Senaste nytt

Når det tok to uker å fly til Australia fra London

Redaksjonen

Medlem
Avro-Lancastrian-800x300-564x211.jpg

Synes du det er slitsomt å fly langt, og forbereder deg på et lite døgn i lufta dersom du skal til Australia, så husk at det var langt verre før.


Man skal ikke lengre tilbake enn til 1989 da man for første gang kunne fly nonstop fra London til Sydney. Nå er dette hverdagskost, og flytiden blir stadig kortere.

La oss se nærmere på den berømte «Kengurruten» som man kaller den, og la oss samtidig kaste et blikk bakover i tiden når en flyreise var noe mer enn bare en reise – det var et stort eventyr. Mye har skjedd de siste 80 årene. Bli med på en historisk reise.


NO7UZDZ-p3sxHK0vr6XRD8-0vxsYyBvdAgN0aZrXwWpFAaAsRwOU5jIszTFFVO-WirkEMPKYstWa46xGSlVCco7GwgoI1n82xrqUz2rtbuSYP0HNRiE8PgUjPQGaRo0AtuD2OeSXgtHAratn7wta1YnkUzkpfYiLK8BuQlR2wGdV8uia1kvPbsk_Zpjmy-tOGvD9jJbRxjiU3o_cdIubsFny7SWIKitasfxk56fECGd32MOE4t02YiY4BqVzc4Rlt8sJ_gmgVg=s0-d-e1-ft


Qantasbrosjyre fra 1939

Foto: Qantas


Et stort eventyr

Den 13 april 1935 steg de første forventningsfulle (og antagelig velbemidlede) passasjerene ombord på Imperial Airways sin første avgang til Australia. Man fløy i et Handley Page 42W Heracles-fly og første stopp var Paris. Siden fulgte en lang reise via blant annet Italia, Kreta, Egypt, Irak, De forente arabiske emirater, Pakistan, India og Myanmar før man endelig landet i Singapore. Her tok Qantas over og fløy til eventyrlystne videre til Brisbane. Denne reisen tok typisk 12 dager. Det fantes ingen ordentlig service ombord, men styrmann delte ut smørbrød.


lQKKGCHdIc64OD6ZXboQjkamCISOIxxakXWwz3X2m3D_iWh8G-Hy1Pxc2c3wjtCCEsQeINrGj4ceBwKT9cr7rcukLC3IJPITgD6D1aPpeIvxXdkesahCmxWTQvDX1LXLHDKVxNNMKeF8ZcvIfMz-M39hWJnCXJErsRoIXEm7FVT6UaYSiPx7IqjH7PxoXfoGxFqnuNYhTbGdv4x5=s0-d-e1-ft


Innsiden av et De Havilland D.H.86-fly

Foto: Qantas


Qantas sin del av reisen fra Singapore til Brisbane ble gjort ombord en De Havilland D.H.86-maskiner. Dobbeltdekkeren hadde fire motorer og plass for ti passasjerer. Reisen kunne ta opp til tre dager så passasjerene fikk virkelig valuta for pengene!


pFFE6mVmZLSbpJLMe2peOB7I8eeCRgTnylTtHwpiydX_vaqS2y0Px36WjuwXcmHRPnO6hGu1lGDnEEk3r9KfdY9NnfEW6csZRlG8qOLu2rWYacIiWUx9bmKCWDKQnNxpPoQB1Rx22ntJea7QcFmbgRhG3eAL9aDqfMuqaq0SBXxylgpGoHhbrnAghebQ_Oxw5jS7FWTb_xo=s0-d-e1-ft


Et D.H.86 i Brisbane 1935

Foto: Qantas


På den første avgangen var det ingen passasjerer som fulgte med hele veien fra London til Brisbane. Flyselskapet hadde forespørsler, men ikke kapasitet på noen av strekningene, så de to reisende som ville fly hele veien måtte pent vente til neste avgang en uke senere.

