Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Delayed

Medlem
Eftersom SAS enligt media jämställer kravet på munskydd med övriga säkerhetsregler vidhåller jag min uppfattning om att de borde tillhandahålla lämpliga munskydd.
Lufthansa verkar i varje fall hålla med mig. Från ett mail nyss.
Screenshot from 2020-06-09 13-22-42.png
 

fly4fun

Medlem
Nej inte för ett men vad jag förstår bör man byta dessa ganska frekvent och gör man av med fem/tio styck per dag blir det snabbt pengar.

5-10 per dag är väl att ta i. Så länge man inte rör masken så ska man kunna ha den i flera timmar. En flight i Europa tar 1-3h i dom flesta fall så man ska klara sig bra på 1-3 masker per flight. Ger en merkostnad på 20-50kr/flight.
 

Delayed

Medlem
5-10 per dag är väl att ta i. Så länge man inte rör masken så ska man kunna ha den i flera timmar. En flight i Europa tar 1-3h i dom flesta fall så man ska klara sig bra på 1-3 masker per flight. Ger en merkostnad på 20-50kr/flight.
Ja i normalfallet kanske jag överdriver lite och för mig handlar det inte om kostnaden utan om det för mig orimliga i att varje enskild passagerare ska ges ansvaret att skaffa lämpliga munskydd när flygbolaget borde ha avsevärt bättre möjligheter att göra detta i "massvolym", med rätt kvalitet och till rätt pris.

Sen om vi tar en normal BC-resa till Europa så den den väl ut ungefär så här.

UME-ARN 1 h
Fika ARN 2 h
ARN-OSL 1 h
Fika OSL 1 h
OSL-CPH 1 h
Fika CPH 2 h
CPH-FRA 1 h

Och på dessa nio timmar med tre fikapauser går det nog åt några skydd om man ska använda dessa korrekt. Och sen ska man hem igen... :p
 

011430121

Medlem
Ja i normalfallet kanske jag överdriver lite och för mig handlar det inte om kostnaden utan om det för mig orimliga i att varje enskild passagerare ska ges ansvaret att skaffa lämpliga munskydd när flygbolaget borde ha avsevärt bättre möjligheter att göra detta i "massvolym", med rätt kvalitet och till rätt pris.

Sen om vi tar en normal BC-resa till Europa så den den väl ut ungefär så här.

UME-ARN 1 h
Fika ARN 2 h
ARN-OSL 1 h
Fika OSL 1 h
OSL-CPH 1 h
Fika CPH 2 h
CPH-FRA 1 h

Och på dessa nio timmar med tre fikapauser går det nog åt några skydd om man ska använda dessa korrekt. Och sen ska man hem igen... :p
Jag beställde 25 stycken, tänkte de kommer att räcka även till andra vågen coronan.
Får hoppa över "min fika" Cola Zero och polarullen på några resor framöver, hur nu det skall fungera.

Jag har funderat varför flygbolagen inte tar fram ett munskydd med loggan på, och säljer detta till självkostnadspris.
Jag har inte gjort någon priskontroll vad munskyddet kostade före corona och vad det kostar nu.
Tror att det är en högmarginals produkt i alla led och några har höjt priset, men det är marknadskrafterna som styr som vanligt med tillgången och efterfrågan.
 

mha321

Medlem
Får hoppa över "min fika" Cola Zero och polarullen på några resor framöver, hur nu det skall fungera.
Det påverkas inte av munskyddets vara eller inte vara. Servering av både Cola Zero och polarrulle är ju indraget för närvarande.

Tror att det är en högmarginals produkt i alla led och några har höjt priset, men det är marknadskrafterna som styr som vanligt med tillgången och efterfrågan.
Det var nog inte nödvändigtvis en högmarginalsprodukt förut. Men nu är den det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen