Senaste nytt

Malta lockar internationella turister med hotellrabatt (01JUN-31DEC 2021)

Om du besöker Malta under perioden 1 juni - 31 december 2021, och bor på anslutna hotell under minst 3 nätter, så kan du få en statlig rabatt på hotellnotan med upp till 200 EUR.

Detta som ett led i landets kamp om de internationella turisterna.

Hotell som är anslutna till erbjudandet kommer att presenteras på Visit Malta - The Official Tourism Site for Malta, Gozo and Comino (from 15 maj).

Observera att alla bokningar behöver göras direkt med hotellet för att erbjudandet skall gälla.

Media har uppmärksammat detta här: Malta To Pay International Travelers To Visit Mediterranean This Summer

Jag mejlade därför med Visit Malta och efterfrågade kompletterande info om hur detta kommer fungera. Nedan läser du svaret.

————-

Good afternoon Mattias,

Thank you for contacting the MTA customer care unit and choosing Malta for your holiday.

Kindly note that to benefit from the Free Independent Travellers scheme, you would need to apply and book via your desired hotel. The Free Independent Travellers (FIT) scheme involves having part of your hotel costs/stay deducted from your hotel bill at check out. Each hotel will have its own terms and conditions for the scheme, including the minimum stay or other offers and conditions. There won't be cash hand-outs being made to travellers.

The FIT scheme shall become available for Tourists who book from the 1st June 2021 only.
(Booking and travel is valid between 1 June 2021 until 31 December 2021 only)

Existing bookings do not qualify for this scheme. We will have the updated hotel list in the coming weeks (circa 15th May) on our website Visit Malta - The Official Tourism Site for Malta, Gozo and Comino , Then you will be able to check the hotel offer on their official website and chose the one you would like to book.

Please note that all bookings must be done directly on the Hotel reservation page online and not through a travel agent or a third-party booking engine.

I am kindly suggesting that for any information about the Free Independent Travellers (FIT) scheme , you refer to our website for the latest updates: Visitmalta - The official tourism website for Malta, Gozo and Comino. or send an email to following email address; fitscheme@visitmalta.com

While thanking you for your email, and I wish you a nice day ahead.

Kind Regards,
Executive Customer Care Unit
info@visitmalta.com

Last edited:

GOTBound

Medlem
Om du besöker Malta under perioden 1 juni - 31 december 2021, och bor på anslutna hotell under minst 3 nätter, så kan du få en statlig rabatt på hotellnotan med upp till 200 EUR.

Detta som ett led i landets kamp om de internationella turisterna.

Hotell som är anslutna till erbjudandet kommer att presenteras på Visit Malta - The Official Tourism Site for Malta, Gozo and Comino (from 15 maj).

Observera att alla bokningar behöver göras direkt med hotellet för att erbjudandet skall gälla.

Media har uppmärksammat detta här: Malta To Pay International Travelers To Visit Mediterranean This Summer

Jag mejlade därför med Visit Malta och efterfrågade kompletterande info om hur detta kommer fungera. Nedan läser du svaret.

————-

Good afternoon Mattias,

Thank you for contacting the MTA customer care unit and choosing Malta for your holiday.

Kindly note that to benefit from the Free Independent Travellers scheme, you would need to apply and book via your desired hotel. The Free Independent Travellers (FIT) scheme involves having part of your hotel costs/stay deducted from your hotel bill at check out. Each hotel will have its own terms and conditions for the scheme, including the minimum stay or other offers and conditions. There won't be cash hand-outs being made to travellers.

The FIT scheme shall become available for Tourists who book from the 1st June 2021 only.
(Booking and travel is valid between 1 June 2021 until 31 December 2021 only)

Existing bookings do not qualify for this scheme. We will have the updated hotel list in the coming weeks (circa 15th May) on our website Visit Malta - The Official Tourism Site for Malta, Gozo and Comino , Then you will be able to check the hotel offer on their official website and chose the one you would like to book.

Please note that all bookings must be done directly on the Hotel reservation page online and not through a travel agent or a third-party booking engine.

I am kindly suggesting that for any information about the Free Independent Travellers (FIT) scheme , you refer to our website for the latest updates: Visitmalta - The official tourism website for Malta, Gozo and Comino. or send an email to following email address; fitscheme@visitmalta.com

While thanking you for your email, and I wish you a nice day ahead.

Kind Regards,
Executive Customer Care Unit
info@visitmalta.com

Väldigt bra initiativ.
Att istället betala PCR test hade jag värdesatt högre då jag med någon sjuk logik kan tänka mig fullpris på Hilton Malta i 10 dagar men är för snål för PCR test x8.[utan att låta sniken/gnällig/otacksam].

Det här har jag läst någonstans och fick söka lite. Nästan en månad gammal artikel.

Bor man 5 stjärnigt så får man full utdelning på 200€
Bor man 4 stjärnigt så blir det 150€
Bor man 3 stjärnigt så blir det 100€

‘Go there, get paid’: Malta to pay foreign tourists who visit for at least 3 days | Lifestyle News,The Indian Express
Det står även på länken jag postade.
Visitmalta - The official tourism website for Malta, Gozo and Comino.

MTA will be assisting the participating 5*, 4* and 3* hotels as follows:

€100 per person on every booking in a 5* Hotel.
€75 per person on every booking in a 4* Hotel.
€50 per person on every booking in a 3* Hotel.

Visitors to hotel properties in the island of Gozo will get an additional 10% value on the above incentives.

ulagun

Medlem
Intressant detta med "booking".
Gäller det bokning oavsett betalningssätt?
T.ex boka utmärkta Hilton St Julian tre nätter och betala med HH poäng, dessutom få 200 euro cash.
Låter för bra för att vara sant.
Om så undrar jag hur många BC;are de kommar ha som gäster !?

zippan

Medlem
Intressant detta med "booking".
Gäller det bokning oavsett betalningssätt?
T.ex boka utmärkta Hilton St Julian tre nätter och betala med HH poäng, dessutom få 200 euro cash.
Låter för bra för att vara sant.
Om så undrar jag hur många BC;are de kommar ha som gäster !?
upload_2021-5-4_10-49-7.png

ulagun

Medlem
Tack för klargörande. Verkade ju för bra för att vara sant.
Snål som jag är blir följdfrågan hur Hilton tolkar "costs".
200 euro att spendera i utmärkta Thai restaurangen eller baren är inte att förakta.
Kollade fö priserna mitten/slutet av juni. Standardrum ca 160 e excecutive runt 200e.
Med 200e refund anser jag detta vara klart intressant Anser Hilton St Julian vara ett av de bättre Hilton hotellen, i alla fall inom Europa

Last edited:

TP12

Medlem
Tack för klargörande. Verkade ju för bra för att vara sant.
Snål som jag är blir följdfrågan hur Hilton tolkar "costs".
200 euro att spendera i utmärkta Thai restaurangen eller baren är inte att förakta.

Vi vet väl inte om Hilton ens kommer vara med på listan än, eller?

Tonton

Medlem
Vi vet väl inte om Hilton ens kommer vara med på listan än, eller?

De kontaktvägar jag har in på Hilton Malta har hintat om att de ska vara med på detta redan så långt bak som februari/mars. Så skulle förvåna mig om de inte skulle vara det i slutändan.

Skrollade lite bakåt och detta var 3 veckor sedan: "still waiting for the last update from the government how it will work and I will let you know"

Toppen