For dem som ble med hele veien innebar dette en reise på 20.526 kilometer. Prisen for en enveisbillett var omregnet til dagens verdi var nærmere 100.000 kroner. Den nye muligheten å komme til Australia på kun 12 dager ble tatt i mot med stående ovasjoner hos mange. Tidligere hadde alternativet vært en sjøreise på seks uker.

På bare ti dager

I 1938 ble flytiden betydlig kortere. Nå tok det bare ti dager og man man benyttet sjøflyet ”Short C Class” fra produsenten Short Brothers. Reisen startet i Southampton og etter ni stopp med overnatting nådde man til slutt frem til Darwin i Australia. Det var plass til 15 passasjerer.


tAibSiP79j9y0knmDBkvjUXsXe2Y4Wby3znIRj5cBNWEEqeAn67EgVTaRa2FENRejtWD8Ou-xwcDRtJjD27L3gTqRhNp34NNgIfjTeKescNzV6dbZSn58nMP2nNfbcmcEiYVseKfgrYg7l4J2JdDYI5WDaRbH5GQD66nhzgRT_mud-hMACOyjXV0wKq0lYxBsK-HsQ_ouw=s0-d-e1-ft


Bilde fra 1938 – kabinen hos en av Qantas flybåter

Foto: Qantas


Flygbåtene oste av 30-talls luksus og som man kan se på bildene fra denne tiden var det godt med plass, og nå var også setene langt mer komfortable enn tidligere.


NPWtP67RS-rH6TRqB4J5UCTj2Yd46YklzZON8hgbrfa4KJ4wA5L-7nSPRGdYOmk1qlwmV2PmXAyQk3s4AcvYZcZmOLu5jlTlq8sPIBk3q_blJJx4krLTwKexfZuVrb3mLyNhq957Bm5fKIhLUIar_2hw40WHnq8z5Vn7ptFs4wwNWnunVp0aqqUUCwcVQLDhJiX4nwCLf55K=s0-d-e1-ft


Rose Bay i 1939– vi venter på at flybåten fra London skal lande.

Foto: Qantas


På den ti dager llange riesen kunne passasjerene fordrive tiden med å sitte i røykesalongen og kanskje tenne seg en Pall Mall uten filter, og man kunnebspasere rundt ganske fritt i den store kabinen. Men det har ulemper å fly så langt som man gjorde. Normalt fløy man på 3.000 meters høyde, og det betød en del turbulens. Værradaren var enda ikke oppfunnet, så pilotene var tvunget til å fly så lavt som de gjorde for å kunne speide fremover mot horisonten. Iblant var de tvunget til å ta en omvei rundt et tordenvær eller en storm. Og skjedde det ble reisen enda et hakk lengre.

På slutten av 30-tallet dukket også flyvertinnetilbud opp i kabinen, og passasjerene ble servert ordentlige måltider og som det er i våre dager, fantes det den gang også et solid alkoholutvalg ombord.


kn0xXaE8VZY5XRIYk6Yfc0aRadvf8kpK2mVYRhdOAkQYfzSv3c_VRhQp4glqWfeVzXHGoZRN5JHRtukFvIMUTJowH4Y0qGkwra9QZTbRRqSVdYAL3DyJ5gy08vgjhAhNX6CJo1pWcOGg_OShJ5Obf5ljE7iLUAt911imROkUEwtHQZ3QZZy4g_W55YBG9fP5w6yS4sR7Pg23Q6VANFkZ=s0-d-e1-ft


Guilford Airport i Perth – benyttet av Qantas. Bildet er fra 1944.

