Senaste nytt

New York över jul och nyår?

M.K

Medlem
Helt craaazy.

Är jag nonchalant som tycker att covid är en aningen överdrivet och denna lockdown inte är hållbar?

Ja jag börjar också undra när en överviktig 74 åring liksom de allra flesta jag känner har varit sjuka en långhelg av Chinaviruset.

Självklart utmärkt med att hålla lite avstånd och ha personlig handhygien. Även säkerhetsåtgärder gällande riskgrupper, men det här med att stänga ner det mesta känns mer och mer överdrivet faktiskt.
 

Senator

Moderator
Helt craaazy.

Är jag nonchalant som tycker att covid är en aningen överdrivet och denna lockdown inte är hållbar?
Ja jag börjar också undra när en överviktig 74 åring liksom de allra flesta jag känner har varit sjuka en långhelg av Chinaviruset.

Självklart utmärkt med att hålla lite avstånd och ha personlig handhygien. Även säkerhetsåtgärder gällande riskgrupper, men det här med att stänga ner det mesta känns mer och mer överdrivet faktiskt.

Hörni vänner, det är klart att det finns många åsikter om detta. Men samtidigt en känslig fråga bland annat för dem med känslomässiga sår från att just deras närstående avled av Covid-19.

Vi har valt på Businessclass.se att undvika skapa ett stort utrymme för alla soff-experter inom epidemiologi och virologi. Vi har valt detta av ett par anledningar:

1. Det är inte ett ämne våra medlemmar är experter inom.
2. Vi pratar om människors liv som alltid är känsligt.
3. Av någon märklig företeelse, ju mer känsligt ett ämne, ju mer okänsliga, taskiga och skyttergravsinställda blir tyvärr våra medlemmar. Det hamnar som oftast i politik-facket.

Så vi lämnar denna diskussion och hänvisar till hela Sveriges Flashback för detta.

Mvh,
Hans/Senator i rollen som Moderator
 

Senator

Moderator
Om man är väldigt sugen på USA så kan man faktiskt sedan 1 oktober kontakta ambassaden och säga att man har något vettigt att göra i USA (journalist, student, affärsman, investerare, etc) och få det godkänt på sitt ESTA. Har själv ansökt om det tidigare för en annan visatyp och fick det godkänt med vändande mail, så verkade inte så snävt. Men du kanske måste synka resan med något form av affärsbesök.

Samma här skulle verkligen behöva komma till USA innan året är slut. Så om dom har lättat på några restriktioner hade det varit perfekt!

Räcker Department of State? :)

National Interest Exceptions for Certain Travelers from the Schengen Area, United Kingdom, and Ireland

Men du behöver få OK från ambassaden i Stockholm innan du åker!

Tack, precis så. Tyvärr för min del åker jag på en liten väsentlig detalj. Mitt ESTA gick ut sista september Så det är rökt för min del. Jag tolkar det som man måste ha ett aktivt ESTA innan Executive Order blev effektive.

Fast läser man första stycket kan man tolka det som att det även gäller när man söker ESTA.

Qualified travelers who are applying for or have valid visas or ESTA authorization may travel to the United States even as PPs 9993 and 9996 remain in effect following the procedures below.

Jag tog kontakt med US Visa Service Desk för att fråga vad som gäller.

Mitt meddelande:

Dear Consular services team,

Hope all is well under these unprecedented times. I am a Norwegian national domiciled in Sweden with many clients in the US. Since the Presidential Proclamations PP 9993 regarding travel from the Schengen Area was instated I have been working from home.

I noticed that the Department of State have issued an update on 1 October, introducing possible exceptions to PP9993:
National Interest Exceptions for Certain Travelers from the Schengen Area, United Kingdom, and Ireland

I would like to better understand what you would consider as “National Interest Exception”? Would for example a consulting engagement with a US corporation that advances their US business fall under such a category? If yes, what would be required from said corporation to validate this? My current ESTA is to expire at the end of October, should I prolong with no immediate plans to travel to qualify? Finally, if I qualify what would be the estimated handling time at your end?

