Senaste nytt

MD-11 sier takk og farvel – siste kommersielle flygning over Nederland med KLM

Redaksjonen

Medlem
KLM-Farewell-MD-11-flight-Amsterdam-Schiphol-07-564x211.jpg

10.januar 1990 løftet det første flyet av typen McDonnell Douglas MD-11, med Finnair som premiereselskap. Etter 24 års slit hadde flyet gjort sitt og det var på tide å ta farvel. Vi var med den siste dagen med MD-11 i kommersiell trafikk som ble feiret med en rundflygning med KLM over Nederland.

Når flyet ble introdusert i 1990 var det et moderne fly, en videreutvikling av den tidligere DC-10´en. MD-11 var betydlig mer moderne med større flykropp og nye motorer. Dessuten hadde det digital cockpit vilket gjorde at man ikke lenger hadde behov for tre personer i cockpit. Flyingeniørenes dager var talte. Den 20 desember 1990 skjedde den første kommersielle flygningen med Finnair mellom Helsinki og kanariøyene. Et flertall flyselskap bestilte MD-11, deriblant SAS som senere valgte å avbestille. De største selskapene var American Airlines, Delta og Swissair. Det siste passasjerflyet ble levert til belgiske Sabena i 1998 og den siste MD-11 i fraktversjon til Lufthansa i 2001.


KLM Farewell MD-11 11-11-2014

Siste kommersielle flygningene


I 2014 var det bare KLM som benyttet MD-11 i vanlig passasjertrafikk, og det ble omgså det nederlandske selskapet som foretok den siste kommersielle flygningen mellom Montreal og Amsterdam. Den 11 november 2014. Valget av den 11/11 var naturligvis ikke tilfeldig. Det ble gjort tre rundflyvninger fra Amsterdam Schipol i lav høyde over Nederland. Billettene for de tre flyvningene var utsolgt på 20 minutter, til tross for at det var over 700 plasser. BusinessClass var med på den første flygningen, KL 9895 med avgang klokken 10.30. Vi fikk dessuten mulighet til å foreta en av de siste flygningene noen sinne i business class på MD-11, i sete 05C.

KLM World Business Class


Det var mange forventningsfulle reisende som hade stilt seg opp i kø allerede 08:30 når innsjekk åpnet ved innsjekkingsområde 6 på Schipol. Denne dagen var en del av avgangshallen dedikert for kun MD-11 flygninger. Businessclasspassasjerer fikk sjekke på den vanlige innsjekkingen men fikk ellers nyte av de normale Sky Priority-fordelene med fast track gjennom sikkerhetskontrollen og loungetilgang.


Innsjekkingen på Schiphol


Flyet stod parkert på et avgrenset område på flyplassen, hvilket innebar en bussgate. Dog ble alt gjort i henhold till reglene med priority boarding for passasjerer i business class ved gate C22 med egen buss utenfor. Det ble hørt en del sukk i gateloungene når rad 1-6 ble ønsket velkommen for ombordstigning, mens de øvrige måtte vente. Denne formiddagen bestod den største fordelen med priority boarding av at man kom tidlig ut til flyet for å kunne prate med personalet, ta bilder i fred og ro. Ved gaten ble det delt ut MD-11-poser ut med informasjonsmateriell, en flaske vann og litt snacks for flygningen.

Business Class på MD-11 i KLMs regi bestod av fire rader oppdelt i to kabiner, deretter galley og inngang etterfulgt av ytterligare to rader. Oppdelingen var litt merkelig med to rader i en 2-2-2-2 konfigurasjon, og med kun en rad på høyre side. Dette ble 24 seter totalt. En ganske eksklusiv del av flyet sammenlignet med 270 setens som fantes i economy og economy comfort.


KLM World Business Class på MD-11


Av mange grunner kan bli nostalgisk når en gammel trofast tjener går i graven. Men de siste MD-11 flyene har KLMs äldste businessete og det er ganska enkel i designet sammenlignet med deres nyeste produkt. Utviklingen har kommet langt på 2000-tallet. Benplassen lå på 60 tommer, dog hadde jeg plass ved nødutgang med over 2 meter frem til veggen foran meg.

Besettningen var i et strålende humør og nesten like forventningsfulle som passasjerene. For mange var det omså en dag preget av nostalgi og avskjed. Blant kabinpersonalet var det medarbeidere som hadde både 14 og 17 års erfaring med flytypen.


Glada pursere ønsker velkommen

Europas største havn fra 300 meter


Punktlig klokken 10:30 forlot vi parkeringsplassen og løftet snart mot syd. En interessant detalj vedrørende mD-11 er døren som er elektronisk og åpnes oppover. Når døren er åpen forvares den et sted under taket. Døråpningen er betydelig bredere enn i mange nye flytyper. En annen interessant detalj er pursernes arbeidsplass ved den andre døren, med skrivebord og kontorstol.


Kanapéer og Champagne i business class


Oppe i luften ble vi tilbudt en enkel servering. I business class ble det servert Champagne og appelsinjuice etterfulgt av kanapéer og minidesserterog kaffe.

Flygningen tok oss fra Schiphol ut mot den nederlandske kysten hvor været var strålende og ikke en sky var å se. Fremfor alt var det en fantastisk utsikt over Rotterdam med sin store havn med båter, oljeinstallasjoner og ikke minst en vakker strand. Tilbake mot innlandet ble det mer skyet. Etter Utrecht og Lelystad var passert var det ikke mye utsikt til Amsterdam og dens kanalesystem som forsvant helt i skydekket. Mange nøt utsikten som skjedde på mellom 2000 og 7000 fots høyde. Å sirkle over havnen i Rotterdam på 300 meters høyde var en heftig opplevelse.


Havnen i Rotterdam


Under flygningen ble det også delt en bok med bilder og informasjon om MD-11, det var en trivelig souvernir å ta med seg hjem. En time senere klokken 11:45 var tilbake på bakken. De fleste frekvente reisende pleier å synes det er pinlig når passasjerer applauderer etter landing. men denne gangen tok besetningen kommandoen og bød på en høy applaus med plystring og heiarop for en flytype de denne dagens kulle gå ut av for siste gang.

Gammelt møter nytt som møter enda eldre


Påbakken ble vi gitt 20 minutters mulighet til å fotografere flyet fra utsiden samt å ta bilder av enda en MD-11 som stod parkert ved siden av. Dessuten fantes en gammel DC-3 parkert ved siden av som passasjerer i business class fikk en eksklusiv mulighet til å gå inn i. Dette flyet var med under D-dagen i Normandie og slapp av fallskjermjegere. Nå for tiden benyttes det til charterflygninger. Også den nederlandske dronningen har reist med dette flyet.

En flytype forsvinner og en kommer til. I oktober 2015 skal KLM få sin første Boeing 787-9 Dreamliner. Nå ser vi med spenning frem til hva dette kommer til å innebære for oss som passasjerer.


MD-11 – Aviation history

Les mer >>
 
Toppen