Senaste nytt

"Ny" SAS bokningsklass: J

Sedan 1:a december kompletterade SAS med bokningsklassen J som är Business Smart och Plus i Europa. Enda skillnaden jag hittar mot Z är vid bokning i Plus inom Europa då den ger mindre poäng. Vad jag dock finner oklart är varför denna bokningsklass införts?
 

SimonXYZ

Medlem
För att jag ska få mindre poäng ;-) Jag ser nu att jag har J på MMX-ARN (ej codeshare) på följande resa bokad av Thai. MMX-ARN-BKK-NRT. Jag har för övrigt J på alla sträckor.
 

JensE

Medlem
upload_2019-5-20_10-25-52.png

Första 2 flighterna är i A och dom andra 2 är i J.
Inom Europa är det ingen skillnad iaf på poängen.
 

FF#1

Medlem
många märkliga klasser och varianter finns det.
Skulle vara en välgärning om Star Alliance genomförde någon slags harmonisering av dem.
 

Senator

Moderator
många märkliga klasser och varianter finns det.
Skulle vara en välgärning om Star Alliance genomförde någon slags harmonisering av dem.

Ja, det gjorde Star Alliance Joint Venture både Nordatlanten och Japan. Sen kom United med Economy Plus och nu är det svårt i den kabinen
 

AABack2ARN

Medlem
Business J på många andra Star Alliance bolag är fullpris business med full pott på poäng...

Men hos Thai är J den näst billigaste business-biljetten... Stegen hos Thai verkar vara C D J Z. Undrar om detta medför att en bokning i Z ger Z hos SK-anslutande flyg och därmed mer poäng (för en billigare biljett)? En röra är vad det är :(
 
Toppen