Foto: Qantas


På bare fire dager

Krig er ingen god oppfinnelse, men de tvinger ofte med seg hurtig teknisk utvikling. I mai 1945 når krigsskyene lå over EUropa, startet legendariske BOAC(British Overseas Airways Corporation, tt resultat av sammenslåingen mellom Imperial Airways og British Airways) å fly fra flyfeltet Hurn i det sydlige England til Sydney. Nå var frekvensen på heel 6 ukentlige avganger, og flyet som ble benyttet var et Avro 691 Lancastrian, som var en utvikling av bombeflyet Avro Lancaster. Reisen tok fire dagar med tre overnattinger underveis.


VxTm80H4wBkRxvu8E7ztNQ2erhjJb1BiwaSiBrRf-j9G_Z-kI9jEBBzzW5x7qCU-UrLSrkV9q133gSNXYDGXZnJvTAJEaEHbtuH3UTg7F-SuRFIVsXrJC4P8gQ7JcQ4_8TqZkKUwqIIGq79PQCBTlfB02Aw4=s0-d-e1-ft


Qantas Avro Lancastrian

Foto: Qantas


Den 1 desember 1947 fly Qantas for første gang det kalles for «Kenguruten» fra Sydney til London. Man benyttet et Lockheed Constellation-fly og med på reisen fantes 29 passasjerer og 11 besetningsmedlemmer. Reisen inkluderte pauser i Darwin, Singapore, Calcutta, Karachi, Kairo, og Tripoli, med overnatting i Singapore og Kairo. Tur retur kostet billetten omtrent 170.000 kroner i dagens pengeverdi. Dette var det en engelsk fabrikkarbeider i snitt tjente på to og et halvt år.


cagm6WP1S_ywO2c6jXrLODguPGY2Rs8svYlRj8kjvSE_KcagKifNIXTua9j6-B_ocahg1FQUW8jxuuqVvr_n3Daxtr6mWaYyKPW98phTxW5hdHv9i4WxGhu5LdUtC-faTUb_UHZRPvknUUih5UeDtffk4AJ0ZWClANgLOZrVZWfWk1L7Z_CMqSkx4MR-Iox144owFgETzGhgs_pWUgI=s0-d-e1-ft


Qantas berømte symbol ”Flying Kangaroo” på et Liberatorfly i 1944

Foto: Qantas


Senere på 40-tallet og 50-tallet begynte reisetiden å krympe ned mot to og et halvt døgn, blant annet takket være de nye Super Constellationflyene.


mb0ncbC_WdrBXfcL8pbuOkBxEtEW-etto3ihFcrYRwIWZZ1IgzCSRcFGVAScIKXVeRtH0L2LlAwC57SQWDfknmA7DKLpjITNA1cqvEM4Bd_uDdJDGyBYLp8Lyx-dZ7TCUDIvDZEWOvBNE2DFmojIkqJw58ADUSKt7XkZvuvFb2DuKICYrtrFmIPkkM7_Z9EGz_DModmCis6qRzZLVx7ITXQEL12gGw=s0-d-e1-ft


Starten av 50-tallet: så bekvemt kunne du reise dersom du reiste i ett Lockheedfly.

Foto: Qantas


Jetalderen

I 1959 ble de første jetflyene på kengururuten satt i trafikk. BOAC hadde kjøpt Cometfly, Boeing 707 og VC-10-maskiner, og Qantas kjøpte også en rekke Boeing 707. I april 1960 gjennomførte man den hittills hurtigste reisen fra Sydney til London: 34 timer og 30 minutter med åtte mellomlandinger.


gLsnC0hYAAGKL_a4UaWz1iqA82JANdxKgK1DQEOv9QIQtp6iXpsh0DQqhPwsQKajEwH9yQ5Q0eo4YFuK1b_0bNTx3ziDyVOJj7QQnIxCMmZMrhP3rh6vC6rVO4i9LueQrIYuMMjsAMlIaHBFfB-QQDos70fo1VN5KHsdjDSwbxBxCNdr50B0JqabvNrH2BwxAAAzlg=s0-d-e1-ft


Qantas reklamebilde fra1959: jetalderen er på vei

Foto: Qantas


De bedre og kraftigere turbopropmotorene kom på begynnelsen av 60-tallet og betydde lengre rekkeviddeog færre mellomlandinger. På slutten av 60-tallet var reisetiden nede på omkring 30 timer med 5-6 mellomlandinger, og man kunne reise hver dag – ofte med flere daglige avganger.


