Senaste nytt

Ny begränsning på antal lounge-gäster som EuroBonus Gold?

Dr. Miles

Expert
3. Överfulla lounger: i England klagas det på BA, i Tyskland klagas det på Lufthansa. Frågan är hur mycket kapacitet skall det byggas för att hantera 2% av tiden? Så har vi häxjakten på stackars silvermedlemmar, känns väldigt onödigt och trist.
Det är precis min tanke. Det är bara vid rusningstider loungen kan nå sin kapacitetsgräns men resten av dagen är relativt tom.
Det är ungefär som om, ska vi bygga 20-filiga vägar på Essingeleden (en flaskhals i Stockholm) bara för att det är mycket trafik under morgon och sent eftermiddag? Det känns väldigt onödigt.

4. Renoveringar och när? Här tycker jag rejält synd om SAS på allt gnället härinne. "Damned if you do, damned if you don't". SAS verksamhet kretsar inte bara runt Arlanda. Vi skall komma ihåg den investering som är redan gjort i Göteborg och i Oslo. Det går inte att göra allt på en gång. Det väljs tider och platser. En viss förståelse borde det väl finnas, särskilt när framtiden erbjuder bättre än vad vi hade? Jag förstår verkligen inte problemet..
Precis. Om de behöver att göra renovering bör det vara under semesterperioder när affärsresande minskar. Inte tvärt om.
På Stockholm Arlanda har SAS faktiskt försett en SAS Pop up lounge för att minska trycket på SAS Lounge (före detta SAS Business Lounge). Vad SAS skulle ha gjort mer?
Jag förstår inte alls om andras kritik som säger att SAS borde ha renoverat under vanlig arbetssäsong.

Iofs, jag förstår problemet. Den största överraskningen och kanske den tråkigaste utvecklingen i diskussionen är antalet DYKWIA (Don't You Know Who I Am) inlägg kopplat till detta. En mycket tråkig utvecklingen. Lounge access är fortfarande en förmån och ett privilegium, inte en mänsklig rättighet.
Det är verkligen tråkigt utveckling. Vissa verkar också att ha tråkigt attityd mot EuroBonus Silver och andra barnfamiljer som har rätt att använda loungen. "Vad tror du vem du är?" är min fråga.
 

agehall

Medlem
Jag har inte uppfattat att någon tyckt att de skulle renovera under någon annan tidsperiod. Det jag tycker SAS borde ha gjort är att mer aktivt fått folk att gå till pop-up-loungen och att det är dumt att man samtidigt som man renoverar låter EBS ha tillgång till en lounge som är väldigt mycket mindre än vanligt.

Varför tex inte ställa en skylt som informerar om pop-up-loungen direkt där man kommer ut ur taxfree-butiken? Jag har bara sett info om den här och på skylten utanför businessloungen, men när man redan är där så vill man ju knappast gå till F-piren om man inte flyger därifrån.
 

Flyerbandit

Medlem
Några allmänna tankar runt alla trådar om SAS lounger:
1. Frågan om familj eller inte familj, är svår. Antingen om man är EBS, EBG, EBD, eller EBP. Vi skall komma ihåg att SAS har haft en mycket liberal policy jämfört med många andra bolag gällande detta. Det är bara Lufthansa till min vetskap som är lika generösa gällande familjer. Sedan tror jag det är svårt att se oavsett status, att detta skulle vara en förmån utanför SAS egna lounger och inom Star Alliance.
----

Sant, detta är dock en väldigt bra förmån från SAS sida, tråkigt om den försvinner från EBG
 
S

SPG1

Guest
@Senator
Varför skall det jämföras och tyckas att det är bra i förhållande till vad du jmf med. Tänk om t.ex Apple skulle ha resonerat så - då hade de inte funnits idag.
Jag tycker att man skall sätta sig egna std utifrån vad man själv vill uppnå/erbjuda och inte vad andra har - kommer aldrig att funka.

Sedan måste jag småle lite när du gnäller över den "attityd" som finns i vissa dialoger - du har aldrig reflekterat över hur din roll som moderator har bidragit till den attityden? Tror att den godtyckliga modereringen och trådflyttningar som har skett på senare tid är en stor bidragande orsak.
Lätt att förstå att du tänker på filmsnutten du länkar till - i en monolog är allt enklare :)
 

FFlash

Medlem
Det är precis min tanke. Det är bara vid rusningstider loungen kan nå sin kapacitetsgräns men resten av dagen är relativt tom.
Det är ungefär som om, ska vi bygga 20-filiga vägar på Essingeleden (en flaskhals i Stockholm) bara för att det är mycket trafik under morgon och sent eftermiddag? Det känns väldigt onödigt.
.

+1 :D
Titta på Finnair Schengen lounge. De gjorde ungerfär så som du beksrivit och ändå räcker inte loungekapacitet till att klara av rusningstiderna
 

Senator

Moderator
@Senator
Varför skall det jämföras och tyckas att det är bra i förhållande till vad du jmf med. Tänk om t.ex Apple skulle ha resonerat så - då hade de inte funnits idag.
Jag tycker att man skall sätta sig egna std utifrån vad man själv vill uppnå/erbjuda och inte vad andra har - kommer aldrig att funka.

Sedan måste jag småle lite när du gnäller över den "attityd" som finns i vissa dialoger - du har aldrig reflekterat över hur din roll som moderator har bidragit till den attityden? Tror att den godtyckliga modereringen och trådflyttningar som har skett på senare tid är en stor bidragande orsak.
Lätt att förstå att du tänker på filmsnutten du länkar till - i en monolog är allt enklare :)

Tack för ditt inlägg. Tyvärr har jag lite svårt att förstå hela inlägget, men det beror säkert på mig ;)

I princip håller jag med dig att en leverantör av produkter/tjänster måste alltid se framåt och ha kunden i fokus. Jag tror att det som inte uppfattades är att marknaden är i ständig förändring: också ett erbjudande till kunderna.

Gällande det du väljer kalla "attityd" så uppfattar jag (rätt eller fel) att det har varit en del som tyckte att det var "jobbigt" att EBS har fått besöka under sommaren. Sedan blev det några inlägg där jag uppfattade att några tyckte vissa människor var viktigare än andra.
 
Last edited by a moderator:
Toppen