Senaste nytt

På turné i Lufthansa first

Så kom äntligen tillfället när tillgänglighet, resplan och poängsaldo var samordnade. Affärsresa till Boston för utbildning gav möjligheten till en förlängd weekend i NYC, och sagt och gjort började jakten på säten. Efter många turer med schemat så knep jag en award med LH i F till JFK och retur med SK via CPH i C, sjävklart med förhoppning om att något F-säte skulle öppnas senare. Det gjorde det och det blir en entressant routing BOS-ORD-FRA-ARN. Mer tid i F och en möjlighet att göra en dagsvisit i Chicago så alla nöjda.

Anslutningen till FRA var SK i Plus vilket som vi alla vet, inte är mycket att orda om. Mittsättesryttare till granne men lyckades hitta en tom fönsterplats på de få tre rader som utgjorde pluskabinen denna gång.

Ut från ankommande och "Låt äventyret börja!"

IMG_4809.JPG
 
LH404 ska avgå FRA 17.10 så jag hade ca 4.5 h att spendera efter att ha ankommit runt 11.30. Generellt så var förväntningarna på FCT begränsade. Hypen som initialt var har lagt sig eller så har man blivit för avtrubbad. När jag berättar för mina vänner om en egen terminal för förstaklasspassagerare så är det rena grekiskan för dem. Men så länge man får en anka, ett bad och orimliga mängder bubbel så är all good, no?

Det tog inte många minuter att avbocka två av kraven. Numera tycks man få en anka på en gång, i samband med att boarding pass ges tillbaka. För den som, mot förmodan med tanke på att denne läser reserapporter, inte känner till processen i FCT så händer följande när man anländer med anslutande flyg och inte har "proper" LH first boarding pass. Först byts ditt gamla boarding pass ut mot ett nytt röd/silvrigt. Sedan tar assistenten boarding pass och ditt pass för att förbereda emigration i förväg. Boarding pass får du efter ~15 min och passet när du åker till planet.

IMG_4810.JPG


Efter ett några glas champagne var det dags för dagens enda skypemöte. Arbetsrummen är mycket bra på FCT. Stora, bekväma stolar, bra med placeringsutrymme samt en dörr som går att stänga för att fullt ut låsa ute oljud. Nu är det ju extremt tyst i FCT ändå men likväl. Ironiskt var det enda som störde assistenten som kom och introducerade den nys assistenten mitt i mötet. Tog ingen bild men det finns massor på forumet.

Mötet Done och dags för lunch. Hade inbillat mig att förrätterna var beställningsvara också men icke. Något stel situation infann sig när servitrisen fick förklara att de var på buffé. Beställde biffen med sallad och bad om att få den om ca 20 min så jag skulle ha tid med förrätt.

Gjorde ett hoppplock av alla godbitar till en förrätt som lika gärna kunde varit en lunch i sig. Är ingen vinkännare utan beställer alltid bara det kraftigaste de har vilket enligt servitrisen var Malbecen. Huruvida detta ska tas vid face value överlåter jag till andra.

GPTempDownload.jpg


Vidare till huvudrätt.

Riktigt bra biff och salad. Kan inte hjälpa jämföra med att käka vegetariska köttbullar eller laxqueneller 20.30 en fredag på HEL.

GPTempDownload.jpg


Now, bath. Reserverade 14.30 redan när jag ankom och fram med en till anka.

GPTempDownload.jpg


Tiden går mycket fortare i badet än man tror. Framför allt med ett glas bubbel och bra musik i hörlurarna. Vips så var klockan 15.30 och det var dags för avslutningstimmen i loungen.

Denna spenderas mest i en relaxstol eller i cigarrloungen.

GPTempDownload.jpg


Sedan var det dags för boarding, runt 16.30. Började nästan bli orolig att de glömt bort mig.

En annan herre skulle också med samma flight så vi blev två som åkte iväg i en S-Klass. Chauffören frågade om jag föredrog tyska eller engelska och även om jag förstår 90% av det som sägs kan jag svara till 10% och valet föll således på engelska. Det fattade inte han och resten av turnén på Frankfurts landningsbana förlöpte på tyska. Jag nickade och log.

Fram till fågeln och vilken känsla det är att glida upp framför planet i en bil.

GPTempDownload.jpg



Väl uppe visade det sig dock att planet ett var fullt redo. Vi stod och väntade ca 10 min innan någon kom ut och sa att de skulle ta minst 40 min till. "Va jobbigt!" Chauffören ringer FCL och frågar om han kan ta oss dit, varvid han förklararar att han inte kan ta oss tillbaka till FCT. Gissar det har att göra med att vi redan lämnat Schengen och de inte har stöd för gränspolis åt det hållet där.

Hemskt jobbigt att få se FCL på sammanhang gång.

Generellt kan jag nog säga att de inte finns så mycket mening med att gå till FCT annat än första gången om man inte åker från Frankfurt ursprungligen. FCL har nästan exakt samma utbud.

Baren i FCL.

GPTempDownload.jpg


FCL

GPTempDownload.jpg


Så nu sitter man här och väntar. Senaste information för 30 min sedan var att det skulle ta 30 minuter till. Hon tillade dock att det säkerligen skulle ta mer än så, i och med att de letar upp ett plan. Stora frågan nu är om det blir equipment change och jag förlorar min fina 1K på 748 eller om de hitter en ny.

Fortsättning följer.
 

Attachments

  • GPTempDownload.jpg
    GPTempDownload.jpg
    79,4 KB · Visningar: 364
  • GPTempDownload.jpg
    GPTempDownload.jpg
    86,3 KB · Visningar: 356

Gus

Medlem
Härlig rapport såhär långt! :) Ett tips vid boarding sen är att istället för att ta ett glas Champagne så beställer du en Blue Label och en Warsteiner öl. Champagne kan du få som pre-departure dricka i Business, whisky och öl kan du i princip bara få i first :).
 
Härlig rapport såhär långt! :) Ett tips vid boarding sen är att istället för att ta ett glas Champagne så beställer du en Blue Label och en Warsteiner öl. Champagne kan du få som pre-departure dricka i Business, whisky och öl kan du i princip bara få i first :).

Valid point. Reptilhjärnan är ju inställd på bubbel. För övrigt är flynet horribelt på detta flyg. Aldrig testat det innan över Atlanten men i jämförelse med SKs internet (som fungerar mycket bra) är det bedrövligt.
 

Canadien

Medlem
Härlig rapport såhär långt! :) Ett tips vid boarding sen är att istället för att ta ett glas Champagne så beställer du en Blue Label och en Warsteiner öl. Champagne kan du få som pre-departure dricka i Business, whisky och öl kan du i princip bara få i first :).
Nej, på mina senaste Business med Lufthansa har man inte kunnat få Champagne som pre-departure drink, bara Sekt. I luften kan man däremot få Champagne.
 
Toppen