör att stan är overcrowded och inte så pittoresk och mysig som vi vill ha.

Nån här som är en fena på Brac som kan slå oss i rätt riktning? Vi är öppna för många förslag men väger nog (iaf detta året) in det praktiska och närheten till Split.

Vol
 

John Rambo

Medlem
Jag var på Bol förra veckan, och gillade den skarpt. Mysig hamn, lätt att ta sig ut på bygden, och ”lagom” crowded. Bra restaurangutbud och nu är det klart lågsäsong så inget party, men kan inte tänka mig att det blir fullt hålligång ens på högsäsong.

Vart förbi Hotel Elaphusa för att låna gym och pool (50hr för en dag) - kändes som ett riktigt bra 4stjärnigt.

Har tyvärr inte mer input på Brac - fint och enkelt att ta sig runt; vingårdar, ensliga stränder etc.
 
Funderat på samma sak men landade på Korcula bara för att jag hittade drömstället just där på Airbnb. Så mitt tips är att kolla runt på vad för boende som erbjuds utifrån vad ni gillar, och låt det styra. Båten tar visserligen 2,5 h men man behöver ändå landa i Split dagen innan om man ska hem med SAS-avgångarna vid 10-11 på förmiddagarna.
 

Volatyle

Medlem
Funderat på samma sak men landade på Korcula bara för att jag hittade drömstället just där på Airbnb. Så mitt tips är att kolla runt på vad för boende som erbjuds utifrån vad ni gillar, och låt det styra. Båten tar visserligen 2,5 h men man behöver ändå landa i Split dagen innan om man ska hem med SAS-avgångarna vid 10-11 på förmiddagarna.

Nu blir man ju väldigt nyfiken på stället du hittat att hyra på Korcula :) Vi kanske reser olika datum, isåfall kanske du vill dela med dig (eller om du redan bokat) - vill såklart inte konkurrera med din bokning. PM'a gärna!

Vol
 
Nu blir man ju väldigt nyfiken på stället du hittat att hyra på Korcula :) Vi kanske reser olika datum, isåfall kanske du vill dela med dig (eller om du redan bokat) - vill såklart inte konkurrera med din bokning. PM'a gärna!

Vol
Haha vill inte rekommendera något innan jag varit där.

Använd filter på Airbnb (eller i deras app) och maxa med alla krav du har. Tex jag vill ha kök, AC, pool, havsutsikt, flexibel avbokning och supervärd för max 1000 kr/natt. Sen scrollar jag runt på kartan och ser vad som finns :)
 

Davvelavve

Medlem
Var i bol för ett par år sedan och bodde i princip brevid stranden zlatini rat (den berömda?). Tyckte det var väldigt mysigt där och rent och fint. Lagom med turister. På den stranden var det endel, men inte överdrivet mycket folk.

Glöm inte badskor!
 

Volatyle

Medlem
Lär vara olika beroende på när också. Gissar juli och augusti kommer vara rätt stökigt. Samtidigt jäkligt svårt att bedöma hur det är just detta året mtp pandemin. Känns som det kan bli både mer än vanligt eller likagärna färre än vanligt

Vol
 
Toppen