Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

igelkotten

Medlem
Någon som vet om SAS och andra bolag med krav på munskydd kommer att tillhandahålla sådana. Kan tycka att det vore en rimlig service.

I atminstone Storbrittannien ombeds befolkningen, som behover ha munskydd snart i vissa sammanhang, att inte kopa munskydd som kan anvandas i sjukvarden (inkluderande annan verksamhet inom omsorgen). Detta for att se till att sadana verksamheter runtom i varlden fortsatt har tillgang till dessa munskydd (vilket ocksa inkluderar priset). Sa jag tycker inte SAS och andra flygbolag borde forsoka kopa upp munskydd - som tur ar tror jag alla flygbolag tar detta ansvar och har denna insikt. Jag har dock inte sett att denna insikt och hansyn verkar rada i Sverige (an) - jag hoppas verkligen dessa inte saljs pa apotek. De flesta europeiska myndigheter som infort krav pa munskydd rekommenderar att man anvander hemmagjorda, och det finns nagra kladesbutiker som salja egna skydd ocksa (som inte skulle fungera inom varden). Vad jag forstatt ar att munskydden ska skydda omgivningen fran den som bar munskyddet, och om alla pa ett plan behover bara munskyddet sa skyddas alla fran varandra till viss del.

SAS är väl nästintill sist med att införa kravet? (*det* däremot är inte otypiskt för sas). De flesta större bolag har väl redan infört det. Det handlar nog mer om att följa strömmen för att inte stå ut for mycket, snarare än något annat.

Oavsett vad som sags gallande hur effektivt munskydd ar, rekommenderar flera regeringar att ett munskydd anvands i syfte att skydda andra fran droppar fran bararen. Atminstone sa ar munskyddet i varsta fall utan effekt, i basta fall har den effekt. Diskussionen om huruvida det funkar som skydd eller inte i radande lage ar ganska onodig, de flesta myndigheter tar ju positionen att det ar battre att ta det sakra fore det osakra och att munskyddet ger viss skydd (men kan invagga bararen i en viss falsk trygghet, vilket ar anledningen till att kraven pa att bara munskydd begransas till vissa situationer). Pa ett plan kommer exempelvis personalen valdigt nara passagerarna, och munskyddet fyller sakert en funktion som skydd for resenarer, for personal (och ar en arbetsmiljofraga dar sakra gar fore det osakra) samt saklart har en viss psykologisk funktion for alla. Det kommer sakert rada ett visst stigma mot folk som inte bar munskydd. Oavsett min asikt i fragan sa gor det enkom att jag valjer att bara munskydd bland folk - det kostar ju mig ingenting att lata folk kanna sig trygga runt mig i t ex butikerna i London.

Tills nasta pandemi vet vi saker hur bra munskydden fungerade, och kan sakert gora klokare val om det skulle kravas. Tills dess tycker jag fragan kan falla under Dale Carnegies tes om diskussioner i allmanhet - alla vill ha ratt och alla kommer vara mer overtygade om att de har ratt i fragan - sa det ar nog bara sloseri med tid (och lite trottsamt i varje trad pa bc.se nar vi istallet kunde snacka om det praktiska effekterna av dessa krav). :)
 

igelkotten

Medlem
Pressmeddelandet:

TRYGG OCH SÄKER RESA MED SAS

May 13, 2020 13:07

SAS har infört en rad skyddsåtgärder för att minska risken för smittspridning av coronaviruset. För SAS är säkerheten för passagerare och medarbetare alltid högsta prioritet. Internationella undersökningar visar att det är extremt få smittillfällen som kan spåras tillbaka till flygresor.

Under de senaste månaderna har SAS infört en rad åtgärder för att minska risken för smittspridning av coronaviruset under hela resan, från biljettbokning till att passagerarna kommer fram till destinationen.

• Från och med den 18 maj till den 31 augusti blir ansiktsmask, som täcker näsa och mun, obligatorisk för alla passagerare från 6 år och uppåt. Kravet gäller från att passagerarna går ombord planet till att de lämnar planet.

