Senaste nytt

Plötsligt händer det...Uppgradering!

Senator

Moderator
Hej.

Tänkte höra hur ofta ni blir uppgradera från Y till J?...eller kanske till F?


När jag pendlade mellan ARN-AMS så blev jag i princip uppgraderad varje flygning. På longhaul hände det kanske 2 av 10 att jag blev från J till F hos BA eller AF.

En bra fråga...

Från M eller Y till C, bäst har nog varit SAS där det har hänt väldigt ofta. Men nu har inte jag varit bokat i M eller Y hos SAS sedan 2005, så jag vet inte hur det skulle se ut idag. Men låt oss säga att mellan 1993 och 2005 åkte jag kanske 3 segment per år med SAS, och såg en uppgradering 35-50% av resorna?

På Lufthansa har jag 2 OpUPs från C till F, men aldrig från M till C. Nu har inte jag åkt LH M sedan 2002 i alla fall. Antal segment på LH ligger väl runt 20.

Swiss har jag haft 2 OpUPs från C till F på A330-300an. Jag har väl totalt bara 10 segment på LX, alla bokade i C så 2 OpUP + 2 vouchers är 40% i LX F :)

BA har jag 2 OpUP från C till F, samt 2 Avios uppgradering på totalt 10 segment alla bokade i C.

Som branschmedlem gissar jag att man kanske tar lite extra väl hand om dig?
 
En bra fråga...

Som branschmedlem gissar jag att man kanske tar lite extra väl hand om dig?

Inte alls lika ofta som man kanske kan tro. Ofta får man "bara" den bättre stolen i den klassen man var bokad och mat från First.
Vissa bolag är omöjliga. När jag jobbade på EK så vägrade de sätta mig i F även fast den var tom....
Bästa upgrade möjligheterna har man om man bokar biljetten privat och claimar tillbaka pengarna. Dock kan man inte gör det förmånga gånger innan folk blir griniga.
 

pep

Medlem
Gratis og spontane upgrades-tråden

Jeg savner en tråd om de lykkelige upgrades som vores medlemmer af og til kommer ud for. Det kan jo ske tilfældigt, forsøgt planlagt, efter anmodning, qua status medlemskab af FFP, eller andet? Det som kunne være interessant er, om vi med tiden kan afsøre et mønster for at forbedre chancerne. Derudover er det en fordel at have en tråd hvor disse upgrades er samlet i stedet for at folk rapporterer dem spredt. Hvis tråden er populær kan vi måske dele den op senere i forskellige alliancer....
 

pep

Medlem
Selv har jeg lige haft fornøjelse af en spontan upgrade med QR fra Doha til Saigon for 3 dage siden. Jeg kom fra Nairobi på en almindelige U-klasse billet (economy). En almindelig, kedelig tur med stop-over i Doha. Troede jeg! Men så begyndte solen at skinne: Chancen for upgradering var blevet fortalt til mig allerede ved indcheckning i Oryx-loungen som "sandsynlig" da flyet var (over)fyldt. Jeg gik senere til transfer desk og forhørte mig. Man sagde det samme igen, men kunne ikke bekræfte. Først ved check-in ved gaten fik jeg en god fornemmelse da damen rev mit (economy) boarding kort i stykker! Jeg spurgte: Hvad sker der? "Yes, you have been upgraded! Vups, så røg jeg fra 27A til 1 K i en vidunderlig 1-2-1 konfiguration på en Airbus 330-200. Og standarden var MEGET høj for FAs, Mad, champagner (2 styk af høj klasse), decoration af maden. Udbud af mad varieret og mange: f.eks. 4 options bare for fisk/seafood! Jeg tog 2 om aftenen og 2 andre til morgenmad. Serveret til perfektion med høj sans for det æstetiske og timing.

Hvorfor jeg fik upgraderingen? Pga. af guld-kort i Privilege Club. Jeg var åbenbart den eneste passager i economy der havde guldkort. Det er første gang efter ca. 50 flyvninger med QR at en spontan upgradering er lykkedes. Jeg talte med en Australier, der havde betalt med FFP-points for sit C-klasse sæde. Det slap jeg for. Til gengæld optjente jeg de sædvanlige miles efter skalaen for economy.
 
Last edited:

oxxax

Medlem
Förra året skulle jag med frun åka från Köpenhamn till Dubai via Doha, och även det med QR. Vid incheckningen frågade jag kom det gick att köpa en upgrade, och tjejen bakom disken hänvisade mig till QRs lucka 20 meter bort. Jag sa att jag då lät bli för att jag inte orkade att stå i kö en gång till, men då reste hon sig upp och erbjöd sig att följa med bort. Väl där så fick jag som en första respons höra att "det var väldigt dyrt", och sen efter att hon faktiskt hade kollat så konstaterade hon att det inte gick med våra biljetter.
När vi sedan satt och väntade vid gaten så ser jag jag att tjejen bakom disken även är flygvärdinna på samma flight, och hon tittar åt mitt håll och försöker att med en liten vinkning med pekfingret att kalla till sig någon. Vid det tredje försöker pekar jag på mig själv och undrar om det är mig hon menar, och hon nickar. Jag går till henne, och när jag kommer fram ger hon mig två biljetter och säger "Have a nice flight in business class!".
Första resan med QR och den blev helt ok! :)
 

Mr.T

Medlem
Förra vintern när jag skulle åka tillbaka från Buenos Aires till Washington och sedan vidare till Denver med UA (Bodde I Denver Då) så hade jag och familjen, 5 pers, alla Economi biljetter. Försökte att uppgradera vid checkin men tjejen bakom disken säger att det är omöjligt då alla sätten är tagna, hade kollat på förmiddagen och då fanns 6 platser kvar. Any way, gick igenom security och hela proceduren och förberedde mig för 12 timmar i Economi, när jag kommer fram för att gå ombord det pipper och dom byter ut alla våra biljetter mot Business Class, frågar varför och killen bakom disken säger bara" Because you seem nice" :)
 

GOTATH

Medlem
Min danska är sådär, men det finns väl redan en uppgraderingstråd? http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/1363-uppgraderingstraden.html
 

Bryant

Medlem
Mars i år: CPH-ORD, ORD-ARN. Från Eko extra till business, reste på award. Både jag och tjejen blev otroligt nöjda!
 

pep

Medlem
Något jag funderat på:
Är det lättare att bli uppgraderad om man inte förbokat säte?
Kanske är så att det blir bökigare för staffen att uppgradera en sådan än en o-seatad..
Någon som har någon uppfattning?

Min erfaring er JA! De 4 største synder mod man kan begå og derved hindre en mulig opgradering er, at chancen falder betydeligt hvis man:

1) har forbooket sæde
2) rejser i gruppe eller med partner
3) ikke har status
og - ikke mindst
4) Hvis man har forbooket måltid! Da sidder man fast i sin klasse, da man ved opgradering ikke/næppe kan tilbyde en anden det specielle måltid. Og omvendt kan man ikke flytte måltidet med op og spise economy-food på business (dog er det lykkedes mig i 2011 på LOT fra Hanoi til WAW at sidde længst tilbage i business class og spise min monkey-food efter jeg jeg næsten måtte sværge på at jeg frivilligt ville afstå business class food på flyvingen. Det gjorde jeg gerne.....
 
Last edited:
Toppen