Regards,
Senator


Svaret jag fick:

Dear Senator,

Thank you for writing to the US Visa Service Desk.

We understand that you would like to know more about the National Interest Exception.

We would like to inform you that travelers that already have valid nonimmigrant visas or ESTA and believe they qualify for a national interest exception (NIE) for economic, investor, or exchange visitor related purposes must verify with a consular official that they qualify. We, as a service desk can unfortunately not determine whether a consulting engagement would qualify.

To request this waiver, travelers must send the following information along with supporting documentation to StockholmNIV@state.gov. Supporting documents may include a letter of invitation, confirmation of your medical treatment in the United States, letter from the U.S. business explaining the economic impact of your travel on the U.S. economy, etc. Due to a large volume of inquiries it may take up to ten business days to review your documents and qualifications. You will be notified by e-mail if you meet the NIE requirements. Print out that e-mail as confirmation of your excepted status.

Kindly submit the following information:

1, A scanned copy of your visa (if applicable)
2, A scanned copy of the biographic page of your passport
3, Reason for travel (and any supporting documentation)
4, Proposed travel itinerary
5, Your e-mail address
6, Your phone number

For more information about NIE, please visit: https://se.usembassy.gov/information-on-the-expansion-of-national-interest-exceptions-for-travel/

Please note that an approved national interest exception is valid for only for 30 days from the date of approval and is valid for a single entry to the United States. An individual who departs the United States and wishes to return must be re-assessed for a national interest exception. The Department of Homeland Security requires travelers using a NIE waiver to fly into one of 15 specifically designated airports: Protecting Air Travelers and the American Public | Homeland Security

Thank you!

Please visit Apply for a U.S. Visa | Home - Sweden (English) for more information about US visas.

We request you to provide us with your valuable feedback through the questionnaire in the link below. Your time and cooperation is highly appreciated:

Customer Satisfaction Survey

We look forward to receiving your feedback to help make our services better!

Thank you.

Sincerely,
US Visa Service Desk


Kontentan är att USA numera är som Saudiarabien ;) Det här är precis samma typ av upplägg som jag behövde när jag skulle ha visum till Saudiarabien i 2009 och 2010. Det är också intressant att det är single-entry, man behöver vara snabbfotat samt att man måste flyga in till förutbestämda flygplatser. Jag har några samtal i början av november med kunder som jag gissar vill ha mig på plats så vi får se om detta blir av eller inte.
 

Kimmen00

Medlem
Jag tog kontakt med US Visa Service Desk för att fråga vad som gäller.

Mitt meddelande:

Dear Consular services team,

Hope all is well under these unprecedented times. I am a Norwegian national domiciled in Sweden with many clients in the US. Since the Presidential Proclamations PP 9993 regarding travel from the Schengen Area was instated I have been working from home.

I noticed that the Department of State have issued an update on 1 October, introducing possible exceptions to PP9993:
National Interest Exceptions for Certain Travelers from the Schengen Area, United Kingdom, and Ireland

I would like to better understand what you would consider as “National Interest Exception”? Would for example a consulting engagement with a US corporation that advances their US business fall under such a category? If yes, what would be required from said corporation to validate this? My current ESTA is to expire at the end of October, should I prolong with no immediate plans to travel to qualify? Finally, if I qualify what would be the estimated handling time at your end?

Regards,
Senator


Svaret jag fick:

Dear Senator,

Thank you for writing to the US Visa Service Desk.

We understand that you would like to know more about the National Interest Exception.

We would like to inform you that travelers that already have valid nonimmigrant visas or ESTA and believe they qualify for a national interest exception (NIE) for economic, investor, or exchange visitor related purposes must verify with a consular official that they qualify. We, as a service desk can unfortunately not determine whether a consulting engagement would qualify.

