Senaste nytt

Omöjlig schedule change och ovillig kundtjänst - ideér?

erc

Medlem
Hej alla!

Min bättre hälft har en ursprunglig bokning som ser ut på följande sätt:
GOT-HEL AY864 14 april 12:55-15:25 (Economy, Class O)
HEL-LAX AY001 14 april 16:40-17:40 (Economy, Class O)

LAX-LHR AY5522 (Operated by British Airways) 22 april 15:30-10:10+1 (Economy, Class V)
LHR-GOT BA790 23 april 11:50-14:55 (Economy, Class V)

Bokat på Finnair webbplats.

Meddelande om schedule change där segment #3 LAX-LHR var ändrad fem minuter till att avgå 15:35. Inget konstigt.

Men väl inloggad noteras det även en schedule change för segment #4 LHR-GOT (BA790) där tiderna ändrats till 08:45-11:50. Det fungerar ju väldigt dåligt då segment #3 landar på LHR 10:10, alltså två timmar och 25 minuter EFTER avgång...

Finnair kontaktades idag för att hitta en fungerande lösning. Det tog handläggaren en bra stund att förstå vad problemet var - men när denne till slut förstod att det är svårt att hinna med en kärra 08:45 när man landar 10:10...

Kundtjänst erbjuder ombokning till BA792 som landar 19.05. Det innebär för resenärerna att fortsatt resa till hemorter med tåg inte längre fungerar.

Hemorterna ligger i södra Norge varvid kundtjänst tillfrågades om det gick att byta destinationen till OSL med BA766 som avgår 12:55 från LHR och ankommer OSL 16:10. Efter lång betänketid meddelandes det att det inte var möjligt.

Så - det var beskrivningen av läget. Jag finner det anmärkningsvärt att;
- en omöjlig schedule change kan gå igenom
- kundtjänst inte kan boka om slutdestinationen till det som passar resenären bäst efter en schedule change

Har någon varit med om liknande situation? Någon med ideér på hur vi skulle kunna argumentera i saken?
 
Last edited:
D

Deleted member 30163

Guest
där tiderna ändrats till 08:45-11:50
undrar lite smått vilken kristallkula man har, om man kan förutse vad som händer om 5 månader. min erfarenhet är ju att allt som ligger >3 dagar framåt är icke relevant. Finnair kanske har ett annat system, eller så fattar man inte att det är 2020 nu.
 

ekf

Medlem
undrar lite smått vilken kristallkula man har, om man kan förutse vad som händer om 5 månader. min erfarenhet är ju att allt som ligger >3 dagar framåt är icke relevant. Finnair kanske har ett annat system, eller så fattar man inte att det är 2020 nu.
BA har ändrat i tidtabellen, vad har det med Finnairs kristallkulor att göra? (Är jag trög?)

Till @erc, Som du redan fått förslag om så ring igen. Dock tror jag att ombokning till OSL ligger utanför vad den bättre hälften har rätt till, men med rätt argument borde de kunna lösa det av goodwill.
Tyvärr sker den här typen av tidtabelländringar med efterföljande trasiga ombokningar lite titt som tätt. Det bästa man kan göra är att använda flygbolagens appar och Checkmytrip för att monitorera sina bokningar. Tacka vet jag när Myflights-appen fanns till IOS, den var riktigt bra på just det.
 

oneM

Medlem
BA har ändrat i tidtabellen, vad har det med Finnairs kristallkulor att göra? (Är jag trög?)

Till @erc, Som du redan fått förslag om så ring igen. Dock tror jag att ombokning till OSL ligger utanför vad den bättre hälften har rätt till, men med rätt argument borde de kunna lösa det av goodwill.
Tyvärr sker den här typen av tidtabelländringar med efterföljande trasiga ombokningar lite titt som tätt. Det bästa man kan göra är att använda flygbolagens appar och Checkmytrip för att monitorera sina bokningar. Tacka vet jag när Myflights-appen fanns till IOS, den var riktigt bra på just det.
Använd AwardWallet bör leverera samma upplevelse!
 

erc

Medlem
Efter ytterligare ett samtal har vi följande förklaring: ändring av rutt till destination i annat land tillåts inte.

Nåväl. En förändring av tidtabell kan ske och vi har nu att ta ställning till något av följande alternativ;
- anlända till GOT 19:05 och därmed lösa transporten vidare med annat alternativ än tåg
- avresa någon dag tidigare eller senare från LAX (vilket inte hjälper i det aktuella fallet)
- avboka med full återbetalning (vilket kan vara aktuellt och istället göra en helt annan bokning - det är ju gott om tid kvar)

Att ständigt övervaka sina bokningar är självklart för många av oss. Men för många andra är det svårbegripligt.
 

ekf

Medlem
- avboka med full återbetalning (vilket kan vara aktuellt och istället göra en helt annan bokning - det är ju gott om tid kvar)
Tog en kik på datumen du skickade med i Finnairs bokningssystem. Det finns fortfarande hyfsat billiga biljetter t&r från OSL, dock med lite sämre flygtider (gissar jag). Så det kanske är smidigaste lösningen om de tiderna funkar med tåg till/från Gardermoen...
 

marbe166

Medlem
Tog en kik på datumen du skickade med i Finnairs bokningssystem. Det finns fortfarande hyfsat billiga biljetter t&r från OSL, dock med lite sämre flygtider (gissar jag). Så det kanske är smidigaste lösningen om de tiderna funkar med tåg till/från Gardermoen...
Finns även billiga alternativ med open-jaw GOT-LAX, LAX-OSL på de datumen.
 

Hachans

Medlem
Detta hade troligen upptäckts så småningom och ni hade bokats in på en hållbar anslutning. Men bra att vara proaktiv såklart.

Att resenärerna har tåganslutning som inte funkar och liknande är inget flygbolaget tar hänsyn till alls.

skiljer priserna mycket om ni skulle boka nya biljetter? I så fall bara boka av.
 

henke12

Medlem
2 val:

1/ Boka av med full återbetalning och hitta en bättre bokning till samma pris om det finns

2/ Ring igen, föreslå/leta omruttning via BMA. Borde inte vara omöjligt då de kör codeshare till GOT vill jag minnas med TF
 
Toppen