Senaste nytt

Möjlig week-end trip inför jul i nuläget?

igelkotten

Medlem
Tror inte julmarknad och "säkert" går i samma mening.

Du har mest frihet att göra saker i Sverige (jämfört med i princip alla andra länder i Europa), så jag skulle råda vem som helst att hitta på något inom Sveriges gränser om man måste göra något särskilt. Kanske är lätt att glömma bort den relativa lyxen man har i Sverige?
 

NyfikenGrau

Medlem
Räknar du med att julmarknaderna ska vara öppna? Det jag hör från tyskar är att de räknar med att det kommer vara stängt i år.

Nej det tror inte jag heller de kommer vara, hittills är de dock bara stängda i november (i Berlin i alla fall, delstatsreglerat som det mesta här). Jag bara utgick från "julweekend i november/december" och möjlig weekendtrip, inte julmarknader i sig.

En allmän kommentar här i tråden är att jag förutsätter att de flesta som frågar här på BC är medvetna resenärer och har någorlunda koll på läget. @ulagun har varit här mycket länge och jag utgår från att han vet att det inte blir som en julresa 2019. Därför svarar jag inte heller "stanna hemma" även om det är vad jag själv hade gjort.
Sedan håller jag både med @ekf om att bil är bäst i år, det har det varit sedan mars och det är så jag själv reser, eller reste före november...
Likaså har @igelkotten rätt i att man har det extremt fritt i Sverige under pandemin och borde utnyttja det när reslusten smyger på.
 

ulagun

Medlem
Tack för alla samstämmiga svar. Har själv kommit fram till samma resultat när jag googlat runt på tänkbara alternativ.
Anledningen till inlägget var en liten, liten, förhoppning att det ändå kanske fanns någonstans vi kunde besöka och få några dagars miljöombyte utan behöva oroa oss för plötslig nedstängning och mängder av restriktioner.
Återstår att göra det bästa av situationen härhemma och (bokstavligt) försöka övervintra i ett gråkallt Skåne.
Detsamma gäller f.ö även våra planer på Kanarieöarna.
 

igelkotten

Medlem
Tack för alla samstämmiga svar. Har själv kommit fram till samma resultat när jag googlat runt på tänkbara alternativ.
Anledningen till inlägget var en liten, liten, förhoppning att det ändå kanske fanns någonstans vi kunde besöka och få några dagars miljöombyte utan behöva oroa oss för plötslig nedstängning och mängder av restriktioner.
Återstår att göra det bästa av situationen härhemma och (bokstavligt) försöka övervintra i ett gråkallt Skåne.
Detsamma gäller f.ö även våra planer på Kanarieöarna.

Ystad Saltsjobad eller Falkenberg Strandbad, all-in-paket kan vara ett trevligt och nara avbrott :)
 

Palazzi

Medlem
Ystad Saltsjobad eller Falkenberg Strandbad, all-in-paket kan vara ett trevligt och nara avbrott :)

Kan också rekommendera Ästad Vingård iom deras senaste uppdatering av både Spa och restaurang. Den finare restaurangen av två (tror den hette "Äng") var riktigt trevlig med en 4-5h sittning.

Har besökt Falkenberg Strandbad, och var nöjd med de mesta utom just dinerandet. Då var det servicen som brast iofs, så kanske kan reducerat besökarantal ha fixat detta (eller så hade jag otur det dygnet :) ).
 

raphaelmak

Medlem
Smittläget torde förbättra sig om två eller tre månader (åtminstone vad som noteras i våras) men det också betyder att det blir mycket tveksamt om det ska bli möjligt att resa utrikes innan jul. Personligen är jag fortfarande hoppfull men det är svårt att säga före månadens slut. (Och personligen tror jag att det bli fortfarande säkert om alla håller avstånd, vilket är förstås svårt att göra på en julmarknad...)

Jag tänker på en norrskensresa i Lappland före julsemesterns trängsel.
 

richard87

Medlem
Varför inte ta och åka till Grönland?

Jag var där ett par dagar i september och kan bara tänka mig att det är ännu trevligare och mer julstämning med all snö i december. Lägg till norrsken på det och någon liten julmarknad går säkert att hitta.

+I princip obefintligt med virusfall
+På grund av ovanstående, väldigt avslappnat och det kändes lite som en paus från hela pandemimardrömmen här hemma och resten av världen. Färre än i Sverige använde mask när jag var där, det var inte ens obligatoriskt på inreseflyget.
+Flygen anses vara samhällsviktig infrastruktur och är väldigt osannolika att ställas in
+En upplevelse över det vanliga som få varit med om
+Lindrar suget i resetarmen betydligt bättre än en inrikesresa.

-Byte i Köpenhamn
-Obligatoriskt PCR-test med reseintyg
-Dyrt
-Lite lång restid för mindre än tre dagar på plats, plus en heldag dit och hem. Riktig långweekend med andra ord.
 

mha321

Medlem
Det är väl numera minimum 5 dagars karantän igen på Grönland (med dubbla negativa pcr rest, 14 dagars karantän om man bara har test vid avresa). Så det lämpar sig inte speciellt bra för kortare resor som då går spenderas helt i karantän...
 

raphaelmak

Medlem
Portugal verkar bra, särskilt Madeira och Azores där det finns mindre fall och där en "test eller karantän" princip tillämpas. På fastland Portugal är varken test eller karantän men där är antalet fall högre och det är mer sannolikt med nedstängning. Jag själv har varit i Lissabon två gånger sedan i somras.
 
Toppen