P_inAxLURQxGP85SYmbMg77RkGzVjgdh5G0xHb24yVNXhvOUHqHM7cqipKdpwgSRXCMHNuHqJp7Ng36H3igBE4r3Epnq0i8iTQfBjVxQf1P9m2YM5G8c9gp-CT2t0kmt_8jFN6i2qOkmzTlqugFGhUK14VsDMTsWaK8fFBHl4us5p6p7mvNt5t3ikLCiklnh3nN4FKkSHQ=s0-d-e1-ft


Qantas begynte å benytte B747-200 Jumbojets i 1971

Foto: Qantas


Jetflyene hadde også den fordelen av de uten problemer kunne fly mye høyere, så reisen ble mer komfortabel i de høyere luftlagene. Flyselskapene var ikke sene med å benytte seg av dette i sin markedsføring. Det finnes eksempelvis reklamebilder av barn som bygger tårn av fyrstikker og korthus sammen med mamma og pappa oppe i lufta.


60o-NczbCqrxCfbpDrZjs6N6D8l5TK8kmN18eY7AN6heAv-_CI3LSUqlMuf3HTgTpo_onisHHh3IRRym9OcallQhvd5SZ3Apf1ntZMIbB0ItNC20CENNb_IoOemMvCvTRgFPnXazXj_p9DwMEyEn5b5_nKGNbm_4mTh5_OZXoNrLCuOheSeIAt7Lql4xsZkxjypMIg=s0-d-e1-ft


Qantas Boeing 747-200 – 1971

Foto: Qantas


Når Qantas fikk de nye Boeing 747 på starten av 70-tallet betydde dette igjen kortere flytid. Nå behøvde man oftest kun to mellomlandinger – og det var ofte i Singapore og Bahrain. Slik var det i lang tid, men i 1989 kunne man med en Boeing 747-400 for første gang fly nonstop fra London Heathrow til Sydney på drøyt 20 timer.


gkOrIv_55ujC_Vx7oXAG1qRcA7yC1dVlaJHPbbZjGNDZUkCb8Dq16O-lCBY5vWNzzMR1RsUA6yKFVb483W182G1tqHnBSm8F4qkMGa0Bm1OvBRP-1O9k_mQdDTqXmntheDY3iuFoC6IkvDqioHYo03jJLZYp3ckeibsU9xO5J5NGtsMUnAPpWDFnkzuZ5HhSK4MgtRPD8CAk=s0-d-e1-ft


First Class upper deck lounge i en B747 – tidlig på 70-tallet.

Foto: Qantas


15 timer nonstop rett rundt hjørnet

Fra og med mars neste år kan man fly nonstop fra London til perth på omkring 15 timer. Qantas skal benytte et av de nye Boeing 787 Dreamliner som er et fly som er spesielt gjort for å fungere drivstoffeffektivt på de lengere rutene.


44SV84dNO5wG87O_FuQPJF0-FB1xDm97Y6U2YpxOffWIDK7uUpZiKuryaYnW8C1u__Q2vm_RzTQ4xFniRqtCGdMuHR9I0MBtvUJdV7oR7i1-dScWlVcEEbjFe80Cot2kBRD_9ARwqft2udmLypim=s0-d-e1-ft


Qantas nye Boeing 787-Dreamliner

Foto: Qantas

Mye har skjedd de siste 80 årene. Det som var et stort eventyr og tok nesten 12 uker kan nå gjøres i løpet av en lang dag- og med en hel del jetlag som resultat. Det behøvde ikke de reisende for 80 år siden bekymre seg så mye om.

Les mer >>
 
Toppen