• Nya rutiner vid ombordstigning ska säkra bästa möjliga avstånd mellan passagerare. Passagerare med plats längst bak går ombord på planet först för att minska antalet förbipasseringar.

• Alla icke-nödvändiga, lösa artiklar som tidningar i stolsfickan, kuddar, filtar och brickor har tagits bort.

• All matservering ombord är tillfälligt stoppad för att minska kontakttillfällena mellan passagerare och besättning.

• Handbagaget är begränsat till ett handbagage per passagerare.

• Alla plan rengörs och desinficeras enligt rutiner som är anpassade efter den nya situationen.


Trygg och säker resa med SAS - SAS

Bra att det struntar i prioboarding och boardar pa detta satt. Kanske kan aven boardingen ga snabbare an normalt! ;)
 

RickardG

Medlem
SAS är väl nästintill sist med att införa kravet? (*det* däremot är inte otypiskt för sas). De flesta större bolag har väl redan infört det. Det handlar nog mer om att följa strömmen för att inte stå ut for mycket, snarare än något annat.
Ja SAS blev ju närmast idiotförklarade av FHM idag så det handlar nog mest om att göra som andra bolag för att inte sticka ut.
 

Delayed

Medlem
Sa jag tycker inte SAS och andra flygbolag borde forsoka kopa upp munskydd - som tur ar tror jag alla flygbolag tar detta ansvar och har denna insikt.
Det är väl bättre om flygbolagen tar ansvar för att tillhandahålla lämpliga munskydd än om varje passagerare, där de flesta varken har kompetens eller lämpliga inköpskanaler, ska behöva göra det.

Detta både för att slippa tjafs om huruvida munskyddet duger och för att minska risken att vårdens behov störs av att för "bra" munskydd köps av välmenande passagerare.
 

Ricci

Medlem
Intressant att på SAS inrikesflyg i Sverige kommer det krävas munskydd men på trånga kollektivtyper som bussar och tåg/tunnelbana kommer det inte behövas.:confused:
 

mha321

Medlem
Intressant att på SAS inrikesflyg i Sverige kommer det krävas munskydd men på trånga kollektivtyper som bussar och tåg/tunnelbana kommer det inte behövas.:confused:
Min första gissning hade varit att det krävs i Norge och Danmark och att SAS anpassar sig till majoriteten. Men vad jag kan se så har både Norge och Danmark samma som Sverige, ingen rekommendation på munskydd för allmänheten.

Men kanske ändock för att förenkla resor till andra delar av Europa när de väl går igång. Där kräver ju de flesta det.

Men visst är det en udda kombination -- just nu är det visserligen betydligt mindre folk än vanligt på buss och tunnelbana, men jag tycker mig runt rusningstid alltid se bussar som även nu definitivt är trängre än de flesta flygplan (och särskilt flygplan nu).
 
Inte för att jag ens har en aning, utan mest killgissar nu utifrån olika erfarenheter. Men jag tänker mig att flyg generellt sett har HEPA filter installerat, medans bussen och taxin etc till planet saknar detta.
Jag vänder mig inte mot att man ska ha munskydd på planet, det är väl bra. Men tycker att det visas rent otrolig slapphet på vissa områden, och sen försöker man kompensera med att visa sig handlingskraftig i andra änden.
Nu har väl ifs inte SAS mycket med detta ovan att göra, utan de försöker väl mest sälja några biljetter och hoppas att genom munskyddskravet att säljeriet ska bli större.
 

bachelor

Medlem
Bra att det struntar i prioboarding och boardar pa detta satt. Kanske kan aven boardingen ga snabbare an normalt! ;)
Kommer fungera bra fram tills dessa att plats 32C är sen till boarding och allt stannar upp istället för att resten av passagerarna ska kunna gå ombord. ;)

Antagligen har SAS redan tänkt på detta men undrar hur lösningen är, man har 30 sek på sig att scanna biljett från det att man ropats upp? Ropas rad för rad eller person för person och vad händer som sagt om man missat sin "slot"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen