Senaste nytt

Ny begränsning på antal lounge-gäster som EuroBonus Gold?

Jones

Medlem
När jag läser denna tråden blir jag lite förvånad över hur känslomässigt det verkar vara med loungeaccess och vilka som borde ha tillgång eller inte tillgång. För mig framstår loungeaccess som vilket business case som helst och det är flygbolaget som bestämmer hur man vill köra (inom de ramar som gäller om man tror på businesscaset att vara med i allians). Sedan förstår jag att det kan vara svårt att få en säkerhet i de antagaganden man lägger in i caset. Men, ponera att man har antaganden som man kan föra i hyggligt bevis, så kanske det är ett bättre case att ge tillgång till 10 barnfamiljer under semesterperioder än att en EBD har det lugnt i loungen under denna period - eller inte. Om man som EB-medlem inte anser att det passar en får man nog snarare rösta med fötterna och välja annat bolag, inte besöka loungen eller bita ihop. Även om flygbolagen försöker lansera guldkort osv som någon sorts exklusiv livsstil så är det väl få som egentligen går på det - det handlar om lönsamhet...för flygbolaget. Eurobonusprogrammet är värdefullt för SAS och jag tillhör dem som antar(lär finnas svar på detta svart på vitt - jag kan ha fel) att Eurobonusprogrammet i nuvarande form är mer värdefullt för SAS än det var i sin mer exklusiva form 10-15 år tillbaka.
 

Agö

Medlem
Eurobonusprogrammet är värdefullt för SAS och jag tillhör dem som antar(lär finnas svar på detta svart på vitt - jag kan ha fel) att Eurobonusprogrammet i nuvarande form är mer värdefullt för SAS än det var i sin mer exklusiva form 10-15 år tillbaka.
Så är det, det är bara att läsa SAS-rapporterna.
upload_2015-7-16_22-13-16.png


Källa:
 

fcx

Medlem
Så är det, det är bara att läsa SAS-rapporterna.
Visa bifogad bild 38702

Källa:

Nja, den där statistiken lämnar öppet för tolkning. Att inäktsandelen från medlemmar ökar ju större andel av befolkningen som är medlemmar är ganska naturligt, tycker jag. Det enda det egentligen säger är att 50 % av omsättningen kommer från 3,9 miljoner resenärer. Det finns inget som säger att de siffrorna skulle varit annorlunda om Eurobonus inte funnits.
 

Agö

Medlem
Nja, den där statistiken lämnar öppet för tolkning. Att inäktsandelen från medlemmar ökar ju större andel av befolkningen som är medlemmar är ganska naturligt, tycker jag. Det enda det egentligen säger är att 50 % av omsättningen kommer från 3,9 miljoner resenärer. Det finns inget som säger att de siffrorna skulle varit annorlunda om Eurobonus inte funnits.
Nej, men det betonar att SAS lägger vikt vid detta. Flera sidor i presentationen behandlar just Eurobonus.
 

Jones

Medlem
Vid någon av de gånger som SAS stod på ruinens brant så pratades det om att sälja ut Eurobonus. Antog att det borde finnas en värdering Eurobonusprogrammet i egenskap av tillgång i böckerna men det kanske inte redovisas så öppet.
 
Man skal huske på at EuroBonus er mere end pointsaldoen, det er også et meget nært kendskab til deres kunder og disses vaner. Jo bedre en kunde du er jo mere ved SAS om dig. Værdien af denne viden skal bestemt ikke undervurderes i disse "Big Data" tider.
 
Last edited:
Jag har rest en hel del med SAS fast inte lika mycket det senaste året då jag tycker att försämringarna i EB samt deras avgångar har gjort dom mindre attraktiva. Jag har däremot rest mer med dom på privata resor då SAS har varit attraktiva med familjen. En stor fördel har varit just det faktum att trots att avgångarna har varit ganska kassa har man kunnat sitta i loungen i ett par timmar och ta det lugnt medan man väntar på nästa flight.

Försvinner loungetillgången för familjen finns det egentligen ingen anledning att fortsätta med EB/SAS då det var sista spiken i kistan. Det må vara en lite skitgrej för många men för mig så är familjeresorna det som är viktigast i slutändan. Det är familjeresorna som gör att jag kan/får/orkar resa så mycket den övriga tiden.

Det flygbolag som underlättar mina "privatresor" har större chans att få mina "businessresor"!
 

Hall

Medlem
Det som skaver är detta smygsätt att ändra villkor (*). Visst vi kan rösta med fötterna, visst det är en fin förmån men som kund tenderar man att se utställda villkor som ett löfte tills annat annonseras en viss tid innan man ändrar. Vad den varningstiden skulle kunna vara kan vi debattera men kanske minst en månad för en sådan här liten men för vissa viktig förändring.

* Vi vet fortfarande inte om detta är något som skall implementeras direkt eller en ren missuppfattning av artikelskribenten.
 
Toppen