Senaste nytt

Marrakech vs. Casablanca

Agö

Medlem
Satsa du på Four Seasons, Mandarin oriental eller liknande
för Marrakech är som fjällen, det är bäst att hålla sig inne på hotellen.

Går man ut blir man utan minsta tvivel antastad och förföljd av försäljare
som hänger efter en ända tills man köpt något.
Det handlar inte om den typ av försäljare som brukar hänga på stränderna och som förr eller
senare ger upp, utan dessa typer ger efterhängsenhet en helt ny dimensionen.
Tanger. En gång - aldrig mer.
 

Senator

Moderator
Det var inte direkt lysande recensioner på att åka till Marrakech ;) Är det någon som har nåt positivt att säga, eller skall vi leta annat resmål?
 

richard87

Medlem
Det var inte direkt lysande recensioner på att åka till Marrakech ;) Är det någon som har nåt positivt att säga, eller skall vi leta annat resmål?

Det är ett land som kräver resvana från andra länder med liknande försäljarkultur (bland annat hela Nordafrika samt delar av Sydostasien). Ett av de första länderna jag besökte var Tunisien med obligatoriskt besök i lokala medinan vilket blev en hemsk upplevelse.

Nu, hundra länder senare och många månader i Indonesien, Thailand och Kambodja besökte jag nyligen Marrakech och hade en fantastisk upplevelse. Kråmarna har många års erfarenhet och kan skilja ut "färsk fisk" på hundra meters håll. Ser de att du kan spelet så håller de sig borta och lägger energin på någon annan.

Utgå från att alla vill lura dig tills motsatsen är bevisad så blir du i alla fall aldrig överraskad... Cyniskt men tyvärr effektivt.
 
Jag gillade verkligen medina-kvarteret och Djemaa el-Fna, trots alla försäljare. Det låter klyschigt, men under kvällstid tycker jag att området har en magisk atmosfär som jag inte har upplevt någon annanstans. Det är kombination av belysningen, dofterna från matstånden, ormtjusarnas musik och de labyrintformade gångarna som bidrar till atmosfären.
 

Homer

Medlem
För att undvika jobbiga försäljare kan man ha ett par stora, väl synliga hörlurar (ej några små in-ear varianter) på sig. Man behöver inte koppla in ljudsladden, syftet är bara att säljare ska tro att man inte kan höra vad de säger.

Ha, det ökar ju bara den redan påtagliga risken för att råka ut för ficktjuvar.
Vuxna som skapar distraktion och unge som snabbt stoppar handen i ficka eller väska.
I Fez insåg jag vad som höll på att hända, fick jag tag på ungens hand och nöp så hårt jag kunde :cool:
 
Last edited:

Homer

Medlem
Tanger. En gång - aldrig mer.


Tja i Tangier, trots att jag kände till det, råkade jag ut för restaurantricket.
Två olika menyer, en billig som visas när man stiger in och beställer
och en dyrare när det är dags att betala.
Efter en massa tjafsande hit och dit och hot om att kalla på polis så gav de med sig.
 

banditan

Medlem
Mina two cents är det är ju detta som är charmen med att resa... Om önskningen är att allt ska vara som hemma är det ju liksom enklare att just stanna hemma liksom (menar nu absolut inte att peka finger åt någon speciell).

Ja en Medina kan vara skitjobbig om man inte är på humör, men den också - precis som Askungens bal - vara helt underbar.

Mitt tips är att lära sig några fraser på arabiska, avsätta tid och sedan bara kasta sig in i det med öppna ögon... för precis som någon sa några inlägg ovan - om du är panikslagen och utstrålar osäkerhet kommer du ha drivor efter dig.

Jag personligen gillade både Marrakech och speciellt Medinan
 

Homer

Medlem
Det är ett land som kräver resvana från andra länder med liknande försäljarkultur (bland annat hela Nordafrika samt delar av Sydostasien). Ett av de första länderna jag besökte var Tunisien med obligatoriskt besök i lokala medinan vilket blev en hemsk upplevelse.

Marocco är i en helt egen division, medina i Tunisien är rena semestern.
Det enda som är jämförbart (och inte på ett positivt sätt) är Egypten.


Mitt tips är att lära sig några fraser på arabiska,

Gubbe från Libanon som alltså pratar flytande arabiska sa att
han är lika utsatt, därför att de hör på brytningen att han utlänning
och oftast känner igen vart han kommer i från, och det betyder pengar...

Två damer lika naiva som dig fick nyligen halsarna avskurna i Marocko.
 
Last edited:
Toppen