Senaste nytt

Make the best out of Amex gold card

MoYo

Ny medlem
Hey,
I am waiting for my amex gold card to arrive any time soon. This is my first Amex card (after a couple od Visa and MC, never a card with points or rewards before). I decided to try Amex despite some warnings from friends regarding the usefullness and high cost. I hope I can make use of it and be satisfied with my decision.

For you who have the card (or any amex card). What is the best way to make use of the card advantages and avoid its disadvantages? any specific advices in using the and making the best out of it?

Jag har bott i Stockholm i 11 år. Det går bra med svenska också, det gick bara spontant att jag började skriva på engelska så fortsätt jag.

All hjälp är väldigt uppskattat, Tack :)
 

Delayed

Medlem
När det gäller "usefullness" och "high cost" skulle jag säga att Amex blir mer användbart för varje dag som går. Visst finns det fortfarande en hel del som inte tar Amex men jag tror att runt 80-90 procent av mina kortköp är med Amex.

Amex har kort från 0 kronor i årsavgift och upp till en bit norr om trettio tusen. Kostnaden och förmånerna beror med andra ord helt på vilket Amex man väljer. Du skriver Gold Card och enligt vissa här är det ganska lätt att förhandla ner årsavgiften på detta till noll. Jag har dock ingen egen erfarenhet här.
 

MoYo

Ny medlem
Jag ansökte online så jag förhandlade inte kort avgiften, jag visste inte at man kan göra det. Det är 3 månader avgiftsfritt som gäller. Det känns bra tt veta att Amex är accepterat i de flesta ställen. Jag har 4 lounge besök ingår i kortet. Jag hörde att några lounger är inte värt att gå, är det någon bra lounge i Arlande? eller ska jag spara dem till bättre lounger? i så fall vilka är bra (vad gäller mat framför allt :) ) i europa? jag resar mycket i Europa.
Tack igen för svaren :)
 

palmen

Moderator
Jag ansökte online så jag förhandlade inte kort avgiften, jag visste inte at man kan göra det. Det är 3 månader avgiftsfritt som gäller. Det känns bra tt veta att Amex är accepterat i de flesta ställen. Jag har 4 lounge besök ingår i kortet. Jag hörde att några lounger är inte värt att gå, är det någon bra lounge i Arlande? eller ska jag spara dem till bättre lounger? i så fall vilka är bra (vad gäller mat framför allt :) ) i europa? jag resar mycket i Europa.
Tack igen för svaren :)
Du får nog definiera Europa, finns bra och dåliga lounger runtom i Europa. Priority pass loungerna på Arlanda är dock ingen höjdare, om det inte är från T2 du reser.

Det är få personer på forumet som har gold, oftast är det sas amex eller platinum som gäller.

Generellt ska du försöka med kortet på alla ställen du handlar. I Stockholm tar de flesta större butiker amex samt även restauranger. Viktigt dock att ha backup i form av visa eller mastercard.
 

MoYo

Ny medlem
Tack så mycket för svaret, det är mest Frankrike, Spanien, Holland, Turkiet, Grekland, Ukraina, Skandinavien och några till. Jag har mitt bankkort som backup, det är mastercard. Jag tänkte på amex platinum men 6600 kr är för mycket för mitt första kreditkort, kanske i framtiden om jag upplever det bra med gold card. Det är därför frågar jag hur jag kan använda det som bäst, hoppas att jag inte tänkte fel på saken.
 
Toppen