Senaste nytt

Marrakech vs. Casablanca

Ha, det ökar ju bara den redan påtagliga risken för att råka ut för ficktjuvar.
Vuxna som skapar distraktion och unge som snabbt stoppar handen i ficka eller väska.
I Fez insåg jag vad som höll på att hända, fick jag tag på ungens hand och nöp så hårt jag kunde :cool:
Jag brukar inte ha något i fickorna utan har en (stängd) ryggsäck framåt över ena axeln. På så sätt märker jag om någon försöker öppna den.
 

Senator

Moderator
Mina two cents är det är ju detta som är charmen med att resa... Om önskningen är att allt ska vara som hemma är det ju liksom enklare att just stanna hemma liksom (menar nu absolut inte att peka finger åt någon speciell).

Ja en Medina kan vara skitjobbig om man inte är på humör, men den också - precis som Askungens bal - vara helt underbar.

Mitt tips är att lära sig några fraser på arabiska, avsätta tid och sedan bara kasta sig in i det med öppna ögon... för precis som någon sa några inlägg ovan - om du är panikslagen och utstrålar osäkerhet kommer du ha drivor efter dig.

Jag personligen gillade både Marrakech och speciellt Medinan

Jag håller med att dig att "allt inte skall vara som hemma". Jag skulle inte ha nåt problem med att åka dit, men skall ha med sambo + ett barn på 1,5 år samt svärföräldrarna.
 

Taggen

Medlem
Satsa du på Four Seasons, Mandarin oriental eller liknande
för Marrakech är som fjällen, det är bäst att hålla sig inne på hotellen.

Går man ut blir man utan minsta tvivel antastad och förföljd av försäljare
som hänger efter en ända tills man köpt något.
Det handlar inte om den typ av försäljare som brukar hänga på stränderna och som förr eller
senare ger upp, utan dessa typer ger efterhängsenhet en helt ny dimensionen.
Hmm... då har vi helt skilda erfarenheter. Visst, de försöker sälja hela tiden men jag upplevde inte försäljarna i Marrakesh som efterhängsamma. Ignorerade du dem eller sa nej så verkade de inte så intresserade att ödsla mer tid på dig. Sedan kan du som sagt bo utanför Medinan och de moderna delarna av Marrakesh är betydligt mer civilicerade.

Det var inte direkt lysande recensioner på att åka till Marrakech ;) Är det någon som har nåt positivt att säga, eller skall vi leta annat resmål?

Maten är mycket bra. Vi åt mycket gott på t.ex. La Table Du Riad at 72 (Medinan) och Barometre Marrakesh (i de nyare delarna). Sedan är det inte ett sol-och-pool resemål i första hand. Då finns det nog bättre alternativ men Medinan är speciell och jag kan också rekommendera att ta en dagstur till Atlasbergen. Vi åkte med Morocco Inspiring Tours och hade en störtskön guide som hette Ismail. Det var underhållning från start till mål. Jag har också hört från vänner som varit där att kuststaden Essaouira skall vara mycket vacker. Den ligger dock en dagstur från Marrakesh. Vi bodde på Riad Alma och var mycket nöjda men skall man ha solstolar och pool så är det utanför som gäller, sedan är det väl bara budgeten som säger stopp. Det finns som @Homer nämner Manadarin Oriental, Four Seasons och för de med djuuupa fickor Amanjena och Kasbah Tamadot (Richard Bransons ställe utanför Marrakesh). Sofitel Marrakesh lounge & Spa kanske är ett alternativ om ni vill ha resortstuket.
 
Tar upp fråga om RAK flygplatsen i Marrakech, någon som vet om man kommer dit med ett flyg och har rest i business , om det hjälper när man ska igen immigration osv.... Dvs kommer man ut snabbare på landsidan då??
 
Toppen