När jag läser denna tråden blir jag lite förvånad över hur känslomässigt det verkar vara med loungeaccess och vilka som borde ha tillgång eller inte tillgång. För mig framstår loungeaccess som vilket business case som helst och det är flygbolaget som bestämmer hur man vill köra (inom de ramar som gäller om man tror på businesscaset att vara med i allians). Sedan förstår jag att det kan vara svårt att få en säkerhet i de antagaganden man lägger in i caset. Men, ponera att man har antaganden som man kan föra i hyggligt bevis, så kanske det är ett bättre case att ge tillgång till 10 barnfamiljer under semesterperioder än att en EBD har det lugnt i loungen under denna period - eller inte. Om man som EB-medlem inte anser att det passar en får man nog snarare rösta med fötterna och välja annat bolag, inte besöka loungen eller bita ihop. Även om flygbolagen försöker lansera guldkort osv som någon sorts exklusiv livsstil så är det väl få som egentligen går på det - det handlar om lönsamhet...för flygbolaget. Eurobonusprogrammet är värdefullt för SAS och jag tillhör dem som antar(lär finnas svar på detta svart på vitt - jag kan ha fel) att Eurobonusprogrammet i nuvarande form är mer värdefullt för SAS än det var i sin mer exklusiva form 10-15 år tillbaka.