To request this waiver, travelers must send the following information along with supporting documentation to StockholmNIV@state.gov. Supporting documents may include a letter of invitation, confirmation of your medical treatment in the United States, letter from the U.S. business explaining the economic impact of your travel on the U.S. economy, etc. Due to a large volume of inquiries it may take up to ten business days to review your documents and qualifications. You will be notified by e-mail if you meet the NIE requirements. Print out that e-mail as confirmation of your excepted status.

Kindly submit the following information:

1, A scanned copy of your visa (if applicable)
2, A scanned copy of the biographic page of your passport
3, Reason for travel (and any supporting documentation)
4, Proposed travel itinerary
5, Your e-mail address
6, Your phone number

For more information about NIE, please visit: Information on the Expansion of National Interest Exceptions for Travel  | U.S. Embassy in Sweden

Please note that an approved national interest exception is valid for only for 30 days from the date of approval and is valid for a single entry to the United States. An individual who departs the United States and wishes to return must be re-assessed for a national interest exception. The Department of Homeland Security requires travelers using a NIE waiver to fly into one of 15 specifically designated airports: Protecting Air Travelers and the American Public | Homeland Security

Thank you!

Please visit Apply for a U.S. Visa | Home - Sweden (English) for more information about US visas.

We request you to provide us with your valuable feedback through the questionnaire in the link below. Your time and cooperation is highly appreciated:

Customer Satisfaction Survey

We look forward to receiving your feedback to help make our services better!

Thank you.

Sincerely,
US Visa Service Desk


Kontentan är att USA numera är som Saudiarabien ;) Det här är precis samma typ av upplägg som jag behövde när jag skulle ha visum till Saudiarabien i 2009 och 2010. Det är också intressant att det är single-entry, man behöver vara snabbfotat samt att man måste flyga in till förutbestämda flygplatser. Jag har några samtal i början av november med kunder som jag gissar vill ha mig på plats så vi får se om detta blir av eller inte.

Fruktansvärt surt... NÄR (om?) kommer USA öppna upp igen kan man ju undra?? 2022?
 

Senator

Moderator
Fruktansvärt surt... NÄR (om?) kommer USA öppna upp igen kan man ju undra?? 2022?

Jag tror det kommer hända en del saker under början av 2021..
1. Förhoppningsvis kommer ett eller flera av vaccinerna ge önskad effekt så vi kan börja ta hand om först och främst riskgrupper
2. Om valprognoserna stämmer så har vi en ny amerikansk president och administration den 20:e januari, 2021. Det kanske leder till ett mer koordinerat internationellt samarbete
3. Med 1 och 2 hoppas jag på någon form av pass/intyg som öppnar upp gränser

Så jag tror sommaren 2021 kommer ge möjlighet för resor, dock med någon form av intyg i första steg för att sen 2022 återgå till någon form av "öppna" gränser.
 

mha321

Medlem
Jag tror det kommer hända en del saker under början av 2021..
1. Förhoppningsvis kommer ett eller flera av vaccinerna ge önskad effekt så vi kan börja ta hand om först och främst riskgrupper
2. Om valprognoserna stämmer så har vi en ny amerikansk president och administration den 20:e januari, 2021. Det kanske leder till ett mer koordinerat internationellt samarbete
3. Med 1 och 2 hoppas jag på någon form av pass/intyg som öppnar upp gränser

Så jag tror sommaren 2021 kommer ge möjlighet för resor, dock med någon form av intyg i första steg för att sen 2022 återgå till någon form av "öppna" gränser.

Jag tror också på något sådant. Dock tror jag man inte ska underskatta att det kan ta ett tag innan en ny administration ändrar reglerna. Det torde ske som du säger genom någon form av internationellt samarbete.

I första fasen med en ny administration (om det nu blir någon) kommer de snarare att ha fokus på att visa att de "bryr sig om att göra något åt covid" vilket snarare riskerar konstiga symbol åtgärder, och snarare minskar chansen att gränserna öppnas.
 
Last edited by a moderator:
Toppen