Om du kollar i ExpertFlyer:Frågan är om den faktiskt går igång då eller om den bara är listad vid det datumet för att de inte har dragit in den ännu.
Precis samma datum, 25 okt, påstår SAS bokningssystem att de plötsligt ska gå från två till sex flighter ARN-LHR (en sträcka jag har hållit ögonen på) sex dagar i veckan. Det tror jag inte ett ögonblick på. (Kanske tre om UK har släppt sin karantän.) Det enda detta indikerar för mig, är att 25 oktober är det datumet då SAS ARN-LHR-schema ännu inte är anpassat till den nu rådande verkligheten. Så om Lufthansa hanterar GOT-MUC med samma framförhållning skulle jag inte hoppas på för mycket.25 oktober verkar det vara igång igen. Gissar det är starten av S21 tidtabell.
Aha! Men det betyder nog inte med automatik att 80% av kapaciteten återställs på alla linjer då. Däremot tänker nog bolagen efter lite noggrannare innan de ställer in flyg fr.o.m. 25 oktober, och drar på beslutet in i det längsta eftersom det då gör ont både att flyga tillräckligt mycket (större förluster) och att inte flyga (bli av med slot).24 oktober upphör undantagen från 80-20-regeln dvs att man måste flyga åttio procent av rutterna för att behålla sin slot-tid.
Se EU Förordning 2020/459
Ja, allt annat än en förlängning vore närmast otänkbart.Det tillfälliga undantagets tidsgräns kommer garanterat att förlängas