Senaste nytt

Poängvärde vid bilhyra

Tamas

Medlem
Bakgrunden är att jag vill spara ihop ca 100-150k EB poäng under året för en familjesemester nästa år.

Just nu tittar jag på en hyra i LA vid slutet av januari, kan ni hjälpa mig att avgöra om det är värt att satsa på detta?

Billigaste pris på 6 dagar (01/28-02/03) är $170 men i princip ingen poäng från Hertz (kanske 500,men vet inte om jag får dem eftersom jag bokade inte med SAS CDP).

Med Avis kampanj på 6000 poäng är priset $195.

Jag försöker kombinera in SIXTs kampanj med 8000 poäng, men om jag ändrar datum på befintliga Hertz eller Avis bokning blir det betydligt dyrare. Alltså funderar jag om en extra bil på 2 dagar, kostar runt $120 för 8000 poäng. Plus risken med en premium bil ståendes någonstans :)

Är det värt 1200/8000 = ca 15 öre/poäng själv vid Sixt? Förmodligen inte.

Men ska jag räkna annorlunda, typ att en bil behöver jag oavsätt, så ca 1700sek är grundpis och inga poäng.

För 300 extra får jag 6000 poäng = 5 öre/poäng.
Och för ytterligare 1200 får jag 8000 till. 1500kr för 14000 poäng = ca 10-11 öre/poäng.

Hur skulle ni resonera?
 

Berglund

Medlem
Att ta den lite dyrare Avisbilen kan jag se ett värde i. Det är ett byte jag själv hade kunnat tänka mig att göra.

Sedan räknar du fel i ditt vidare exempel. Du räknar ju först ut att 1200 kr för 8000 poäng blir 15 öre per poäng. Det låter rätt och riktigt. De poängen kostar ju dock lika mycket oavsett vilken annan transaktion du gör! Att du blandar ihop dem dyra Sixtpoängen med de billigare för Avis och därigenom räknar fram ett genomsnittspris gör ju inte att Sixtpoängen i sig blir billigare. Du räknar på ett bedrägligt och felaktigt sätt. Sluta med det, du lurar bara dig själv!

Behöver du poäng och är villig att betala för dem så skaffar du naturligtvis ett Amex Elitekort och betalar alla dina faktoror via Betalo eller Billlhop till en kostnad av 2,5% av beloppet.

10 000 kr i fakturor kostar då 250 kr i avgift och du får 2045 SAS Eurobonus Extrapoäng genom ditt Amex Elitekort för en sådan transaktion.
250 kr / 2045 poäng = 12,22 öre per poäng.

Alla helt onödiga köp som ger högre poängkostnad än 12-13 öre per styck ska du naturligtvis sky som pesten. Ska du ändå köpa något, kan det eventuellt vara värt att lägga till en hundring någonstans i utbyte mot en poängpott. Men slösa inte bort dina pengar på att hyra bil som du inte ska använda till ett poängpris som överstiger det poängpris som du får genom fakturabetalningar hos Betalo/Billhop.
 
Ja det var väl kampanjen som skulle gått ut i november som förlängdes till december så de poängen är väl tyvärr körda att få.

Tyvärr är ju bilhyran inte så attraktiv längre (i alla fall att hyra bara för poängen) nu när det inte finns fantastiska 10k poäng Avis deals längre. Berglund har ju redan gett bra tips om man är beredd att betala för det. Där värvar man så klart även sin eventuella respektive för att få lite fler gratispoäng om man använder sig av Billhop. Annars finns det ju mängder med olika knep för att få ihop så många poäng som möjligt genom att nyttja en massa deals i webshoppen, fortum-elabonnemang, värva sin eventuella respektive till Amex etc. Nu när det finns möjligheter till pointsharing så kan ju ofta flera i familjen även nyttja vissa deals och därmed generera en del poäng.
 
Toppen