Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

Philip G

Medlem
Jag förstår inte, vad är det som är oklart i de begränsningar som SAS listar i sina villkor?

Jag omformulerar: Får man EB av en cash upgrade? För i begränsningarna står det ju generellt att man inte får poäng i den nya bokningsklassen, oavsett om det är uppgraderat med poäng eller cash (tolkar jag det som)

EDIT: Ser nu att begränsningarna gäller Bonusbiljetter. Det gör min fråga redundant.
 

pswe

Medlem
Ju jag förstår dig . Jag ska inte samla poäng till EB . Därför är det viktigt att veta vilken bokningklassen är det efter uppgradering. Kanske går att tjäna på någon annan *A program
Har aldrig testat själv men ToC från SAS hemsida är rätt tydliga.

The new ticket class of the upgrade applies as the basis for earning points.

Points earned on an upgrade are EuroBonus points. When you are upgraded, you cannot earn points from any other frequent flyer programs, even if another loyalty program membership number is assigned to your original reservation.

If you have purchased an award ticket you will not accrue EuroBonus points on your upgrade as award tickets are not eligible for point accrual
 

folo

Medlem
Detta gäller:

Åker på betald biljett, plusgradar med pengar: man får poäng för nya bokningsklassen
Åker på betald biljett, plusgradar med poäng: man får poäng för nya bokningsklassen (men har hintats av SAS på EBD-event att det ska sluta vara så)
Åker på bonusbiljett, plusgradar med pengar: man får inte poäng för nya bokningsklassen
Åker på bonusbiljett, plusgradar med poäng: man får inte poäng för nya bokningsklassen
 

Taggen

Medlem
Detta gäller:

Åker på betald biljett, plusgradar med pengar: man får poäng för nya bokningsklassen
Åker på betald biljett, plusgradar med poäng: man får poäng för nya bokningsklassen (men har hintats av SAS på EBD-event att det ska sluta vara så)
Åker på bonusbiljett, plusgradar med pengar: man får inte poäng för nya bokningsklassen
Åker på bonusbiljett, plusgradar med poäng: man får inte poäng för nya bokningsklassen
Precis, de har hintat detta i typ tre år men det ksnake inte är så prioriterat just nu så vi får se om det någonsin händer.
 

Sir Lemon

Medlem
B
Detta gäller:

Åker på betald biljett, plusgradar med pengar: man får poäng för nya bokningsklassen
Åker på betald biljett, plusgradar med poäng: man får poäng för nya bokningsklassen (men har hintats av SAS på EBD-event att det ska sluta vara så)
Åker på bonusbiljett, plusgradar med pengar: man får inte poäng för nya bokningsklassen
Åker på bonusbiljett, plusgradar med poäng: man får inte poäng för nya bokningsklassen
Bra och tydligt klargörande!
 

ptotheg

Medlem
Glömt att rapportera detta; flighten var den 14/12

Sträcka: ORD-CPH
Till kabinklass: Biz (från Plus)
Bud: 25.000 poäng (x2)
Bid strength: Low
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering:72h
Gick uppgradering igenom: Ja
Besked: 46 timmar innan avgång
 
Sträcka: FAO-ARN
Till kabinklass: Plus (från Go Light)
Bud: 5000 poäng
Bid strength: Low
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 3 månader
Gick uppgradering igenom: Ja
Besked: 46 timmar innan avgång

Har aldrig misslyckats med en uppgradering inom Europa med budet 5000 poäng. 10 av 10 gånger går det igenom. Bra intjäning med *4-kampanjen nu!
 

Tomas E

Medlem
Sträcka: ARN-CPH
Datum: 4 jan
Från kabinklass: Go (Smart)
Till kabinklass: Plus
Bud: 400 kr (lägsta)
Bid strength: a bit low
Eurobonusstatus: EBD
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 5 dagar innan
Gick uppgradering igenom: ja
Besked: 46,5 h innan avgång

Sträcka: CPH-LAX
Datum: 4 jan
Från kabinklass: Go (Smart)
Till kabinklass: Business
Bud: 36055 poäng (lägsta var 35000 poäng respektive -tror jag- 4000 kr)
Bid strength: a bit low
Eurobonusstatus: EBD
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 5 dagar innan
Gick uppgradering igenom: ja
Besked: 47,5 h innan avgång

Long haul i business till en "9000-poängsdestination" under 4x kampanjen - vad säger man annat än "ka-ching"? :D Och så puh!!! jag slapp 11h15 min i Go, även om det blivit i sällskap med fria drycker. Bör blir 48750 bas- och statuspoäng för utresan, vilket blir en bra start på den nya kvalificeringsperioden som började igår. Om nu inget oförutsett inträffar så klart, antigentestet tar jag t.ex. först imorgon. Inte pjåkig poängutdelning för 3056 kr (priset för utresan som del av t.o.r.) bokat 6 dagar före avresa + uppgraderingskostnad!

Jag råkade ut för en märklig bugg när jag skulle lägga alternativt bud på uppgradering Go -> Plus på CPH-LAX (och LAX-CPH) efter jag lagt buden ovan. Jag kunde då bara buda i pengar och lägsta budet var något i stil med 15000 kr, och det gick att ta sig upp >40000 kr! Det verkar uppenbart att siffran 15000 syftade på antal poäng, men det gick inte att byta mellan kronor och poäng. Jag vågade inte chansa att jag skulle debiteras detta antal poäng istället för kronor bara för att det skulle vara logiskt, så det blev inget bud Go -> Plus. Något säger mig att denna bugg kan ha berott på att jag lade "blandade bud" (poäng och kronor) i det första steget. Min vana är att lägga budet i pengar om bytesförhållandet är <10 öre per poäng och i poäng om det är >10 öre som gäller.
 
Toppen